مصرف سبزی‌ها و حبوبات برای تامین کلسیم بدن

مصرف سبزی‌ها و حبوبات برای تامین کلسیم بدن

لبنیات منبع اصلی استخوان سازی است، اما می‌توان با مصرف برخی سبزی‌ها، حبوبات و دانه‌ها کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کرد.

به گزارش 9صبح،اسفناج حاوی کلسیم قابل توجهی است که البته میزان آن بسته به نوع پخت متفاوت است، آب پز کردن باعث می‌شود که میزان کلسیم اسفناج کاهش پیدا کند.
لوبیا سفیدسرشار از کلسیم، فیبر و پروتئین است و هر یک دوم فنجان از آن ۹۶ میلی گرم کلسیم دارد.
کنجد علاوه بر کلسیم مواد دیگری مانند مس و منگنز نیز دارد، دانه کنجد یک گیاه روغنی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است.
سویا سرشار از کلسیم است که می‌توان آن را با شیر گاو مقایسه کرد. این ماده غذایی حاوی ایزوفلاونی به نام «دیادیزن» است که اجازه نمی‌دهد کلسیم استخوان‌ها از بین برود. این ماده همچنین جلوی دفع کلسیم از طریق ادرار را می‌گیرد. توفو یا همان پنیر تهیه شده از شیر سویا نیز حاوی میزان زیادی کلسیم است.
نخود سرشار از کلسیم است به طوری که هر ۱۰۰ گرم حاوی ۱۳۴ میلی گرم از این ماده معدنی است.
عدس یکی از منابع تامین آهن بدن محسوب می‌شود، عدس حاوی میزان قابل‌توجهی کلسیم نیز بوده و ۱۰۰ گرم عدس حدود ۵۲ میلی گرم کلسیم دارد. با مصرف عدس پروتئین و فیبر مورد نیاز بدن نیز تامین می‌شود.
پیاز یکی از منابع انواع مواد معدنی مانند کلسیم است. این ماده غذایی (ادرارآور) است، باعث افزایش اشتها شده و عملکرد معده را تنظیم می‌کند.
برگ‌های تیره رنگ چغندر غنی از کلسیم، ویتامین ث و آنتی اکسیدان است. این گیاه غنی از آنتی اکسیدان در صورتی که مرتب مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری‌های زیادی را کاهش می‌دهد. میزان کلسیم برگ چغندر در هر یک دوم فنجان به صورت پخته شده، ۷۹ میلی گرم است.
بادام علاوه بر کلسیم، غنی از پروتئین، روغن‌های سالم و ویتامین‌های گروه ب است. روغن تفت داده بادام حاوی بیشتری میزان کلسیم است.
لوبیا چیتی در هر یک دوم فنجان، ۸۶ میلی گرم کلسیم دارد و منبع خوبی از پروتئین، فولات، فیبر است.
کلم در هر یک دوم فنجان ۹۰ میلی گرم کلسیم دارد و علاوه بر آن سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است.

منبع:خبرگزاری صدا وسیما

وب گردی

    نظر شما