حکم شرعی خوردن دنبلان چیست؟

حکم شرعی خوردن دنبلان چیست؟

در فقه شیعه خوردن بعضی از اجزای حیوانات حلال گوشت حرام است، دنبلان یکی از اجزاء آن است که در ادامه به علت جرام بودن دنبلان می پردازیم.

به گزارش 9صبح؛ ماجرا از جایی شروع می شود که برای بعضی از بیماری ها افراد صاحب نظر فامیل خوردن دنبلان گوسفند یا گاو را پیشنهاد می دهند! آن زمان است که دنبال جواب این سوال می گردید که آیا خوردن دنبلان از نظر شرعی اشکالی ندارد؟ و چه بسا بسیاری از افراد ناآگاه به دلیل همین تجویز های من در آوردی به ورطه گناه افتاده اند.

دنبلان به بیضه چارپایان اهلی مانند: گاو، گوسفند و بز گفته می شود که غده ای سفید و پرچربی است و دارای احکام شرعی می باشد به همین خاطر در این مقاله شما عزیزان را با حکم شرعی دنبلان آشنا خواهیم کرد.

در فقه شیعه خوردن دنبلان حرام است، اما از دیدگاه اهل سنت خوردن دنبلان مباح است. دقت داشته باشید خود دنبلان پاک است و تنها خوردن آن حرام است. در ضمن توجه داشته باشید که خرید و فروش دنبلان برای خوردن نیز حرام است و فروش دنبلان در بعضی از قصابی ها نمی تواند مجوزی برای حلال بودن آن باشد.

پانزده چیز از حیوانات حلال گوشت، حرام است: ١- خون ٢- فضله ٣- نرى ٤- فرج ٥- بچه‌دان ٦- غدد که آن را دشول مى‌گویند ٧- تخم که آن را دنبلان مى‌گویند ٨- چیزى که در مغز کله است و به شکل نخود مى‌باشد ٩- مغز حرام که در میان تیره پشت است ١٠- پى که در دو طرف تیره پشت است ١١- زهره دان ١٢- سپرز (طحال) ١٣- بول دان (مثانه) ١٤- حدقه چشم ١٥- چیزى که در میان سم است و به آن "ذات الاشاجع" مى‌گویند.

با این که خوردن دنبلان حرام است، اما خوردن آن به تنهایی تاثیری بر قبول نشدن نماز ندارد و اگر کسی دنبلان را چه از روی جهل به حکم آن و چه از روی علم به این حکم بخورد مشکلی برای نماز او به وجود نمی آید.

حکم خوردن دنبلان از نظر مراجع تقلید

امام خمینی: ۱۵ چیز از حیوانات حلال گوشت (و از جمله گوسفند) حرام است و یکی از آن ها دنبلان است.

آیت الله خامنه ای: خوردن دنبلان حتی به عنوان دارو هم حرام است مگر این که توسط پزشک حاذق تشخیص داده شده باشد و دارویی هم جایگزین آن نباشد و درمان منحصر به مصرف دنبلان باشد. هر چند امام صادق (ع) فرمود: خدا شفا را در حرام قرار نداده است.

آیت الله هادوی تهرانی: خوردن بیضه گوسفند حرام است.

آیت الله سیستانی: بعضی از اجزاء حیوانات حلال گوشت، حرام است و آن ۱۴ چیز است: خون، فضله، نری، فرج، بچه دان، غدد که آن را دشول می گویند، تخم که آن را دنبلان می گویند، چیزی که در مغز سر است و به اندازه نخود می باشد، مغز حرام (نخاع) که در میان تیره پشت است، پی که در دو طرف تیره پشت است، بنا بر احتیاط واجب زهره دان، سپرز (طحال)، بول دان (مثانه) و حدقه چشم.

آیت الله مکارم شیرازی: خوردن دنبلان (تخم یا بیضه حیوان) حرام است و احتیاط واجب آن است که به کودکان نیز خورانده نشود.

چرا خوردن دنبلان حرام است؟

خداوند حکیم است و از شخص حکیم کار عبث و بیهوده سر نمی زند؛ از این رو شیعه بر این باور است که همه احکام بر اساس مصالح و مفاسد بیان شده اند. در مورد موضوع سؤال با توجه به برخی از آیات و روایات به دو نمونه از علت حرمت اشاره می نماییم:

خداوند در قرآن در آیه 157 سوره اعراف می فرماید:

«وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِث»

«و (پیامبر) چیزهاى پاکیزه را بر آن ها حلال مى‌ کند و چیزهاى ناپاک (خبائث) را حرام‌.»

منظور از خبائث در این آیه چیزی است که واقعا زشت و پلید است نه این که انسان به سبب طبع خود از آن تنفر داشته باشد و در احادیثی از ائمه معصومین (ع) داریم که دنبلان را از خبائث دانسته اند.

احادیثی از معصومین (ع) وارد شده است که دنبلان از خبائث است.

وب گردی

    نظر شما