اول مرغ بود یا تخم مرغ؟/بالاخره دانشمندان این مسئله را حل کردند!

دانشمندان در پاسخ به سوال تاریخی «اول مرغ بود یا تخم مرغ؟»، می‌گویند که تخم‌مرغ بیش از نیم میلیارد سال قبل از مرغ تکامل یافته، اما اولین آن اهلی شده است. مرغ باید قبل از گذاشتن اولین تخم‌مرغ از تخم خارج شده باشد.

به گزارش 9صبح؛ در روز جهانی تخم‌مرغ، میل‌آنلاین از کارشناسان تکامل نظر خود را در مورد این معمای کلاسیک پرسید.

آن‌ها ادعا می‌کنند که اگرچه تخم‌مرغ‌ها میلیون‌ها سال قبل از جوجه‌ها تکامل یافته‌اند، اما این لزوماً به این معنی نیست که «تخم‌مرغ» اولین بار بوده است.

تخم‌مرغ چیست؟

تخم‌ها تقریباً به اندازه تمام زندگی روی زمین وجود داشته‌اند و به استثنای پستانداران، تقریباً هر گونه حیوانی تخم‌گذاری می‌کند.

ژول هاوارد، گزارشگر جانورشناسی و نویسنده کتابی در مورد تکامل تخم‌ها به نام زندگی بی‌نهایت، به میل‌آنلاین گفت: «تخم‌ها روش ترجیحی تکامل و انتقال ژن‌ها به نسل‌های بعدی در زمان هستند.»

رشد اولین تخم‌ها ممکن است ارتباط نزدیکی با تولد زندگی همانطور که ما می‌شناسیم داشته باشد.

قبل از این توسعه، ارگانیسم‌ها از طریق نوعی شبیه‌سازی تولید مثل می‌کردند، یک جمعیت ژنتیکی یکسان ایجاد می‌کردند که به شدت در برابر ویروس‌ها و انگل‌ها آسیب‌پذیر بودند.

شکی نیست که تخم‌های باستانی بسیار متفاوت از تخم‌های امروزی بوده‌اند و می‌توانستند از زمان سپیده‌دم توسط عروس‌های دریایی یا موجودات کرم‌مانند گذاشته شوند.

به گفته هاوارد، فسیل‌های چین در ۶۰۰ میلیون سال پیش نشان می‌دهند که تخم‌ها بسیار کوچک بوده و ضخیم‌تر از موی انسان نبودند.

او گفت: «این تخم‌ها مانند ابرهای شیری از اقیانوس‌ها حمل می‌شدند. لانه‌ای وجود نداشت. این تخم‌ها به داخل آب پمپ شده و در کف دریا مستقر شدند.»

تخم مرغ قبل از مرغ می‌آید

از آنجایی که این صدها میلیون سال پیش حتی قبل از ورود حیات به زمین بود، می‌توان گفت که تخم‌مرغ قبل از مرغ آمده است.

برای اکثریت ما که تخم‌مرغ‌ها را به‌عنوان چیزهایی با پوست سخت می‌دانیم که می‌توان آن‌ها را باز کرد، این ممکن است پاسخ رضایت‌بخشی نباشد.

متأسفانه برای هر کسی که هنوز روی جوجه شرط‌بندی می‌کند، اولین تخم‌مرغ سفت بسیار زودتر از مرغ ظاهر شد.

دکتر الین ماتر، دیرینه‌شناس از دانشگاه فلیندرز که متخصص در پرندگان باستانی است، به میل‌آنلاین گفت: «اگر آن‌ها را با اشاره به تخم‌ها به عنوان یک کل در نظر بگیرید، قطعاً پاسخ تخم‌مرغ است.»

مرغ چیست؟

اولین جوجه‌های اهلی از گونه‌ای از پرندگان قرمز جنگلی به نام Gallus gallus که حدود ۵۰ میلیون سال پیش تکامل یافتند، به وجود آمدند.

محققان معتقدند زمانی که انسان‌ها شروع به پاکسازی مناطق جنگلی برای کشت برنج و ارزن کردند، پرندگان جنگل شروع به تجمع در لبه‌های مزارع جدید کردند.

با گذشت زمان، همانطور که پرندگان خود را با همسایگان جدید خود وفق دادند، آن‌ها بیشتر به انسان‌ها عادت کردند و در قلمرو کوچکتری شروع به پرورش گروه‌های بزرگ‌تری از جوجه‌ها کردند.

