شایع‌ترین بیماری‌ها در میان کودکان

شایع‌ترین بیماری‌ها در میان کودکان

شایع‌ترین بیماری‌ها در میان کودکان را بهتر از قبل بشناسید.

به گزارش 9 صبح، متخصص کودکان و مدیر بیمارستان کودکان اکبر از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از شایع ترین بیماری ها در میان کودکان را عفونت های دستگاه تنفسی عنوان کرد و از والدین خواست نسبت به درمان فوری این بیماری ها قبل از بروز مشکلات جدی اقدام وازخوددرمانی نیز به شدت خودداری کنند.

دکتر محمدرضا کشتمندی اظهار کرد: عفونت های دستگاه تنفسی شامل سرماخوردگی ها، گلو درد، گوش درد، عفونت سینوس ها و عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی است.

وی مهم ترین علت عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را ناشی از عفونت های ویروسی عنوان و خاطر نشان کرد: علائم در مراحل اولیه به صورت سرفه های تک تک، آبریزش بینی و تب مختصر است و شدت آن با سرفه های شدید و تب بالا نیز همراه می شود. در مراحل اولیه بیماری بهتر است اقدامات محافظتی و کارهای پیشگیرانه مانند استفاده از بخور، استفاده از بدن شویه هنگام تب و تب برها برای کاهش تب کودک نیز انجام شود.

متخصص بیماری های کودکان با اشاره به اینکه با شدت یافتن علائم حتمأ باید به پزشک مراجعه کرد تصریح کرد: به دلیل این که عمده عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از عفونت های ویروسی است نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست و دارو درمانی باید توسط پزشک متخصص صورت پذیرد.

دکتر کشت مندی گفت: امروزه یکی از مشکلات شروع خودسرانه داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها و داروهای دارای عوارض خاص توسط والدین برای کودکان است که این امر به شدت اشتباه است. شاید در یک تب، انجام بدن شویه با آب ولرم و کاهش لباس کودک مهم ترین اقدام درمانی محسوب شود اما در مواردی که تب کاهش نیافته، مصرف استامینوفن آن هم با مقدار مشخص و با مشورت پزشک بلامانع است.

رئیس کلینیک ویژه بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر افزود: مهم‌ترین مسئله، موضوع آموزش مسائل بهداشتی در بین خانواده هاست و یکی از مهم‌ترین موارد بحث شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون است. از طرفی اگر متوجه می‌شوید فرزندتان علائم بیماری‌های تنفسی  را دارد با نظر پزشک سعی کنید در خانه از او مراقبت کنید تا در مهدکودک و مدرسه بیماری به سایرین منتقل نشود.

وی عدم مصرف دخانیات در کنار کودکان، رعایت بهداشت فردی خارج از منزل و رعایت فاصله فیزیکی با فرد بیمار در منزل را از نکات مهم برای پیشگیری از بروز این بیماری دانست و گفت: با رعایت همین نکات ساده می‌توان تا ۸۰ درصد از بروز اینگونه بیماری‌ها جلوگیری کرد.

وب گردی

    نظر شما