تب نفاس «تب زایمان» چیست؟

تب نفاس «تب زایمان» چیست؟

اصطلاحی است که در اوایل قرن هجدهم برای توصیف آنچه که امروزه آن را عفونت پس از زایمان می‌نامیم استفاده می‌شد. یک عفونت باکتریایی در اندام‌های تناسلی است که تا 10 روز پس از زایمان فرد باردار رخ می‌دهد.

به گزارش 9صبح،قبل از ظهور روش‌های جراحی برای کمک به زایمان‌های سخت نوزاد، تب نفاس عمدتاً به عفونت داخل لگن ناشی از ترومای جنین که از طریق کانال زایمان حرکت می‌کند اشاره داشت. به احتمال زیاد این یک بیماری پوشش داخلی رحم (آندومتر) بود. عفونت آندومتر، آندومتریت نامیده می‌شود. افراد پس از زایمان ممکن است چندین عفونت مختلف در اندام‌های تناسلی ایجاد کنند، از جمله برخی مربوط به جراحی. با این حال، شایع‌ترین هنوز آندومتریت است.

افراد پس از زایمان همچنین می‌توانند به موارد زیر مبتلا شوند:

• عفونت زخم در محل جراحی ناشی از سزارین

• عفونت‌های دستگاه ادراری

• التهاب یا عفونت بافت پستان که ورم پستان نامیده می‌شود

• عفونت زخم در محل اپیزیوتومی (بریدگی جراحی در پرینه، بین واژن و مقعد، برای بزرگ کردن دهانه عبور نوزاد)

• ترومبوفلبیت سپتیک لگن، یک عفونت نادر که از طریق وریدها از لگن به بقیه بدن منتقل می‌شود.

عفونت بعد از سزارین

افرادی که تحت عمل سزارین قرار می‌گیرند در معرض خطر بیشتری برای تب نفاس یا عفونت پس از زایمان قرار دارند.

علائم تب نفاس

دمای بالای ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت در ۱۰ روز پس از زایمان ممکن است نشان‌دهنده تب نفاس یا عفونت پس از زایمان باشد.

۲۴ ساعت اول

تب پس از زایمان اگر در ۲۴ ساعت اول پس از زایمان رخ دهد، تب نفاس محسوب نمی‌شود. این امر به این دلیل است که افراد در این مدت دچار تب خفیف می‌شوند و عفونت ندارند. این نوع تب خود به خود برطرف می‌شود.

اندومتریت

افراد مبتلا به آندومتریت دچار تب همراه با درد زیر شکم، حساسیت رحم و افزایش ضربان قلب می‌شوند. افراد اغلب خونریزی واژینال و بوی بدی از واژن دارند.

عفونت زخم

عفونت‌های زخم معمولاً با قرمزی، گرما و درد در محل برش ظاهر می‌شوند. اینها می‌توانند در محل برش سزارین یا محل اپیزیوتومی رخ دهند. گاهی اوقات ترشحات سفید یا زرد از محل برش وجود دارد. عفونت شدید می‌تواند به عمق حفره شکمی گسترش یابد. یا ممکن است پوست سیاه و آبی شود و پوسته پوسته شود.

عفونت مجاری ادراری

افراد اغلب هنگام ابتلا به عفونت ادراری از درد و سوزش هنگام ادرار شکایت دارند. علائم دیگر می‌تواند شامل درد زیر شکم و تب باشد.

وب گردی

    نظر شما