چرا زنان باردار باید چراغ‌ها را خاموش کنند؟!

چرا زنان باردار باید چراغ‌ها را خاموش کنند؟!

طبق آخرین تحقیقات به نظر می‌رسد که احتمال مبتلا شدن به دیابت بارداری در آن دسته از زنان بارداری که ساعات پیش از خواب در معرض نور زیادی هستند، بیش از دیگران است.

به گزارش 9صبح و به نقل از کالج سلطنتی زنان و زایمان انگلستان، از هر ۱۰۰ زن، دست‌کم چهار تا پنج نفر آن‌ها در دوران بارداری دچار دیابت بارداری می‌شوند. اگر این بیماری به خوبی کنترل نشود منجر به عوارضی از جمله مشکلات سلامتی برای نوزاد خواهد شد. تحقیقات تازه در این زمینه نشان داده است که زنان بارداری که سه ساعت قبل از خواب در معرض سطوح‌ بالاتری از نور قرار دارند، به احتمال بیشتر در دوران بارداری‌شان به دیابت بارداری مبتلا خواهند شد. دکتر مینجی کیم، نویسنده‌ی اصلی این مطالعه گفته است: «نور در شب ممکن است ریسک شناسایی‌نشده‌ی ابتلا به عوارض جدی در دوران بارداری باشد.»

محققان پیش از این نیز دریافته بودند شیفت‌کار‌ها بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، در حالی که قرارگیری بیشتر در معرض نور مصنوعی بیرونی در شب نیز با خطر افزایش‌یافته‌ی این بیماری ارتباط دارد. این تصور وجود دارد که نور زیاد در شب سطوح هورمونی به نام ملاتونین را سرکوب می‌کند، ساعت درونی بدن را مختل می‌کند و بر فرایند‌های متابولیک متعددی اثر می‌گذارد، از جمله تنظیم سطوح قند خون! کیم در این باره می‌گوید: «ما نمی‌توانیم از این مطالعه‌ی مشاهده‌ای چیزی را اثبات کنیم، اما مکانیسم‌های مشابه ممکن است در زنان باردار نقش داشته باشند.»

منبع:فرادید

وب گردی

    نظر شما