مجازات سنگین فحش و تهدید پیامکی

مجازات سنگین فحش و تهدید پیامکی

گسترش علوم ارتباطات و تکنولوژی و فناوری هم منجربه به رواج جرایمی مثل تهدید، توهین و … در قالب های نوین خود شده است. که تهدید پیامکی یکی از مصادیق اینگونه جرایم می باشد.

به گزارش 9 صبح ، با گسترش روزافزون تکنولوژی و ارتباطات، بسیاری از جرایم در این حوزه اتفاق می‌افتد. یکی از سوالاتی که از ما بسیار پرسیده می‌شود، آن است که آیا توهین در قالب پیامک جرم است؟

مجازات توهین در پیامک در قانون بیان شده است. طبق قانون مجازات اسلامی توهین پیامکی جرم بوده و فرد می‌تواند نسبت به شکایت از آن شخص که توهین کرده است، در دادگاه اقدام کند تا فرد به مجازات مربوطه محکوم شود. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا به شرایط شکایت از فردی که در قالب یک پیامک توهین کرده است، بپردازیم.

توهین پیامکی

توهین به الفاظ و عباراتی گفته می‌شود که مستقیم به فرد اهانت کرده و باعث ناراحتی وی شود. برای مثال فحاشی کردن و استفاده از الفاظ رکیک، خواه شامل مواردی باشد که بدون استفاده از الفاظ رکیک و فحش، مخاطب را مورد اهانت قرار داده و به اعتبار وی خدشه وارد سازد، خواه شامل الفاظ رکیک شود.

توهین کردن یا حرف مستهجن به یک فرد از طریق پیامک یا تلگرام و شبکه‌های اجتماعی، قابل شکایت است. بنابراین فردی که توهین کرده است طبق قانون و نظر دادگاه مجازات می‌شود. اگر یکی از دغدغه‌های شما مستمری و شرایط دریافت آن پس از فوت پدر و مادر است، به مطلب چه مقدار از مستمری پدر به دختر مطلقه می‌رسد؟ مراجعه کنید.

مجازات توهین در پیامک

محتوای هر پیامک و متن توهین‌آمیز پیامک، موجب تعیین سرنوشت آن و دعوای کیفری می‌گردد و بسته به نظر قاضی و شرایط مخاطب، حکم هر عبارت متفاوت است. پیامک توهین‌آمیز از جمله جرائم قابل گذشت است و با اعلام رضایت شاکی، پرونده مختومه اعلام می‌گردد.

طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی اگر از طریق تکنولوژی ایجاد مزاحمت شود، علاوه‌بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه خواهد شد. چنانچه از طریق پیامک، فحاشی انجام شود مرتکب به مجازات مزاحم تلفنی محکوم می‌گردد.

تهدید پیامکی چیست؟ مجازات آن چیست؟

بعضی از مردم به دلیل اختلافات و مشکلاتی که با هم دارند؛ سعی می کنند ازطریق تهدیدهای پیامکی، و به کاربردن الفاظی که موجب ترس و وحشت طرف مقابلشان گردد؛ به هدف خود برسند؛ یااینکه دست کم تاحدودی خود را آرام نمایند. غافل از اینکه تهدید دیگری به قتل، بی آبروکردن، فاش کردن اسرار و مسائل شخصی او برای دیگران، اخاذی و … جرم محسوب می شود؛ و نه تنها باری از دوششان برداشته نخواهدشد؛ بلکه مشکلی هم به مشکلات آنها اضافه خواهدشد!!! پس تهدید پیامکی خیلی دردسرساز است!!!

گسترش علوم ارتباطات و تکنولوژی و فناوری هم منجربه به رواج  جرایمی مثل تهدید، توهین و … در قالب های نوین خود شده است. که تهدید پیامکی یکی از مصادیق اینگونه جرایم می باشد.

مجازات توهین و تهدید در پیامک چیست؟

تهدید یعنی ترسانیدن شخصی از ورود خسارات جانی، مالی و حیثیتی به وی یا نزدیکانش، برای وادارنمودن او به اطاعت از خواسته های خود.

تهدید پیامکی، نوعی مزاحمت تلفنی محسوب می شود.

باید تهدید پیامکی را در دسته تهدیدهای کتبی به شمارآورد.

انواع تهدیدهای پیامکی چیست؟

تهدید پیامکی ممکن است به دوگونه رخ دهد.

