نقش باکتری‌ها در بروز بیماری‌های گوارشی

نقش باکتری‌ها در بروز بیماری‌های گوارشی

نقش باکتری‌ها در بروز بیماری‌های گوارشی و فساد شیمیایی غذایی را باید جدی گرفت.

به گزارش 9 صبح، متخصص صنایع غذایی و عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تاکید بر تهیه مواد غذایی سالم از فروشگاههای معتبر، اظهار کرد؛ طرز تهیه و تولید مواد غذایی و رعایت شیوه های بهداشتی از اصول بسیار مهمی است که می تواند تضمین کننده سلامت مردم باشد.

دکتر اسما افشاری خاطرنشان کرد: اندکی سهل انگاری در کارگاههای پخت شیرینی و تولید کننده مواد غذایی و عدم رعایت اصول بهداشتی می تواند باعث انواع بیماری های گوارشی  شود و جمعیت زیادی را مبتلا نمایند و  علاوه بر آن همین باکتریها  بدنبال فعالیت آنزیمی در فساد شیمیایی غذا نیز نقش دارند.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان عرضـه، تهیه و توزیع مواد غذایی با دســـــت‌های آلوده از اصلی‌ترین علل آلودگی میکروبی مواد غـــذایی می‌باشد. تصریح کرد: گرچه آلودگی میکروبی با حرارت از بین می رود، ولی آلودگی ثانویه مانند دست آلوده فروشنده، نگهداری مواد غذایی در معرض هوا، گرد و غبار و حشراتی نظیر مگس آن را مجددا آلوده می‌کند.

متخصص صنایع غذایی توصیه کرد؛ در تهیه مواد غذایی بسته بندی شده از جمله خرما، پنیر، حلوا شکری و زولبیا و بامیه و مواد غذایی مشابه به سالم بودن بسته، تاییدیه سازمان غذا و دارو و تاریخ تولید و انقضا باید توجه جدی  شود.

متخصص صنایع غذایی و عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مطالعات نشان می‌دهند که زولبیا و بامیه های موجود در برخی از قنادی ها،  پر اکسید بیشتر از حد مجاز دارند که بدلیل استفاده مکرر از روغن و دمای بالا در حین طبخ و نگه داری آن  می باشد لذا،  پر اکسید عوارض زیانباری بر روی سلامت افراد نظیر تصلب شرایین و سرطانزایی و … دارد و بنابراین ترجیــــحاً زولبیا و بامیه را از مراکز پرفروش که از روغن سالم استفاده می کنند باید خریداری نماییم.

وب گردی

    نظر شما