۵ روش درمان تورم صورت بعد از کشیدن دندان

5 روش درمان تورم صورت بعد از کشیدن دندان

ما در این مطلب قصد داریم تا مفید ترین راه های درمان ورم صورت بعد از دندان کشیدن را برای شما شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

به گزارش 9صبح،ممکن است پس از دندان درد یا کشیدن دندان یا عصب کشی دندان یا .... متوجه شده باشید که قسمت زیادی از لثه و حتی صورت شما دچار ورم شده است و این مورد می تواند بسیار آزار دهنده باشد. اما درمان ورم صورت چیزی است که به سادگی می توانید با انجام برخی راه های ساده در خانه انجام دهید و به راحتی از شر آن خلاص شوید. ما در این مطلب قصد داریم تا مفید ترین راه های درمان ورم صورت بعد از دندان کشیدن را برای شما شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

باید بدانید که ورم صورت  واکنش طبیعی بدن به انجام درمان های دندانی می باشد  که درمان ورم صورت بعد از کشیدن دندان را مورد اهمیت قرار می دهد. با این وجود در نظر داشته باشید که گاهی علت تورم صورت چیزی جز کشیدن دندان می باشد که باید مورد توجه قرار بدهید و ابتدا به درمان آن بپردازید.

علت تورم صورت بعد از کشیدن دندان چیست ؟

پیش از آنکه به راهکار های درمان تورم صورت بعد از کشیدن دندان بپردازیم خوب است در مورد علت این موضوع نیز اطلاعات به دست بیاوریم. به طور کلی در هر قسمت از بدن که بافتی از بدن پاره شود ، تورم و کبودی را می توانیم پس از آن شاهد باشیم. دندان کشیدن نتیجه مستقیم با پاره شدن بافت های موجود در دهان مانند لثه ها و ریشه ها می باشد و  خونریزی آن نیز از پارگی این بافت ها حاصل می شود.

بسته به حجم دندان کشیدن دهان و صورت با تورم ها با حجم مختلفی صورت میگیرد. اما از آنجایی که اکثر دندان های کشیده شدن مربوط به دندان های عقبی می باشند ، طبیعتا بافت های بیشتری مورد آسیب قرار میگیرند و تورم به صورت نیز کشیده می شود.

اما خوب است بدانید که تورم خبر از بهبود بافت ها نیز می دهد. یعنی نباید از ایجاد آن نگران شوید و تنها کافیست با انجام برخی روش های درمانی ، روند بهبود تورم را تسریع ببخشید. ما در ادامه به برخی از این روش ها می پردازیم.

استفاده از کمپرسور سرد

هجوم خون به قسمت و  بافت پاره شده و تجمع آن در این قسمت ها از عواملی است که موجب تداوم تورم می شود. شما برای کاهش تورم به استفاده از تجهیزات دارید که موجب کاهش خون رسانی به قسمت های متورم شود که کمپرسور سرد یکی از بهترین انتخاب ها می باشد. کمپرسور سرد موجب می شود که رگ های خون رسانی در محل تنگ شوند و خون رسانی به آن ها ضعیف تر شود و در نتیجه تورم تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

  • برای استفاده از کمپرسور سرد می توانیم از بسته های آماده کمپرسور سرد یا چند تکه یخ استفاده کنید. (تکه های یخ را در میان پارچه ای تمیز قرار دهید.)
  • طی بازه هایی 20 دقیقه روی موضع متورم قرار دهید این کار را مکررا انجام دهید تا تورم کاهش پیدا کند.

در آخر خوب است بدانید که کمپرسور سرد برای روز اول کشیدن دندان مناسب می باشد که در کاهش درد نیز تاثیر گذار می باشد. معمولا پزشکان پیشنهاد می کنند که در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان از مایعات سرد و بستنی استفاده نمایید که در کاهش تورم و درد تاثیر بسیار زیادی دارد.استفاده از کمپرسور گرم

پس از 24 ساعت بعد معمولا زخم های ناحیه آسیب دیده ترمیم شده اند و در این زمان استفاده از کمپرسور سرد می تواند نتیجه عکس بدهد و موجب تورم بیشتر و کاهش روند درمان شود. به همین علت در این زمان استفاده از کمپرسور گرم پیشنهاد می شود که باعث می گردد هم در تسکین محیط متورم تاثیر گذار باشد و هم در کاهش تورم نقش داشته باشد.

برای استفاده از کمپرسور گرم می توانید از حوله داغ استفاده کنید یا کیسه آب گرم را در محیط متورم قرار دهید و اینکار را تا زمانی که حوله گرمای مورد نیاز را از دست بدهد ادامه دهید. این کار را مرتبا تکرار نمایید.

