چه کسی پشت آگهی وقیح تبلیغ شلنگ توالت با استفاده ابزاری از زنان در ایران است؟/عکس
در فصل هشتم قوانین و مقررات تبلیغات کشوری هم صراحتاً تأکید شده که: «استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا میکنند ممنوع است.»
به گزارش 9 صبح، گویا خلاقیت سازندگان تیزرهای تبلیغاتی بدجوری ته کشیده است. یک زمانی کلیپهای تبلیغاتی یا همان پیامهای بازرگانی با چنان ظرافت و زیبایی ساخته میشد که تا مدتها نام آن برند در ذهن تماشاچیان میماند و هر وقت برای خرید به مغازهای میرفتند با یادآوری آن کلیپ در ذهنشان ناخوادآگاه سراغ آن کالا میرفتند. اما حالا چطور؟
بر اساس قانون تبلیغات کشوری استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا میکنند ممنوع است.
اغواگری و استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات در حالی از حد گذشته که در قانون تبلیغات کشوری درباره حضور بانوان در تبلیغات توضیحات کاملی وجود دارد. اصل 56 این قانون میگوید: «زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژهای برخوردار اسـت و قوانین و احکام مقدس اسلام برای زن جایگاه رفیعی را قائل است، لـذا استفاده از حضور خانمها در آگهیهای رادیو تلویزیـونی مسـتلزم اعمـال دقتهای خاصی است و باید جایگاه زن مسلمان و شئون او مـدنظـر باشد.»
همچنین در اصلهای 57، 58، 59، 61، 62، 63 هم به نوعی به این موضوع اشاره شده است، علاوه بر این در فصل هشتم قوانین و مقررات تبلیغات کشوری هم صراحتاً تأکید شده که: «استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا میکنند ممنوع است.»
فصل نهم هم باز تأکید میکند که هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است و آگهیها نباید تداعیکننده ترجیح بین جنس مذکر و مؤنث باشد. باز هم در فصل نهم بند ب 5 تاکید میشود که استفاده از جذابیتهای جنسی در تبلیغات ممنوع است. با وجود قوانین مختلف اما شرکتها، کارخانجات و مؤسسات با استفاده جنسیتی از زن به راحتی به همه این قوانین دهن کجی میکنند.
در اینکه امروز تبلیغات و وجود آن از ضروریات است، شکی نیست؛ اما اینکه از چه ابزاری برای معرفی کالا و خدمات در این راه استفاده میشود، اهمیت دارد. آثار فرهنگی مخرب استفاده از زن و زیبایی های او در تبلیغات بر کسی پوشیده نیست.
نظر شما