شکایت از پزشک چه زمانی امکان پذیر است؟

شکایت از پزشک چه زمانی امکان پذیر است؟

اول از همه باید به این پرسش پاسخ داد که شما چه زمانی امکان شکایت از پزشک خود را دارید.

به گزارش 9 صبح اول از همه باید به این پرسش پاسخ داد که شما چه زمانی امکان شکایت از پزشک خود را دارید. در همین ابتدا بیان کنیم که همیشه حق با بیمار نیست؛ زیرا با روند شکایت آشنا نیست و در مورد اینکه آیا اصلاً شکایت او درست بوده است یا خیر، اطلاعاتی ندارد.

بر اساس قانون مجازات اسلامی تصویب شده در سال ۱۳۹۲ و قانون نظام پزشکی و آیین نامه مربوط، اگر پزشکی قصور و عملی خلاف تعهد پزشکی خود انجام دهد و موجب وارد شدن آسیب به بیمار شود، در این صورت بیمار می‌تواند از پزشک خود بابت درمان نامناسب و آسیب‌های به وجود آمده بعد از آن شکایت کند.

در حالت کلی، بر اثر بروز موارد زیر می‌توان از پزشک شکایت کرد:

استفاده نکردن از تمام توان و دانش پزشکی

سهل انگاری

رعایت نکردن موازین قانونی، علمی و شرعی

افشا کردن اسرار بیمار

انجام دادن کارهایی خلاف شئونات پزشکی

فریب بیماران و دادن وعده‌های دروغین

دریافت هزینه‌های خارج از عرف

بی احترامی به بیماران

استفاده نکردن از امکانات لازم برای درمان

در صورتی که برای شما قصور پزشکی یا تخلفات آن محرز شود، می‌توانید از پزشک در هر تخصصی شکایت کنید.

مراحل شکایت از پزشک

باید گفت که شکایت از پزشک نیاز به دانستن روش‌ها و مراحل خاص خود را دارد. از این رو حتماً باید با یک وکیل در این حوزه کمک بگیرید؛ البته وکیلی که به صورت تخصصی در این بخش کار می‌کند و کاملاً با زیروبم آن آشنا است. باید گفت که پرونده‌های پزشکی دارای جزئیات زیادی هستند که اگر بیمار با آن‌ها آشنا نباشد، امکان اینکه پرونده در مسیر اشتباهی بیفتد، زیاد خواهد بود.

در حالت کلی، مراحل شکایت از پزشک به صورت زیر است:

مراجعه به مرکز ثبت شکایت و تهیه دادخواست بر اساس موضوع و شکایات، همراه با مدارک لازم (در حال حاضر، بیشتر افراد به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکایات خود را در آنجا ثبت می‌کنند. بعد از شکایت آن‌ها به سازمان مربوطه ارسال می‌شود.)

ارسال ابلاغیه تاریخ رسیدگی برای حضور شما و بیان توضیحات لازم

احظار پزشک و استعلام مدارک از مرکز درمانی خاص

بررسی پرونده و صادر کردن دستور لازم

باید گفت که بیمار در هر زمانی می‌تواند شکایت خود را ثبت کند و اینکه دکتر در داخل یا خارج از کشور است، تفاوتی وجود ندارد.

موضوع شکایت را کجا مطرح کنیم؟

قبل از ثبت شکایت بهتر است که چند نکته زیر در نظر گرفته شوند:

در ابتدا سعی می‌شود تا با جلسه صلح و سازش در شورای حل اختلاف، بیمار از شکایت خود و با دریافت جریمه‌ای و غیره گذشت کند. البته برای مواردی که قصور و اثرهای آن خیلی حاد نباشد.

پرونده پزشک بعد از ثبت به کمیسیون‌های تخصصی ارسال می‌شود تا میزان قصور او مشخص شود. قاضی بعد از بررسی مدارک ارسال شده از سمت کیمیسیون تخصصی، رأی را صادر خواهد کرد.

در مراحل ابتدایی، در صورت نیاز و البته امکان، بیمار به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند تا میزان آسیب به او مشخص شود.

چگونگی شکایت از

اول از همه باید به این پرسش پاسخ داد که شما چه زمانی امکان شکایت از پزشک خود را دارید. در همین ابتدا بیان کنیم که همیشه حق با بیمار نیست؛ زیرا با روند شکایت آشنا نیست و در مورد اینکه آیا اصلاً شکایت او درست بوده است یا خیر، اطلاعاتی ندارد.

بر اساس قانون مجازات اسلامی تصویب شده در سال ۱۳۹۲ و قانون نظام پزشکی و آیین نامه مربوط، اگر پزشکی قصور و عملی خلاف تعهد پزشکی خود انجام دهد و موجب وارد شدن آسیب به بیمار شود، در این صورت بیمار می‌تواند از پزشک خود بابت درمان نامناسب و آسیب‌های به وجود آمده بعد از آن شکایت کند.

در حالت کلی، بر اثر بروز موارد زیر می‌توان از پزشک شکایت کرد:

استفاده نکردن از تمام توان و دانش پزشکی

سهل انگاری

رعایت نکردن موازین قانونی، علمی و شرعی

افشا کردن اسرار بیمار

انجام دادن کارهایی خلاف شئونات پزشکی

فریب بیماران و دادن وعده‌های دروغین

دریافت هزینه‌های خارج از عرف

بی احترامی به بیماران

استفاده نکردن از امکانات لازم برای درمان

در صورتی که برای شما قصور پزشکی یا تخلفات آن محرز شود، می‌توانید از پزشک در هر تخصصی شکایت کنید.

