چهارشنبه - ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۴۵
> اخبار - 
رییس پُر سفر هیات دولت که به گفته خودش از زمانی که روی کار آمده، ۱۰ سفر به استان‌های مختلف داشته، می‌گوید: دست‌اش برای یک تحول اساسی در صنعتی که قرار است جای نفت را برای کشور بگیرد، خالی است و اختیار خیلی از کارها را هم ندارد. سازمانی که برای سال آینده، ۸ هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۱۳۵ میلیون ریال برآورد بودجه داشته، اما رییسش صراحتا اعلام می‌کند بودجه تبلیغاتش آنقدر ناچیز است که افسردگی می‌آورد.
ایسنا نوشت: رییس پُر سفر هیات دولت که به گفته خودش از زمانی که روی کار آمده، ۱۰ سفر به استان‌های مختلف داشته، می‌گوید: دست‌اش برای یک تحول اساسی در صنعتی که قرار است جای نفت را برای کشور بگیرد، خالی است و اختیار خیلی از کارها را هم ندارد. سازمانی که برای سال آینده، ۸ هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۱۳۵ میلیون ریال برآورد بودجه داشته، اما رییسش صراحتا اعلام می‌کند بودجه تبلیغاتش آنقدر ناچیز است که افسردگی می‌آورد.

علی‌اصغر مونسان ـ معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که پیشتر به افزایش ۳ تا ۶ برابری عوارض خروج از کشور واکنش‌هایی هرچند با تاخیر نشان داده بود، اخیرا در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور، کاهش این مبلغ را پیشنهاد کرده و خواسته همان مبلغ هم در اختیار این سازمان قرار گیرد تا برای رونق صنعت گردشگری، حمایت از بخش خصوصی در قالب مشوق‌های تورهای ورودی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری کشور هزینه شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره این نامه و پیگیری‌های بعدی برای تعدیل رقم پیشنهاد شده در لایحه بودجه ۹۷ برای افزایش عوارض خروج بیشتر توضیح داد: بحث افزایش عوارض خروج مطرح بود، ولی ما فکر می‌کردیم برای این کار با ما (میراث فرهنگی) هماهنگی می‌شود، اما عدد اعلام شده با ما نهایی نشده بود.

وی افزود: ما به افزایش نرمال این مبلغ اعتقاد داریم و همانطور که قول دادیم، موضوع را از طریق دکتر جهانگیری پیگیری می‌کنیم.

او گفت: پیشنهاد کاهش عوارض خروج تا ۸۵ هزار تومان به آقای نوبخت ارجاع شده و ان‌شاءالله در جلساتی که این سازمان با ما خواهد داشت، به عددی خواهیم رسید. هرچند مهم‌تر این است که هزینه حاصل از عوارض خروج کاملا صرف توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حمایت برای ورود گردشگران خارجی شود، چرا که این کار برای کشور ارزآوری دارد.

معاون رییس جمهور همچنین در پاسخ به نقدهایی مبنی بر نگاه درآمدطلبی دولت به عوارض خروج با توجه به افزایش تصاعدی آن، تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگاه درآمدطلبی از عوارض ندارد، چون پیشنهاد ما کاملا مشخص است، ما دنبال افزایش منطقی این مبلغ هستیم و انتظار داریم هرچه حاصل می‌شود، صرف توسعه گردشگری شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارات قبلی‌اش مبنی بر این که از هر ۷۵ هزار تومان عوارض خروج، باید ۱۰ هزار تومان به سازمان متبوع‌اش تعلق گیرد، آیا در سال‌های گذشته و مخصوصا سال ۹۵ که ۹ میلیون نفر از کشور خارجی شدند این رقمِ مشخص، کاملا به این سازمان تخصیص پیدا کرد که در ادامه از پرداخت سهم این سازمان از عوارض افزایش یافته به توسعه زیرساخت در گردشگری اطمینان حاصل شود؟ گفت: علی‌القاعده تخصیص کامل نیست. از ۴۰ میلیارد تومان سهم عوارض خروج در سال ۹۶، حدود ۲۰ میلیارد تومان به این سازمان تعلق گرفت، یعنی ۵۰ درصد پولی که باید داده می‌شد، تخصیص دادند.

او افزود: این عدد در سرجمعِ بودجه سازمان لحاظ شد، درحالیکه اکنون پیشنهاد ما این است که ردیف مشخصی برای عوارض تعیین کنند. وقتی از خروج مسافر عوارض گرفته می‌شود، اعتبارِ آن نیز باید کاملا در ردیف بودجه گردشگری ورودی تعریف شود، نه این که آن اعتبار را در سرجمع درآمدهای سازمان لحاظ کنند و آن هم خرج مرمت و کاوش شود. درآمد حاصل از عوارض باید صرف حمایت از تورهای ورودی و توسعه گردشگری در داخل کشور شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که تبلیغات گردشگری یکی از بخش‌هایی است که باید از این اعتبارات سهم ببرد، به وضعیت موجود اشاره کرد و گفت: پایه گردشگری بر تبلیغات و معرفی است، درحالیکه ما آن طرفِ آب کاری برای معرفی و تبلیغات انجام نداده‌ایم، چگونه انتظار داریم گردشگر خارجی به کشورمان وارد شود؟

او اضافه کرد: واقعا خیلی ضعیف در تبلیغات کار کرده‌ایم. جدی‌ترین دلیل هم نداشتن اعتبار برای تبلیغات گردشگری بوده است. اعتبارات برای تبلیغات داخلی بسیار ناچیز است، چه برسد به تبلیغات فرامرزی.

