دانشمندان علت خفیف‌تر بودن بیماری ناشی از اُمیکرون را کشف کردند

این دو بررسی نشان می‌دهند که اُمیکرون به شیوه متفاوتی نسبت به سویه‌های دیگر کروناویروس به سلول‌های ریه انسانی حمله می‌کند.

به گزارش 9 صبح؛ دو بررسی آزمایشگاهی جدید نشان داده‌اند که چرا سویه‌ اُمیکرون کرونا نسبت به سایر سویه‌ها کرونا بیماری با شدت کمتری در انسان‌ها ایجاد می‌کند.

covid

هر دوی این بررسی‌ها هنوز در مرحله پیش از انتشار در ژرونال‌های پزشکی هستند، یعنی هنوز باید بوسیله دانشمندان مستقل ارزیابی شوند.

به گفته این پژوهشگران ظاهرا جهش‌های متعددی اُمیکرون کاملا نحوه تکثیر این سویه کروناویروس در بدن را تغییر داده‌اند.

دو راه عفونت سلولی بوسیله ویروس‌ها

دانشمندان علت خفیف‌تر بودن بیماری ناشی از اُمیکرون را پیدا کردند

کروناویروس‌ها از دو راه سلول‌ها را آلوده می‌کنند.

یک راه این است که غلاف ویروس مستقیما به غشای سلول انسانی متصل شود. این راه را که «اتصال سلول- سطح» می‌نامند، بیشتر بوسیله سویه‌ دلتا کروناویروس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اتصال سلول- سطح فقط هنگامی قابل انجام است که سلول دارای مقدار زیادی مولکولی به نام TMPRSS2 در سطح خودش باشد. این مولکول در مورد کروناویروس به پروتئین شاخکی یا «اسپایک» ویروس متصل می‌شود و آن را نصف می‌کند و اجازه ورود ویروس به درون سلول را می‌دهد.

مولکول TMPRSS2 به مقدار زیاد در سلول‌های ریه یافت می‌شود، در نتیجه سویه‌هایی مانند دلتا می‌توانند در این سلول‌ها به راحتی تکثیر شوند و باعث آسیب وخیم به ریه‌ها شوند.

این دانشمندان می‌گویند همین تفاوت است که باعث می‌شود عفونت با سویه‌های مانند دلتا به اعماق بافت ریه راه یابد و باعث بیماری شدید شود.

برعکس، به دو نیم کردن پروتئین شاخکی سویه‌ اُمیکرون بوسیله مولکول TMPRSS2 به سادگی قابل انجام نیست و بنابراین این سویه در ایجاد عفونت در سلول‌های ریه کارآمدی کمتری نسبت به سویه دلتا دارد.

اما پروتئین شاخکی اُمیکرون در اتصال به سلول‌های انسانی و وارد شدن به آنها از طریق روشی به نام «فیوژن اندوزومی» که نیازی به مولکول  TMPRSS2 ندارد، بهتر عمل می‌کند.

سلول‌های مجاری هوایی بر عکس سلول‌های ریه دارای مقدارهای کمی از مولکول‌های TMPRSS2 هستند، بنابراین سویه اُمیکرون راحت‌تر از سویه دلتا می‌تواند در آنها تکثیر شود.

دانشمندان علت خفیف‌تر بودن بیماری ناشی از اُمیکرون را پیدا کردند

این یافته‌ها پس از سایر بررسی‌های آزمایشگاهی منتشر می‌شود که نشان داده‌اند سویه‌ امیکرون با سرعت بسیار بیشتری در سلول‌های مجاری هوایی و برونش‌ها نسبت به ریه‌ها تکثیر می‌شود.

نتیجه این است که سویه‌ اُمیکرون به علت تکثیر سریع‌تر در سلول‌های مجاری هوایی واگیری بسیار بیشتری نسبت به سویه‌های قبلی کرونا از جمله دلتا دارد، اما چون به راحتی در سلول‌های ریه تکثیر نمی‌کند، در نهایت بیماری شدیدی ایجاد نمی‌کند.

داده‌های جهان واقعی هم از این یافته‌ها حمایت می‌کنند و به نظر می‌رسد سویه اُمیکرون باعث درصد کمتری از بستری شدن‌ها نسبت به سویه‌ دلتا در آفریقای جنوبی، انگلیس و آمریکا شده است.

وب گردی