شرایط تغییر نام خانوادگی اعلام شد

شرایط تغییر نام خانوادگی اعلام شد

اگر نام خانوادگی از واژه های مستهجن و ناپسند ترکیب شده باشد مانند (گدا پور، پدر سوخته، لش) و یا نام خانوادگی از واژه‌های خارجی باشد مانند(علی اف برای ایرانیان غیر مهاجر یا آراکلیان برای مسلمانان)، فرد می‌تواند درخواست تغییر نام خانوادگی را بدهد.

به گزارش ۹ صبح؛  گاهی به دلایلی افراد تمایل پیدا می‌کنند نام خانوادگی خود را تغییر دهند؛ مرجع رسیدگی به این موضوع برابر قانون، ثبت احوال است و تغییر نام خانوادگی برای هر شخص پس از داشتن شرایط قید شده در قانون توسط ثبت احوال بررسی خواهد شد، به طوریکه برداشتن پسوند نام خانوادگی به نام اشیاء و یا مکان خاص و همچنین تمایل بانوان به تغییر فامیلی خود به نام خانوادگی همسر از این موارد است.

برابر ماده ۹۹۷ قانون مدنی هرکس باید دارای نام خانوادگی باشد و برابر ماده ۴۱ قانون ثبت احوال نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر است. برابر قانون، تغییر نام خانوادگی با تصویب سازمان ثبت احوال کشور طبق(ماده ۴۰قانون ثبت احوال) انجام می‌شود و جزو مواردی است که خارج از حیطه وظایف قوه قضایی محسوب می‌شود.

دارنده حق تقدم نام خانوادگی کسی است که برای اولین بار در قلمرو هر اداره ثبت احوال مستقل نام خانوادگی خاصی بنام او ثبت و مختص او شناخته شده باشد و حق تقدم نام خانوادگی پس از فوت دارندگان آن به ورثه قانونی او منتقل می‌شود، دارنده حق تقدم نام خانوادگی یا وارث قانونی او می‌توانند اجازه استفاده از نام خانوادگی خود را به اشخاص دیگر مشروط به آنکه محل صدور شناسنامه آنان یکی باشد، بدهند.

اشخاص می‌توانند در مواردی همچون نام خانوادگی بیش از دو کلمه و یا بیش از یک کلمه و یک حرف یا عدد یا پسوند، یا بطور مطلق و یا مضاف نام محل باشد مانند(دو اصل تهرانی، علی نژاد مطلق، عدنان تکان تپه تهرانی، آحسینی پور و ....) درخواست تغییر نام خانوادگی را بدهند.

اگر نام خانوادگی از واژه های مستهجن و ناپسند ترکیب شده باشد مانند (گدا پور، پدر سوخته، لش) و یا نام خانوادگی از واژه‌های خارجی باشد مانند(علی اف برای ایرانیان غیر مهاجر یا آراکلیان برای مسلمانان)، فرد می‌تواند درخواست تغییر نام خانوادگی را بدهد. از سوی دیگر واژه‌هایی که از القاب و اسامی مربوط به عناوین علمی اعم از درجات و مؤسسات علمی مانند دکتر، دانشگاه و یا مناصب دولتی از لشکری و کشوری بصورت مطلق مانند( سرهنگ و شهردار) باشد هم امکان تغییر دارند.

    نظر شما