مونسان برای اعلام رقم دقیق اعتبار تبلیغات گردشگری مقاومت نشان داد و گفت: این رقم خیلی ناچیز است، در حدی که اعلام آن ممکن است شما را افسرده کند.

وی در تایید یا رد این نکته که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رقم تبلیغات برای جذب هر گردشگر خارجی را ۲۰ سنت اعلام کرده بود، اظهار کرد: این اعداد معمولا به برنامه توسعه گردشگری هر کشور برمی‌گردد. ما هم بنا به اهدافی که در معاونت گردشگری کشورهای هدف را تعیین کرده‌ایم، درخواست بودجه تبلیغات داشته‌ایم، ولی فاصله خیلی خیلی زیاد است. برای همین از دوستان در سازمان برنامه و بودجه خواهش کردیم عوارض به اندازه منطقی افزایش یابد و آن مبلغ هم کاملا صرف توسعه گردشگری در بخش زیرساخت و مشوق ها شود، چرا که کشورهای پیشرو در گردشگری همچنان برای مسیرهای جدید به آژانس‌های خود کمک مالی مستقیم می‌کنند و مشوق می‌دهند، ما که در آن جایگاه به سر نمی‌بریم، باید خیلی بیشتر تشویق کنیم، ولی واقعیت این است که دست‌مان خیلی خالی است.

معاون رییس جمهور بیان کرد: امیدواریم با دستور دکتر جهانگیری، سازمان برنامه و بودجه به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمک کند، البته نگاه آقای نوبخت به گردشگری خوب است و اعتقاد دارند گردشگری در شرایط حال حاضر کشور به ارتقاء درآمد خواهد کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این پرسش که اظهارات نوبخت درباره افزایش عوارض خروج که یکی از دلایل آن را توسعه گردشگری داخلی دانسته بود، با توجه به افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در سال آینده که منجر به گرانی خدمات و حمل و نقل خواهد شد، در تناقص با سیاست توسعه سفرهای داخلی در کشور و دلایل برشمرده برای افزایش عوارض خروج است، گفت: حامل‌های انرژی بحث جدایی است و نمی‌توان گفت تناقض وجود دارد، هرچند که باور دارم این افزایش حتما باعث گران‌تر شدن حمل‌ونقل می‌شود و اثرات خود را در گردشگری خواهد داشت، کما این که تاثیرش به بخش‌های زیادی وارد می شود.

وی افزود: به هر حال براساس اقدامات کارشناسی شده این اتفاق باید رخ دهد تا بودجه دولت تامین و این عددها صرف توسعه کشور شود. مصرف سوخت و سرانه انرژی ایران در قیاس با خیلی از کشورها بالا است. بنابراین باید به سمت قیمت تمام شده حرکت کنیم که قاعدتا روی قیمت گردشگری تاثیر می‌گذارد، اما در کل آن را متناقض با توسعه گردشگری و اهداف دولت در این‌باره نمی‌دانم.

مونسان در ادامه به سیاست‌های این سازمان درباره لغو روادید اشاره کرد و با پافشاری بر مواضع‌اش که لازم نیست با هر کشوری رژیم لغو ویزا را به اجرا بگذاریم، درباره لغو روادید میان ایران و عمان درحالیکه کشورهای پیشروتری برای تعاملات گردشگری وجود دارند، گفت: لغو روادید باید در صورتی اجرا شود که به نفع ایران باشد. در اجرای این پروژه چند شاخص را باید در نظر گرفت؛ یا باید اقدام متقابل باشد، یا به نفع‌مان تمام شود. اسم نمی‌برم، اما کشوری وجود دارد که برای لغو روادید با ایران اعلام آمادگی کرده، ولی انجام این کار تنها سبب هجوم گردشگران ایرانی به آن کشور می شود، از نظر ما این کار عایدی برای ایران ندارد.

وی در واکنش به این نکته که به هر حال از طریق افزایش عوارض، درآمدی عاید کشور می شود، گفت: نگاه ما به عوارض کسب درآمد نیست، بلکه تامین منافع کشور است. ما در اجرای رژیم لغو روادید بازی بُرد ـ بُرد را پیش می‌گیریم، مثلا بعد از برجام، سفر از اروپا به ایران رشد داشت، اما تعداد گردشگران دو طرف را باید بررسی کنیم. در حوزه گردشگری اقدام متقابلی که به تامین منافع کشور منجر شود، اصل است، هر زمان این دو شاخص درباره کشوری صادق بود، آمادگی لغو روادید داریم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این پرسش که آیا برای اقدام متقابل در لغو روادید باید منتظر تامین شرایط از سوی کشور مقابل باشیم، یا در داخل نیز تدابیری اتخاذ می شود، مصداق این مورد کشور چین است که در زمان ریاست مسعود سلطانی‌فر در این سازمان، گفته شد ۱۲۰ میلیون گردشگر خروجی دارد، درحالیکه ۵۰ هزار نفر آنها به ایران سفر می‌کنند که این تعداد اندک ناشی از نبود زیرساخت و امکاناتی چون ناوگان مستقیم هوایی، رستوران و راهنمای چینی زبان است، اظهار کرد: حتما این شرایط را فراهم خواهیم کرد. گردشگری در ایران روی پله‌های اولیه قرار دارد و با مشکلات فراوانی روبرو است. یکی از موضوعات جدی آن نیز ناوگان هوایی است که جزو پایه های اساسی گردشگری به شمار می آید. وقتی کشوری هدف گردشگری می شود باید زیرساخت هایی مورد نیاز آن را فراهم کنیم، آن کشور که نباید کار ما را انجام دهد.

کد خبر: ۱۳۸۷۱۱
نام:
ایمیل:
* نظر:
right آخرین اخبار