آیا شیر می‌تواند حرارت و تندی فلفل را تسکین دهد؟

آیا شیر می‌تواند حرارت و تندی فلفل را تسکین دهد؟

شیر حاوی پروتئینی به نام کازئین است که می‌تواند کپسایسین را تجزیه کند؛ بنابراین بهتر است از آب عمل کرده و تندی فلفل را تسکین می‌دهد.

به گزارش 9صبح و به نقل از health، فرقی نمی‌کند که فلفل چشم‌ها، دهان یا معده‌تان را می‌سوزاند؛ مقصر همه کپسایسین است. یک محرک شیمیایی که در فلفل‌های چیلی یافت می‌شود. در این شرایط حتی آب نیز نمی‌تواند تندی فلفل را تسکین دهد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ ترکیب هفت نوشیدنی را با غذاهای تند مقایسه کردند. شیر بدون چربی، شیر کامل، آب سلتزر، آب گیلاس، آبجو غیر الکلی، نوشابه و آب.

این تحقیق نشان داد که فقط شیر بدون چربی، شیر کامل و گیلاس تأثیر قابل توجهی در برابر تندی فلفل دارند.

شستشوی دهان با هر چیزی بهتر از هیچ است، اما فقط شیر و آب گیلاس کول اید بهتر از آب معمولی عمل می‌کنند.

پزشکان پیش از این تصور می‌کردند که در برابر غذاهای تند شیر کامل مؤثرتر از شیر بدون چربی است، اما هر دوی آنها یکسان عمل کردند.

البته جایگزین‌های شیر (شیر بادام، شیر جو و …) که حاوی کازئین نیستند، تاثیری ندارند.

چرا آب نمی‌تواند حرارت ناشی از غذاهای تند را تسکین دهد؟

بیایید با یک مثال توضیح دهیم. آیا تا به حال سعی کردید یک ماهیتابه چرب را با آب بشویید، احتمالاً  ماهیتابه تمیز نمی‌شود. این به این دلیل است که آب نمی‌تواند مولکول‌های چربی را تجزیه کند.

در مورد غذاهای تند نیز  همینطور است. کپسایسین در آب حل نمی‌شود، بنابراین در حالی که شستشوی دهان یا چشم با اب اندکی تسکین دهنده است؛ اما تاثیر زیادی ندارد. بهتر است از شیر استفاده کرده و  کازئین را وارد کنید.

آیا شکر می‌تواند حرارت ناشی از غذاهای تند را تسکین دهد؟

نوشیدنی‌های شیرین و طعم‌دار به دلیل محتوای قند بالایشان با غذاهای تند مبارزه می‌کنند و تاثیر گیلاس Kool-Aid به همین دلیل است.

اگر این مواد را در دسترس ندارید؛ بعد از خوردن یک غذای تند بهتر است یک حبه قند را بمکید.

علاوه بر این ها، الکل نیز می‌تواند کپسایسین را تجزیه کند. اما از آنجایی که بیشتر آبجوها از آب ساخته می‌شوند و فقط حدود ۵ درصد الکل دارند، تاثیر زیادی ندارد.

آیا ریختن شیر در چشم ایمن است؟

همانطور که شیر می‌تواند سوزش دهان را کاهش دهد، می‌تواند درد ناشی از ورود فلفل به چشم را نیز کم کند. ریختن شیر در چشم شما بی خطر است.

اگر بعد از خوردن غذای تند دچار سوء هاضمه می‌شوید؛ شیر راه درمان شما نیست.

وب گردی

    نظر شما