با سه نوع آسیب مغزی آشنا شوید!

با سه نوع آسیب مغزی آشنا شوید!

آسیب مغزی می‌تواند تأثیر زیادی بر زندگی شما داشته باشد؛ با این حال، همه آسیب‌های مغزی شدت و اثرات یکسانی ندارند.

به گزارش 9صبح و به نقل از artofhealthyliving، آسیب‌ های مغزی اشکال مختلفی دارند و شدت آنها به نحوه ایجاد این آسیب بستگی دارد. به عنوان مثال، در اینجا سه مورد از رایج‌ترین آسیب‌های مغزی ذکر شده است.

ترکیب مغز

مغز به گونه‌ای ساخته شده است که در هنگام ضربه مغزی دو لایه محافظتی دارد. جمجمه از مغز در برابر ضربه به سر محافظت می‌کند و یک لایه داخلی مایع مغزی برای محافظت از مغز نیز قرار دارد.

سه نوع اصلی آسیب مغزی

ضربه مغزی

ضربه مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که مغز مجبور می‌شود در مایع مغزی نخاعی بچرخد. هنگامی که مغز حرکت می‌کند، یک فشار ایجاد می‌شود و به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند و رگ‌های کوچک پاره می‌شود. در نتیجه تورم و التهاب ایجاد می‌شود و علائم زیر را به همراه دارد:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • عدم تعادل
  • تاری دید
  • وزوز گوش
  • لکنت زبان

کوفتگی مغزی

هنگامی که مغز مجبور می‌شود به طور ناگهانی و شدید در حفره خود حرکت کند، مایع مغزی نخاعی نمی‌تواند وظیفهٔ خود را انجام دهد و به مغز اجازه می‌دهد تا به سمت جمجمه برخورد کند.

محلی که در آن برخورد رخ می‌دهد خونریزی می‌کند و این شرایط باعث می‌شود سلول‌های مغز را از اکسیژن محروم کند و منجر به مرگ سلول‌ها شود. هنگامی که خونریزی شدید باشد، می‌تواند فشار روی مغز را افزایش دهد و در نتیجه کما یا مرگ رخ دهد.

آسیب نافذ

وقتی جسمی به مغز نفوذ کند، رگ‌های خونی و نورون‌ها پاره می‌شوند و باعث مرگ سلول‌های مغز و خونریزی می‌شوند. در نتیجه، لخته‌های خون ممکن است ایجاد شود و فرد ممکن است دچار سکته شود.

درجه بندی شدت آسیب مغزی

تحت این مقیاس که به مقیاس کما گلاسکو معروف است، هر آسیب مغزی که باعث بیهوشی شود، شدید است. صدمات شدید باعث می‌شود که بیماران حتی قادر نباشند به یک سوال ساده پاسخ دهند.

در حالی که یک آسیب متوسط مغزی باعث بیهوشی نمی‌شود.

در آسیب های مغزی خفیف بیمار قادر است چشمان خود را باز کرده و به سوالات پاسخ دهند.

وب گردی

    نظر شما