وزیر آموزش و پرورش: کنکور عملاً پدر تعلیم و تربیت را درآورده است

وزیر آموزش و پرورش: کنکور عملاً پدر تعلیم و تربیت را درآورده است

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در آموزش‌وپرورش به دنبال تربیت هستیم، اما کنکور عملاً پدر تعلیم‌وتربیت را درآورده است.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش‌وپرورش در رویداد راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی با انتقاد از کنکورمحوری در نظام تعلیم‌وتربیت کشور، گفت: ما به اهداف تعلیم‌وتربیت دست پیدا نمی‌کنیم؛ چرا که در آموزش‌وپرورش به‌دنبال تربیت هستیم اما کنکور عملاً پدر تعلیم‌وتربیت را درآورده است.

او افزود: مافیای کنکور، تمام طرح‌های کیفیت‌بخشی و تربیتی آموزش را نقش بر آب می‌کند. سؤال اساسی این است که سهم منِ آموزش‌وپرورش در کنکور چیست؟ من چه نقشی در کنکور دارم؟ اساساً کنکور چه ارتباطی به آموزش‌وپرورش دارد؟ کنکور نه‌تنها ما را به اهداف تعلیم‌وتربیت نزدیک نمی‌کند، بلکه ما را از آن دور می‌سازد.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه کنکورزدگی باعث انحراف جدی در نظام تعلیم‌وتربیت شده است، تصریح کرد: این کنکورزدگی در سطح آموزش‌وپرورش و نظام تعلیم‌وتربیت کشور، منجر به نوعی گسست شده است؛ درحالی‌که امروز تمام نظام‌های آموزشی دنیا به هم پیوسته‌اند. اگر نظام‌های آموزشی کشورهای مختلف دنیا را مطالعه کنیم، می‌بینیم که پیوستگی در ساختارها وجود دارد.

کاظمی ادامه داد: یکی از مسائل مهم، ساختار کلان نظام آموزشی است. ما در این حوزه، ساختار را بیش از حد پهن کرده‌ایم. ساختار نظام آموزشی یعنی چه؟ یعنی دوره متوسطه دوم را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که بهره‌وری نیروی انسانی، بهره‌وری امکانات و موقعیت‌های تربیتی به‌شدت تضعیف شده است.

او با اشاره به تنوع شاخه‌های تحصیلی گفت: امروز شاخه فنی‌وحرفه‌ای داریم، کاردان داریم، تجربی داریم، ریاضی داریم، معارف داریم و علوم انسانی هم داریم؛ این حجم از پراکندگی در کجای دنیا سابقه دارد؟ این ساختار بیش از حد پهن شده و باید چابک‌سازی شود.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: این ساختار باید جمع شود تا بتوانیم بهره‌وری را بالا ببریم. علاوه بر این، باید موقعیت‌های تربیتی را به‌درستی بشناسیم. اکنون آموزش‌وپرورش عملاً بخشی از کار دانشگاه را انجام می‌دهد، درحالی‌که وظیفه اصلی ما این است که دانش‌آموزان را برای «زیستنِ خوب» آماده کنیم.

وب گردی

    نظر شما