شستشو دهان

ممکن است در نتیجه کشیدن دندان ، عفونت کمی در دندان شما مشاهده شود که ترمیم دندان و کاهش تورم را متوقف می کند. در این زمان باید از دهان شویه و مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید و سعی کنید تا محیط متورم را ضد عفونی کرده و روند بهبودی را تسریع ببخشید. به جای دهان شویه می توانید از اب ولرم و نمک نیز استفاده کنید که از روش های سنتی کاهش تورم و درد دندان ها می باشد و هنوز نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

اما فراموش نکنید میزان نمک باید کاملا تنظیم شده باشد و اگر میزان آن را به خوبی نمی دانید از محول های سدیم که در داروخانه های موجود می باشد استفاده نمایید.

استفاده از باند فشاری

این روش برای درمان تورم صورت بعد از دندان کشیدن بسیار موثر می باشد. به یاد دارید که علت تورم دندان علی الخصوص در روز اول بعد از کشیدن آن را برای شما شرح دادیم. حالا یکی از روش هایی که می توان خون رسانی به محیط متورم را کم کند ، فشار می باشد. فشار باید با استفاده از باند تمیز صورت بگیرد در غیر این صورت ممکن است به عفونت دندان ها منجر شود که به مراتب ضرر بیشتری دارد و درمان را نیز به تعویق می اندازد.

شما می توانید برای دندان های جلو از باند به طور مستقیم استفاده کنید و برای دندان های عقب صرفا باند را روی پوست ناحیه متورم فشار دهید و تا چند دقیقه آن را نگه دارید. برای تاثیر پذیری بیشتر در روز اول این کار با کمپرسور سرد انجام دهید.  همچنین فراموش نکنید که از روز دوم به بعد این کار ممکن است مجددا موجب پاره شده بافت ها شود و تورم دوباره ایجاد کند پس از این روش برای روز اول استفاده کنید.

استفاده از دارو های ضد تورم

در آخر اگر روش های بالا برای کاهش تورم مفید نبود یا به علت مناسبت خاصی نیاز به تسریع روند درمان تورم بعد از دندان کشیدن داشتید می توانید از دارو های ضد تورم نیز استفاده کنید. طبیعتا دارو ها به علت تاثیر شیمیایی که دارند سریع تر می توانند این تورم را کاهش دهند. اما باید در نظر داشته باشید که بهتر است این دارو ها توسط پزشک تجویز شود و به صورت سرخود مصرف نگردد. در این صورت ممکن است برای شما ضرر هایی به دنبال داشته باشد.

در اینجا سعی کردیم که 5 تا از بهترین روش های درمان تورم بعد از کشیدن دندان را برایتان شرح دهیم. اگر بعد از انجام این 5 روش از میزان تورم دندان شما کم نشد باید علت تورم را در چیز دیگری جستجو کنید که عفونت یکی از شایع ترین ها آن می باشد. در ادامه در مورد تورم ناشی از عفونت و راه درمانی آن توضیحاتی خواهیم داد.تورم دندان بعد از عفونت و درمان آن

اگر دندان شما عفونت کند معمولا در مدت زمان کمی میبینید که نصف صورت شما ورم کرده است و در ناحیه دندان عفونت کرده احساس در می کنید. این تورم می توانید ناشی از خراب شدن دندان یا آلوده شدن آن پس از کشیدن دندان یا جراحی باشد. در هر صورت گاهی تورم عفونت را با تورم پس از کشیدن دندان اشتباه میگیریم. به طور  معمول تورم ناشی از عفونت کاهش پیدا نمی کند  چرا که عامل تورم همچنان در دهان موجود می باشد. در این زمان تنها را از بین بردن تورم ، از بین بردن عفونت می باشد.

البته که از بین بردن عفونت امروزه  روش های مختلفی دارد که می توان به این روش ها اشاره کرد :

  • آنتی بیوتیک : بهتر است با تجویز دکتر باشد و با توصیه او از نوع دارو مناسب استفاده کنید. حتما دارو های آنتی بیوتیک را سر زمان درست استفاده کنید.
  • تمیز نگه داشتن محیط دندان : مسواک را فراموش نکنید چرا که موجب تمیز نگه داشتن محیط دهان می شود و بیشتر شدن عفونت جلوگیری می کند.
  • استفاده از اب نمک : در آخر استفاده روزانه و مداوم از آبنمک و دهان شویه تاثیر بسیار زیادی در درمان عفونت دندان دارد.

در این مطلب سعی کردیم که به شما تمامی راهکار های درمان تورم بعد از دندان کشیدن و عفونت ناشی از آن را معرفی کنیم. در صورتی که پس از اجرای این روش ها هنوز نتوانسته اید تورم را کنترل کنید با یک پزشک حرفه ای در این زمینه مشورت نمایید.

امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

    نظر شما