شایع ترین علائم چشم صورتی چیست؟

شایع ترین علائم چشم صورتی چیست؟

چشم صورتی (ورم ملتحمه) می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. قرمزی و سوزش چشم برخی از شایع‌ترین آنها هستند، اما می‌توانند علائم آشکار دیگری نیز داشته باشند. اینها بسته به علت می توانند متفاوت باشند.

به گزارش 9صبح،ورم ملتحمه، که بیشتر به عنوان چشم صورتی شناخته می شود، وضعیتی است که باعث قرمزی، تورم و سوزش در داخل یا اطراف چشم یا پلک می شود. در حالی که کودکان بیشتر از بزرگسالان به چشم صورتی مبتلا می شوند، اما می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد.

شایع ترین علت چشم صورتی یک ویروس است - همان عاملی که باعث سرماخوردگی می شود. چشم صورتی نیز می تواند توسط چندین گونه مختلف باکتری ایجاد شود. ورم ملتحمه ویروسی و باکتریایی هر دو بسیار مسری هستند و می توانند به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت کنند.

در برخی موارد، چشم صورتی می‌تواند ناشی از واکنش آلرژیک به محرک‌های محیطی مانند گرده، شوره حیوانات، مواد شیمیایی یا دود سیگار باشد. ورم ملتحمه آلرژیک مسری نیست.

چشم صورتی چه حسی دارد؟

علائم چشم صورتی بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد.

با این حال، در بیشتر موارد، سفیدی چشم شما احتمالا قرمز یا صورتی رنگ خواهد بود. همچنین ممکن است چشم‌های شما تحریک شده و احساس شن‌ریزی داشته باشند، گویی مژه یا دانه‌ای شن در چشم شما وجود دارد. همچنین معمول است که چشمان شما اشک آلود باشد و به نور حساس باشد.

سایر علائم چشم صورتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

خارش، سوزش یا احساس سوزش در چشم

پلک های پف کرده یا متورم

افزایش پارگی

ترشحات غلیظ و چسبناک از چشم

پلک های پوسته پوسته شده، به خصوص زمانی که از خواب بیدار می شوید

ناراحتی لنز تماسی یا تماس هایی که در جای خود باقی نمی مانند

علائم بر اساس علت

چشم صورتی ناشی از ویروس: این نوع ممکن است با علائم سرماخوردگی همراه باشد . ترشحات از چشم شما ممکن است آبکی باشد (به جای مخاط غلیظ) و علائم شما ممکن است فقط با یک چشم شروع شود.

چشم صورتی ناشی از عفونت باکتریایی: این نوع ممکن است ترشحات غلیظ (چرک) در چشم ایجاد کند. چشمان شما ممکن است دردناک و قرمز باشد. ورم ملتحمه باکتریایی ممکن است همراه با عفونت گوش یا گلودرد استرپتوکوکی نیز رخ دهد.

چشم صورتی ناشی از آلرژن ها: این نوع اغلب هر دو چشم را به طور همزمان درگیر می کند. همچنین ممکن است علائم آلرژی دیگری مانند آبریزش بینی، عطسه یا آسم داشته باشید. چشم صورتی مرتبط با آلرژن منجر به اشک های آبکی و خارش شدید می شود.

اگر علائم چشم صورتی دارید چه باید کرد؟

اگرچه چشم صورتی اغلب به خودی خود بهبود می یابد، اما بهتر است برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند آزمایشاتی را برای تعیین علت چشم صورتی انجام دهند و اگر به دلیل عفونت باکتریایی باشد، می توانند قطره های چشمی آنتی بیوتیکی را برای کمک به تسریع بهبودی تجویز کنند.

همچنین، علائم چشم صورتی می تواند مشابه سایر بیماری های چشمی باشد که ممکن است جدی تر باشند. بهتر است محتاط باشید و مطمئن شوید که نوع دیگری از بیماری چشمی ندارید.

چشم صورتی ناشی از ویروس ها و باکتری ها می تواند بسیار مسری باشد و به راحتی به دیگران منتقل شود. اگر تشخیص داده شد که چشم صورتی دارید، حتما عادات بهداشتی را رعایت کنید. دست های خود را مرتباً بشویید، به خصوص زمانی که سرفه می کنید، بینی خود را باد می کنید یا چشم یا صورت خود را لمس می کنید. مطمئن شوید که وسایل شخصی مانند حوله یا آرایش چشم را به اشتراک نمی گذارید.

