راهکارهای مناسب برای رهایی از احساس خجالت

راهکارهای مناسب برای رهایی از احساس خجالت

اگر می‌خواهید احساس خجالت کمتری داشته باشید این راهکارها را به کار بندید.

به گزارش 9 صبح، برخی از افراد می‌خواهند احساس خجالت کمتری داشته باشند تا بتوانند از معاشرت با دیگران بیشتر لذت ببرند.

داشتن یک شخصیت خجالتی لزوماً یک مشکل بزرگ نیست اما کمرویی در برخی افراد باعث می شود که نتوانند آنطور که باید با دیگران ارتباط برقرار کنند.

در اینجا چند نکته برای غلبه بر احساسات خجالت آورده شده است:

از افرادی که می‌شناسید شروع کنید

رفتارهای اجتماعی مانند تماس چشمی، زبان بدن، معرفی کردن، صحبت های کوچک، پرسیدن سوال و دعوت کردن را با افرادی که در اطرافشان احساس راحتی می کنید، تمرین کنید. لبخند بزنید تا اعتماد به نفس خود را از این طریق تقویت کنید. پس از اینکه احساس راحتی داشتید، این کار را با دوستان جدید و افراد غریبه نیز انجام دهید.

چند جمله آماده برای باز کردن صحبت داشته باشید

غالباً، سخت ترین قسمت صحبت با شخص جدید شروع آن است. به جملات بازکننده‌های مکالمه فکر کنید، مانند معرفی خود (سلام، من علی هستم، ما در یک کلاس هستیم)، تعریف کردن (آن ژاکت شما عالی به نظر می رسد)، یا پرسیدن یک سوال (آیا شما می دانید چطور آن کار را می توانم انجام دهم؟). آماده بودن برای مکالمه جدید با جملات مشخص نزدیک شدن به افراد دیگر را آسان تر می کند.

تمرین کنید که چه بگویید

وقتی آماده هستید، کاری را امتحان کنید که به دلیل خجالتی بودن از آن اجتناب کرده اید، مانند داشتن یک تماس تلفنی یا مکالمه؛ از قبل آنچه را که می خواهید بگویید بنویسید. آن را با صدای بلند تمرین کنید، شاید حتی در مقابل آینه صحبت کردن نیز برای شما خوب باشد. پس از آن فقط مکالمه ای را که تمرین کرده اید شروع کنید. نگران نباشید اگر دقیقاً مثل تمرین نشد یا کامل نتوانستید آن را به خوبی بگویید. اعتماد به نفس خودتان را حفظ کنید. به خودتان افتخار کنید که آن را شروع و امتحان کرده اید. دفعه بعد، حتی بهتر خواهید شد زیرا شروع کردن یک مکالمه آسان تر خواهد بود.

به خودتان فرصت بدهید

فعالیت های گروهی را پیدا کنید که بتوانید با افرادی که علایق مشترک شما را دارند، باشید. به خود فرصتی بدهید تا با این افراد جدید معاشرت کنید و به آرامی با آنها آشنا شوید. افرادی که خجالتی هستند اغلب نگران شکست خوردن یا قضاوت دیگران هستند. نگرانی ها و احساساتی از این دست می تواند شما را از تلاش باز دارد.

خودتان را مدام نقد نکنید و از انتقاد دیگران نیز نترسید؛ به جای اینکه انتظار شکست داشته باشید، خودتان را تشویق کنید.

قاطع باشید

از آنجایی که افراد خجالتی می توانند بیش از حد نگران واکنش های دیگران باشند، نمی خواهند از نقطه امن خود خارج شوند. این به این معنی نیست که آنها ترسو هستند. اما می تواند به این معنی باشد که آنها کمتر ادعای چیزی را دارند. قاطع بودن به معنای صحبت کردن برای خود در صورت لزوم، پرسیدن آنچه می خواهید یا نیاز دارید می باشد. قاطع باشید و کم کم نیاز های خود را به زبان بیاوردید و ترس را کنار بگذارید.

بیشتر از همه، خودتان باشید. اشکالی ندارد که روش‌های مکالمه متفاوتی را امتحان کنید. اما آنچه را که به سبک شما می خورد بگویید و انجام دهید. واقعی بودن و جرات داشتن برای شروع یک مکالمه است که دوستان واقعی را در کنار شما می آورد.

منبع: سلامت نیوز

    نظر شما