گاهی شخصی با الفاظ، کلمات و عبارات صریح و آشکار، دیگری را تهدید به قتل و یا … می نماید. مثل اینکه شخصی برای همسر خود پیامکی با چنین مضمونی بفرستد: “اگر از مهریه ت گذشت نکنی، تو رو می کشم!!!”. که رایج ترین نوع تهدید پیامکی است.

گاهی هم تهدید با الفاظ و عبارات واضح و آشکار صورت نمی گیرد؛ اما لحن سخن تهدیدکننده، و کنایه و اشاراتی که به کارمی برد؛ نشان از قصد ترسانیدن و ایجاد رعب و وحشت درطرف مقابل دارد. مثل اینکه یکی از قاچاقچیان دارو، به همکارش که قصد اطاعت و فرمان پذیری از آنها را ندارد؛ بگوید: ” حامد را ببین. اگه از دستور رئیس سرپیچی نمی کرد؛ و جای داروها و مشروبات الکلی رو به ما می گفت؛ به جای اینکه توی این قبر سرد و تاریک دفن بشه؛ الان زنده بود.” تهدید پیامکی از نوع کنایه نیز فروان اتفاق می افتد.

تهدیدهای پیامکی بیشتر در چه مواردی کاربرد دارند؟

امکان ارسال پیامک های تهدیدآمیز دررابطه با مسائل و مشکلات خانوادگی و زناشویی، اختلافات مالی و معاملاتی، روابط کاری و رقابت های بین دو همکار، روابط دوستی و ناهنجاری های اخلاقی جوانان، بحث و نزاع بین مجرمین و تبهکاران و … وجوددارد.

رضایت شاکی خصوصی چه اهمیتی دارد؟

اگر شاکی به هر دلیلی مثل پشیمانی متهم و برقراری صلح و دوستی میان آنان، و یا درک شرایط نامناسب و بیماری روحی تهدیدکننده، و … رضایت خود را نسبت به وی اعلام نماید؛ رسیدگی قضایی نیز متوقف خواهدشد.

درچه موردی جرم تهدید واقع نمی شود؟

اگر تهدیدکننده قدرت و توانایی اجرای وعده شوم خود را نداشته باشد؛ دیگر نمی توان گفت که جرم تهدید رخ داده است. معمولاً تهدید کودکان، اشخاص پیر، ضعیف و بیمار، زنان خانه دار و فاقد نفوذ اجتماعی و … نسبت به جسم و جان خویش نباید خیلی جدی گرفت!!! اما برای یک زن یا پیرمرد خیلی سخت نیست که تهدید خود، نسبت به فاش نمودن راز دیگران را عملی سازد!!!

مجازات تهدید پیامکی چیست؟

مجازات تهدید پیامکی همچون سایر تهدیدها، حبس یا شلاق، و یا هردوی آنها است. که البته باتوجه به میزان مجازات تعیین شده در قانون، تهدید عواقب سنگینی دارد!!!

چگونه می توان تهدید پیامکی را اثبات نمود؟

اثبات تهدیدهای پیامکی در دادگاه کمی دشوار است. هرچند اثبات تهدید پیامکی، بسیار ساده تر از تهدید شفاهی است!!! اما معمولاً پیامک را نمی توان به عنوان یک دلیل قطعی پذیرفت. و تنها می توان آن را نشانه یا قرینه ای دانست بر حقانیت شاکی و صحت ادعای او. که درکنار سایر دلایل مثل شهادت شهود، استشهادیه محلی، تحقیقات محلی و … می توان علم و یقین قاضی را نسبت به وقوع تهدید پیامکی به دست آورد.

استعلام از مخابرات هم بی فایده نیست. زیرا از این طریق می توان مطمئن شد که شماره ای که پیامک تهدیدآمیز را صادرکرده؛ متعلق به شخص مورد ادعای شاکی است.

مرجع رسیدگی به جرم تهدیدهای پیامکی کجاست؟

برای رسیدگی به جرم تهدیدهای پیامکی ابتدا باید در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا دادسرای جرایم رایانه ای علیه تهدیدکننده شکایت کرد. تحقیقات مقدماتی مربوط به این جرم در همین دادسرا انجام خواهد شد؛ و پس از تکمیل تحقیقات، درصورت تشخیص وقوع جرم تهدید توسط متهم، پس از صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده برای رسیدگی نهایی و صدور حکم، به دادگاه عمومی کیفری فرستاده می شود.

 

وب گردی

    نظر شما