آیا چشم صورتی به خودی خود از بین می رود؟

آره. برخی از موارد چشم صورتی بدون درمان به مرور زمان بهبود می یابند. این می تواند بسته به علت متفاوت باشد.

ورم ملتحمه ویروسی: چشم صورتی ناشی از ویروس معمولاً نیازی به درمان ندارد. در بیشتر موارد، بدن شما با ویروس مبارزه می کند و چشم صورتی به موقع از بین می رود. با این حال، اگر علائم شما در عرض حدود 5 روز شروع به بهبود نکردند، یا اگر بدتر شدند، مهم است که با پزشک خود پیگیری کنید. می‌توانید ناراحتی چشم را با درمان‌های خانگی کاهش دهید، مانند قرار دادن ملایم یک پارچه خنک و مرطوب روی چشم آسیب‌دیده در صورت لزوم.

ملتحمه باکتریایی: اگر چشم صورتی ناشی از باکتری باشد، در صورت داشتن علائم خفیف ممکن است بدون درمان آنتی بیوتیکی خود به خود برطرف شود. با این حال، اگر چشمان شما ترشحات چرک مانند دارد یا اگر سیستم ایمنی شما به خطر افتاده است، باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

ورم ملتحمه آلرژیک: چشم صورتی ناشی از یک آلرژن معمولاً زمانی بهتر می شود که دیگر در اطراف آلرژن نباشید. داروهای آلرژی و قطره های چشمی آنتی هیستامین می توانند به تسکین علائم کمک کنند.

با چشم صورتی ویروسی و باکتریایی، ممکن است 1 تا 2 هفته طول بکشد تا چشم صورتی از بین برود. با این حال، چشم صورتی شما تا زمانی که بهبود یابد همچنان مسری خواهد بود.

چشم صورتی چگونه درمان می شود؟

درمان چشم صورتی به علت آن بستگی دارد.

همانطور که گفته شد، چشم صورتی ناشی از یک ویروس معمولاً نیازی به درمان ندارد و اغلب طی چند هفته خود به خود برطرف می شود. با این حال، اگر به شکل جدی‌تری از ورم ملتحمه ویروسی مبتلا هستید، ممکن است به داروهای ضد ویروسی نیاز باشد. در صورتی که چشم صورتی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس یا ویروس واریسلا زوستر باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

قطره های چشمی آنتی بیوتیکی می توانند مواردی از چشم صورتی ناشی از عفونت باکتریایی را درمان کنند. این قطره های چشمی را می توان تجویز کرد ببا پزشک یا چشم پزشک خود مشورت کنید. قطره چشمی آنتی بیوتیکی به درمان چشم صورتی ناشی از ویروس یا آلرژی کمکی نمی کند.

در صورت ابتلا به ورم ملتحمه، پزشک ممکن است استروئیدهای موضعی را تجویز کند. این نوع دارو می تواند به کاهش التهاب کمک کند. استروئیدهای موضعی معمولاً به عنوان قطره های ترکیبی با آنتی بیوتیک در موارد ملتحمه شدید باکتریایی تجویز می شوند.

پزشک شما ممکن است استفاده از قطره های چشمی آنتی هیستامین را برای چشم صورتی که ناشی از آلرژی است، پیشنهاد دهد. این قطره ها چشم صورتی را درمان نمی کنند اما در عوض ممکن است به تسکین علائمی مانند خارش و تورم کمک کنند.

حتی اگر یک مورد خفیف چشم صورتی دارید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند تشخیص دقیقی به شما بدهند، در صورت لزوم درمان مناسب را تجویز کنند و همچنین مطمئن شوند که وضعیت چشمی جدی تری ندارید.

چشم صورتی می تواند ناشی از ویروس، باکتری یا آلرژی باشد. علائم چشم صورتی بسته به علت ایجاد آن می‌تواند متفاوت باشد، اما علائم رایج عبارتند از قرمزی چشم و احساس شن در چشم. همچنین معمولاً چشمان شما پف کرده، آبریزش، خارش یا تحریک می شود.

اگرچه چشم صورتی اغلب به خودی خود بهبود می یابد، بهتر است برای تشخیص و دریافت درمان مناسب در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

وب گردی

    نظر شما