نرخ مالیات بر ارزش افزوده بالا رفت

نرخ مالیات بر ارزش افزوده بالا رفت

نرخ مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافت.

به گزارش 9 صبح ؛ افزایش 1 درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 10 درصد برای تامین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به ادارات مالیاتی کشور ابلاغ شد.

ابلاغ

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده که به عنوان VAT (Value-Added Tax) نیز شناخته می‌شود، نوعی مالیات غیرمستقیم است که بر ارزش افزوده کالاها و خدمات در هر مرحله از تولید اخذ می‌شود. برخلاف مالیات های مستقیم که توسط افراد یا مشاغل مستقیماً از درآمد یا دارایی‌های آن‌ها پرداخت می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده در نهایت توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می‌شود.

تعریف رسمی مالیات بر ارزش افزوده همانطور که در قانون مالیات بر ارزش افزوده آمده به شرح زیر است: «مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیرمستقیمی است که از تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده و ارزش کالاها و خدمات خریداری شده یا وصول شده در یک دوره معین اخذ می‌شود.»

مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات غیر تصاعدی است که در هر مرحله از فرآیند واردات، تولید، توزیع و مصرف اعمال می‌شود. با این حال، این مالیات در نهایت از مصرف کننده نهایی جمع آوری می‌شود. این بدان معنی است که تولید کننده یا عرضه کننده مستقیماً مالیات را پرداخت نمی‌کند. در عوض، آن‌ها مالیات بر ارزش افزوده را در قیمت فروش کالا یا خدمات لحاظ کرده و مصرف کننده نهایی آن را به عنوان بخشی از قیمت خرید می‌پردازد.

    نظر شما