مراحل شکایت از پزشک

باید گفت که شکایت از پزشک نیاز به دانستن روش‌ها و مراحل خاص خود را دارد. از این رو حتماً باید با یک وکیل در این حوزه کمک بگیرید؛ البته وکیلی که به صورت تخصصی در این بخش کار می‌کند و کاملاً با زیروبم آن آشنا است. باید گفت که پرونده‌های پزشکی دارای جزئیات زیادی هستند که اگر بیمار با آن‌ها آشنا نباشد، امکان اینکه پرونده در مسیر اشتباهی بیفتد، زیاد خواهد بود.

در حالت کلی، مراحل شکایت از پزشک به صورت زیر است:

مراجعه به مرکز ثبت شکایت و تهیه دادخواست بر اساس موضوع و شکایات، همراه با مدارک لازم (در حال حاضر، بیشتر افراد به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکایات خود را در آنجا ثبت می‌کنند. بعد از شکایت آن‌ها به سازمان مربوطه ارسال می‌شود.)

ارسال ابلاغیه تاریخ رسیدگی برای حضور شما و بیان توضیحات لازم

احظار پزشک و استعلام مدارک از مرکز درمانی خاص

بررسی پرونده و صادر کردن دستور لازم

باید گفت که بیمار در هر زمانی می‌تواند شکایت خود را ثبت کند و اینکه دکتر در داخل یا خارج از کشور است، تفاوتی وجود ندارد.

موضوع شکایت را کجا مطرح کنیم؟

قبل از ثبت شکایت بهتر است که چند نکته زیر در نظر گرفته شوند:

در ابتدا سعی می‌شود تا با جلسه صلح و سازش در شورای حل اختلاف، بیمار از شکایت خود و با دریافت جریمه‌ای و غیره گذشت کند. البته برای مواردی که قصور و اثرهای آن خیلی حاد نباشد.

پرونده پزشک بعد از ثبت به کمیسیون‌های تخصصی ارسال می‌شود تا میزان قصور او مشخص شود. قاضی بعد از بررسی مدارک ارسال شده از سمت کیمیسیون تخصصی، رأی را صادر خواهد کرد.

در مراحل ابتدایی، در صورت نیاز و البته امکان، بیمار به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند تا میزان آسیب به او مشخص شود.

چگونگی شکایت از پزشک اورژانس و اورژانس

هنگامی که با مرکز فوریت‌های پزشکی شماره ۱۱۵ تماس می‌گیرید، معمولا گروهی از اورژانس برای بررسی موضوع به محل مراجعه می‌کنند. بعد از بررسی اولیه، اقدامات لازم را انجام می‌دهند و در صورت نیاز به انتقال بیمار، او را به بیمارستان منتقل می‌کنند. در برخی موارد نیز ممکن است با مراکز خصوصی تماس بگیرید و درخواست اعزام تیم اورژانس داشته باشید. در صورت بروز مشکل در حین معاینه و انتقال بیمار می‌توانید با شماره ۱۵۹۰ تماس گرفته و مراتب شکایت از اورژانس را اعلام کنید.

شکایت از پزشک اورژانس هم مانند شکایت از سایر پزشکان انجام می‎شود که در این مقاله به روش‌های مختلف آن پرداختیم. لازم به ذکر است شکایت از پزشک ارتودنس، ارتوپد، پزشک بینی، جراح، جراح پلاستیک، چشم پزشک و هر پزشکی با هر تخصصی به همین شیوه‌هایی که ذکر شد انجام می‌شود. تنها نکته قابل توجه در مورد شکایت از پزشکان مختلف جمع‌آوری مدارک قبل و بعد از بروز مشکل است.

 

اورژانس و اورژانس

هنگامی که با مرکز فوریت‌های پزشکی شماره ۱۱۵ تماس می‌گیرید، معمولا گروهی از اورژانس برای بررسی موضوع به محل مراجعه می‌کنند. بعد از بررسی اولیه، اقدامات لازم را انجام می‌دهند و در صورت نیاز به انتقال بیمار، او را به بیمارستان منتقل می‌کنند. در برخی موارد نیز ممکن است با مراکز خصوصی تماس بگیرید و درخواست اعزام تیم اورژانس داشته باشید. در صورت بروز مشکل در حین معاینه و انتقال بیمار می‌توانید با شماره ۱۵۹۰ تماس گرفته و مراتب شکایت از اورژانس را اعلام کنید.

شکایت از پزشک اورژانس هم مانند شکایت از سایر پزشکان انجام می‎شود که در این مقاله به روش‌های مختلف آن پرداختیم. لازم به ذکر است شکایت از پزشک ارتودنس، ارتوپد، پزشک بینی، جراح، جراح پلاستیک، چشم پزشک و هر پزشکی با هر تخصصی به همین شیوه‌هایی که ذکر شد انجام می‌شود. تنها نکته قابل توجه در مورد شکایت از پزشکان مختلف جمع‌آوری مدارک قبل و بعد از بروز مشکل است.

منبع:عرشه آنلاین

وب گردی

    نظر شما