در نهایت، برخی از پرندگان جنگلی وحشی را به گونه جدیدی تبدیل کرد که به مرغ اهلی یا Gallus gallus domesticus معروف شد.

محققان معتقدند اولین مرغ خانگی واقعی حدود ۱۰ هزار سال پیش ظاهر شد.

با این حال، تجزیه و تحلیل بعدی نشان می‌دهد که بسیاری از نمونه‌های فرضی مرغ در واقع متعلق به سایر پرندگان خشکی مانند اردک هستند.

مطالعات جدیدتر نشان می‌دهد که انسان‌ها در آسیای جنوب شرقی برای اولین بار این پرندگان را بین ۱۶۵۰ قبل از میلاد تا ۱۲۵۰ قبل از میلاد اهلی کردند و به این معنی است که حداکثر مرغ حدود ۳۵۰۰ سال سن دارد.

کدام اول آمد، دایناسور یا تخم‌مرغ؟

در حالی که مرغ تنها چند هزار سال قدمت دارد، از طرف دیگر قدمت تخم‌مرغ به میلیون‌ها سال قبل از زمان دایناسورها می‌رسد.

دکتر ماترز می‌گوید: «اولین تخم‌گذاری روی زمین احتمالاً بعداً در دوره کربونیفر بین ۳۵۸ تا ۲۹۸ میلیون سال پیش آمد و خزندگان اولیه آن را تخم‌گذاری کردند.»

این تخم‌ها احتمالاً دارای پوسته صافی مانند تخم‌های خزندگان مدرن مانند مارها بودند.

ماترز توضیح می‌دهد که اولین تخم‌مرغ سخت در اوایل دوره ژوراسیک ظاهر شد و توسط دایناسورها گذاشته شد.

تخم‌های فسیل‌شده توسط دایناسورهای گردن دراز، خانواده‌ای شامل برونتوزاروس و دیپلودوکوس، با قدمت ۱۹۵ میلیون سال کشف شد.

این تخم‌مرغ بیشتر شبیه تخم‌هایی بود که امروزه از بسیاری از پرندگان و مارمولک‌ها می‌شناسیم.

سال گذشته، دانشمندان یک جوجه‌کشی عظیم دایناسورها را کشف کردند که حاوی ۹۱ لانه تیتانوسور و ۲۵۶ تخم بود که نشان داد این موجودات غول‌پیکر درست مانند پرندگان در کنار هم لانه کرده‌اند.

حتی اگر جستجوی خود را برای تخم‌ها فقط به تخم‌هایی که توسط پرندگان می‌گذارند محدود کنیم، مرغ‌ها تا بیش از ۱۰۰ میلیون سال هنوز از دست خواهند رفت.

حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش، آرکئوپتریکس، اولین پرنده‌ای که از دایناسورها تکامل یافت، ظاهر شد.

به همین ترتیب، قدیمی‌ترین تخم فسیلی تاییدشده که گمان می‌رود توسط یک پرنده گذاشته شده است، حدود ۱۲۷ میلیون سال قدمت دارد و مربوط به دوره کرتاسه اولیه است. بنابراین، از نظر تکاملی، تخم‌مرغ قطعاً قبل از مرغ است.

استدلال به نفع مرغ

گونه‌هایی مانند جوجه‌ها توده‌های ثابتی نیستند که برای همیشه وجود داشته باشند، بلکه ساختارهای موقتی هستند که توسط جریان‌های تکاملی متلاطم کنار هم قرار گرفته‌اند.

این بدان معناست که لحظه‌ای بود که گروهی از پرندگان وحشی دیگر پرندگان جنگلی نبودند و شروع به مرغ شدن کردند.

دکتر ماترز می‌گوید: «اولین مرغ واقعی از تخم مرغ‌های قرمز جنگلی که نیمه‌اهلی شده بودند بیرون آمد.

به عبارت دیگر، اولین مرغ واقعی باید قبل از تخم‌گذاری تخم‌مرغ واقعی از تخم خارج شده باشد.

دکتر ماترز در پایان می‌گوید: «اگر این سؤال به تخم مرغ تعبیر می‌شد، پاسخ یک مرغ بود.»

وب گردی