شرط سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان اشتباه است
دیوان عدالت اداری به تازگی با صدور رای، شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان (18 تا 22 سال) را لغو کرد، هر چند این موضوع در کنکور 1402 عملیاتی نشد اما از کنکور 1403 باید این رأی لازمالاجرای دیوان عدالت اداری اجرایی شود. در همین ارتباط شورای عالی آموزش و پرورش در نشستی به بررسی سن ورود داوطلبان به شغل معلمی پرداخت.
به گزارش 9 صبح؛ معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره سن ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: گذاشتن ملاک سن برای معلمی صحیح نیست و در بسیاری از کشورهای پیشرفته بسیاری از معلمان بالای ۳۰ سال هستند.
دیوان عدالت اداری به تازگی با صدور رای، شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان (18 تا 22 سال) را لغو کرد، هر چند این موضوع در کنکور 1402 عملیاتی نشد اما از کنکور 1403 باید این رأی لازمالاجرای دیوان عدالت اداری اجرایی شود. در همین ارتباط شورای عالی آموزش و پرورش در نشستی به بررسی سن ورود داوطلبان به شغل معلمی پرداخت.
رضوان حکیمزاده؛ معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست نقد و بررسی سن ورود داوطلبان به آموزش و پرورش اظهار کرد: سن به عنوان یکی از معیارهای انتخاب معلمان است و کمتر به بحث سن به عنوان یک موضوع چالشبرانگیز پرداخته شده است.
وی افزود: تأثیر تربیتی معلمان فراتر از چارچوب کلاس درس در سراسر زندگی ماندگار است، در کشور شرایطی داریم که تقاضای زیادی برای ورود به شغل معلمی داریم و نباید فقط به سن برای انتخاب معلم محدود شویم.
دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران درباره گزارشهای بینالمللی برای انتخاب معلمان توانمند، متذکر شد: در سطح بینالمللی دو دسته معیار کمی و کیفی وجود دارد، در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، چین و هنگکنگ به اندازهگیری توانایی قبلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، ویژگی عاطفی و شخصیتی، شایستگی گفتاری و نوشتاری و وضعیت فیزیکی میپردازند.
وی درباره گزارشهای بینالملل درباره انتخاب داوطلبان با سن بالاتر و عملکرد معلمی آنها، بیان کرد: وقتی معلمانی که سن بالاتر و پختگی بیشتری دارند به کار گرفته شوند امکان باقی ماندن آنها در مدارس مناطق محروم بیشتر است همچنین پژوهشی درباره معلمان ایرلندی انجام شد و مشخص شد داوطلبان معلمی بالای 30 سال از همکاران جوانتر عملکرد بهتری داشتند.
حکیمزاده گفت: افرادی که سن بالاتری دارند و وارد شغل معلمی میشوند، انگیزههای درونی بیشتری دارند و به تدریس تعهد بیشتری دارند و افراد جوانتر به آن به عنوان شغل نگاه میکنند و داوطلبان با سن بالاتر پتانسیل معلم خوب شدن را دارند و خود را از جهت روانشناسی مناسبتر برای ورود به شغل معلمی میدانند.
دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت: درصد معلمان زیر 30 سال در انگلیس به 39 درصد هم نمیرسد، در گروه سنی 40 تا 49 سال در کشورهای پرتغال، فرانسه، کانادا، کره جنوبی و اسپانیا 36 درصد معلمان ابتدایی بین 40 تا 49 سال هستند و معلمان بالای 50 سال در ایتالیا نزدیک 50 درصد هستند و کمترین میزان معلمان بالای 50 سال در کره جنوبی به میزان 15 درصد معلمان است.
حکیمزاده گفت: درصد معلمان بالای 50 سال در ابتدایی و متوسطه در کشورهای اروپایی 26 درصد و متوسطه 34 درصد است همچنین وقتی عملکرد دانشجو معلمان 31 سال و بالاتر را بررسی میکنند مشخص میشود که این گروه 12 درصد نسبت به گروه سنی 20 تا 24 عملکرد بهتری را کسب کردند.
معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: اگر بخوایم به تجربه کشورهای موفق بپردازیم درصد بسیاری از معلمان آنها بالای 30 سال هستند، اما ما در ایران به شدت روی سن تکیه کردیم و از سایر ملاکها غفلت کردیم.گذاشتن ملاک سن برای معلمی، صحیح نیست و بهکارگیری داوطلبان با سن بالاتر مزایایی دارد که از آن غافل بودیم.
نظر شما