قتل دوست پسر قصاص دارد؟

قتل دوست پسر قصاص دارد؟

جرم قتل عمد، به معنای گرفتن جان دیگری، از روی عمد و با سوء نیت است و مرتکب را با حکم مجازات این جرم که قصاص و در مواردی دیه و حبس است، روبرو می کند. تنها در صورتی که قاتل عمدی، به هر دلیلی، نظیر رضایت اولیای دم یا نداشتن شاکی، قصاص نشود، مجازات حبس سه تا ده سال، در خصوص او، اعمال خواهد شد.

به گزارش 9 صبح: جرم قتل، از جمله جرایمی است که شدیدترین مجازات را در تمام جوامع، به خود اختصاص داده و با توجه به نوع ارتکاب آن و قصد فرد مرتکب، به قتل عمد و قتل غیر عمد، تقسیم می گرد. جرم قتل غیر عمد، جرمی است که مرتکب، قصد کشتن دیگری را ندارد و به دلیل حوادثی نظیر تصادف، اتفاق می افتد.

اما، در جرم قتل عمد، عنصر معنوی جرم، متفاوت از عنصر معنوی جرم قتل غیر عمد که به خطای محض و شبه عمد، دسته بندی می شود، بوده و از همین رو، حکم مجازات متفاوتی را نیز، برای قاتل، در پی دارد. با توجه به اینکه تشخیص قتل عمد که حکم مجازات بسیار سنگینی داشته، نقش مهمی در حفظ جان یک نفر، خواهد داشت، باید، از ارکان این جرم، آگاه بود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، بگوییم که جرم و حکم جرم قتل عمد چیست و مجازات قاتل عمدی، چه می باشد؛ سپس، با مراجعه به قانون مجازات اسلامی، میزان زندانی که مرتکب قتل عمد، محکوم به آن می گردد را بررسی کنیم و توضیح دهیم که نحوه شکایت و رسیدگی به این جرم، چگونه می باشد. 

جرم قتل عمد چیست

برای پاسخ به این پرسش که جرم قتل عمد چه بوده و حکم جرم قتل عمد چیست؟ باید، به قانون مجازات اسلامی و موادی همچون ماده 297 قانون مجازات اسلامی، مراجعه کرد و عناصر مادی، معنوی و قانونی این جرم را مورد بررسی قرار داد؛ چراکه برای وقوع یک جرم، لازم است، عنصر مادی، معنوی و قانونی آن جرم، وجود داشته باشد.

رکن مادی جرم قتل عمد، فعل و عملی است که منجر به مرگ انسان دیگر می شود که این عمل، می تواند، نوعا، کشنده باشد یا خیر و عنصر معنوی جرم قتل عمد، قصد فعل، یعنی، قصد انجام رکن مادی، همراه با قصد نتیجه، یعنی، گرفتن جان دیگری، می باشد، عنصر قانونی این جرم نیز، عبارت است از ماده 290 قانون مجازات اسلامی که کشتن دیگری و جنایت بر او را جرم انگاری کرده است.

 بنابراین، با توجه به توضیحات فوق، می توان گفت، جرم قتل عمد، به معنای سلب حیات از دیگری، به صورت عمدی و بدون مجوز قانونی می باشد و مرتکب را با حکم مجازات این جرم که در قسمت بعد، به توضیح آن، خواهیم پرداخت، روبرو می کند. 

حکم مجازات قتل عمد

بر طبق قانون مجازات اسلامی، ارتکاب هر جرمی، مستوجب مجازات است و این قاعده، درباره جرم قتل عمد نیز، همانند سایر جرایم، جاری است، مگر اینکه عوامل رافع مسئولیت کیفری یا عوامل موجهه جرم، وجود داشته باشند. در این بخش، قصد داریم، با مراجعه به قانون، بگوییم که حکم جرم قتل عمد چیست.

مجازات جرم قتل عمد، قصاص، یعنی، گرفتن جان قاتل عمدی است. در صورتی که قاتل عمدی، مرد باشد و مقتول نیز، مذکر بوده، اولیای دم مقتول، می توانند، قصاص قاتل را از مقام قضایی، بخواهند. اما، در صورتی که مقتول زن باشد، اولیای دم، برای قصاص قاتل عمدی، باید نصف دیه را پرداخت نمایند. 

همچنین، از دیگر مجازات های قتل عمد، دیه و حبس است؛ دیه زمانی وجود خواهد داشت که اولیای دم، به جای قصاص، بر دیه، مصالحه کنند و حبس که میزان آن را در قسمت بعدی، توضیح خواهیم داد، زمانی اعمال می گردد که قاتل عمدی، شاکی نداشته یا اولیای دم، رضایت دهند یا قاتل، به هر دلیلی، نظیر مصالحه بر دیه، قصاص نشود.

قتل شبه عمد نیز یکی از انواع قتل بوده که مرتکب را با مجازات های این جرم، مواجه خواهد کرد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت بیشتر بخوانید آمده است، اقدام نمایند.

مدت زندان قاتل در قتل عمد

همانطور که در قسمت قبل، در پاسخ به این پرسش که حکم جرم قتل عمد، نظیر قتل به علت قمه کشی منجر به مرگ چیست؟ توضیح دادیم، یکی از مجازات های جرم قتل عمد یا قاتل عمدی، حبس می باشد و تنها در شرایطی که قصاص، به هر دلیلی، نسبت به قاتل، اجرا و اعمال نشود، وجود خواهد داشت.

پرسشی که مطرح می گردد، این است که مدت زندان قاتل در قتل عمد، چند سال است؟ در پاسخ به این پرسش، باید گفت، بر اساس آنچه در قانون مجازات اسلامی، در ماده 612 این قانون، آمده است، مدت زندانی که بر قاتل عمدی، اجرا و اعمال می گردد، بین 3 تا 10 سال خواهد بود و بر اساس ماده 2 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، قاضی، تنها با ذکر دلیل، می تواند، به حداکثر حبس، یعنی 10 سال، حکم دهد.

از آنجا که برای اعمال مجازات قصاص، باید، قتل، با ادله اثبات قتل، ثابت شود، علاقمندان به کسب اطلاعات، در خصوص این موضوع، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت بیشتر بخوانید، آمده، اقدام نمایند.

وب گردی

    نظر شما