اسهال و استفراغ را با این ماده قدرتمند از بین ببرید

اسهال و استفراغ را با این ماده قدرتمند از بین ببرید

در صورتی که کندر با آب سرد خورده شود، می‌تواند اسهال را برطرف کند و باعث قطع شدن استفراغ گردد.

به گزارش 9صبح، مهم‌ترین علت ابتلا به اسهال و استفراغ در تابستان و شیوع بسیار زیاد آن در این فصل گرم نسبت به فصول دیگر، افزایش شدید فعالیت باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها است.

پیش‌گیری از بیماری اسهال و استفراغ در تابستان

بسیار شنیده‌ایم که «پیش‌گیری بهتر از درمان است». راه‌هایی که توسط آن‌ها می‌توانیم تا حد زیادی از اسهال و استفراغ تابستانه جلو‌گیری کنیم شامل موارد زیر هستند:

شستن مداوم دست‌ها با صابون و آب و پیش‌گیری از اسهال و استفراغ در تابستان

دست‌ها یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال میکروب‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها از یک فرد به فرد دیگر یا از محیط زنده و غیر‌زنده‌ی بیرون از بدن فرد هستند. از ارزان‌ترین راه‌های پیش‌گیری از انتقال بیماری‌ها، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون است.

به عبارتی حتماً باید ابتدا دست‌ها را با آب خیس کرده، سپس به میزان کافی به سطح آن‌ها صابون بمالید تا کف صابون همه‌ی قسمت‌های دست‌ها را بپوشاند. اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ ثانیه دست‌ها در کف بمانند و سپس با آب روان آبکشی و آنها را خشک کنید.

امتناع از خوردن غذا‌های نپخته و پیش‌گیری از اسهال و استفراغ در تابستان

می‌توان با حرارت دادن بعضی غذا‌های خام و نیم‌پخته هم  بسیاری از  آلودگی‌ها را از آن‌ها دور کرد و هم هضم آن‌ها را راحت‌تر نمود. با رعایت این موارد می‌توان در پیش‌گیری از اسهال در فصل تابستان تا حدی موفق بود.

پرهیز از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی

معمولاً با شروع فصل بهار و تابستان، میوه‌های تازه‌ای به بازار می‌آیند که هضم آن‌ها، به علت کال بودن، دشوار است و سبب ایجاد دل‌درد، اسهال و استفراغ می‌شود. یکی از راه‌های پیش‌گیری از این بیماری‌ها این است که از هر گونه تغییر ناگهانی در رژیم‌های غذایی پرهیز کنید.

شستن اصولی میوه‌ها و سبزیجات خام

از آن‌جا که بیشتر میوه‌ها و سبزیجات در زمین‌های کشاورزی کشت می‌شوند و این زمین‌ها در دسترس جانوران هستند و از کود حیوانی برای تجدید حیات این زمین‌ها استفاده می‌شود، جای تعجب نیست که تمامی میوه‌ها و سبزیجات باید بسیار دقیق و با وسواس کامل شسته شوند.

توصیه می‌شود مدتی میوه‌ها و سبزیجات را کاملاً داخل آب، طوری که آب کاملاً روی آن‌ها را بپوشاند، قرار دهید تا گل و لای همراه با عوامل بیماری‌زا در آب ته‌نشین شوند.

ایجاد عادات غذایی سالم و پیش‌گیری از اسهال و استفراغ در تابستان

خوردن غذا‌های آماده نظیر سوسیس و کالباس، غذا‌هایی که دارای ادویه و مواد افزودنی هستند و نوشابه‌هایی که در فروشگاه‌ها ارائه می‌شوند در بسیاری از مواقع بخصوص در فصل تابستان سبب اسهال و استفراغ می‌شوند. این‌گونه غذا‌ها و نوشابه‌ها را از برنامه‌ی غذایی خود و خانواده‌تان حذف کنید و به استفاده از غذا‌های سالم و در زمان‌های معین روی آورید تا از مبتلا شدن به اسهال و استفراغ رها شوید.

چگونه اسهال و استفراغ در تابستان را با درمان‌های خانگی مداوا کنیم ؟

در بسیاری از مواقع اگر اسهال منشاء ویروسی، میکروبی و انگلی نداشته باشد پس از دو روز رفع می‌شود که در این مدت بهتر است نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

برای درمان اسهال و استفراغ در تابستان چه بنوشیم؟

  • برای درمان اسهال مصرف نوشیدنی‌های زیر توصیه می‌شود:

در بیماری اسهال به علت از دست دادن آب همراه مدفوع، بدن دچار کم‌آبی می‌شود. هر چند برای درمان، نوشیدن مایعات و آب آشامیدنی پاکیزه به مقدار فراوان توصیه می‌شود، استفاده مکرر از مایعات و نوشیدنی‌های فاقد قند و سالم مانند دوغ پرو‌بیوتیک، آب نارگیل، محلول خوراکی ORS، بخصوص برای کودکان مبتلاء به اسهال، می‌تواند مفید باشد.

لازم به توضیح است که پروبیوتیک‌ها موجودات میکروسکوپی هستند که با وجود این‌که باکتری هستند اما به «باکتری‌های خوب» معروف‌اند و با استفاده از آن‌ها از طریق خوردن محصولات پروبیوتیکی، از رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا جلو‌گیری می‌شود که این امر به گوارش بهتر غذا و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند.

  • برای درمان اسهال مصرف نوشیدنی‌های زیر توصیه نمی‌شود:

آب‌میوه و نوشابه‌های کارخانه‌ای، به‌خصوص برای کودکان ممنوع است. این نوشیدنی‌ها به‌واسطه‌ی داشتن قند سبب افزایش اسهال می‌شوند.

از طرفی نوشیدنی‌های دارای کافئین و تئین مانند قهوه، چای و نوشابه‌های گاز‌دار که سبب تحریک زیاد دستگاه گوارش می شوند، هم چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسند. مصرف نوشابه‌های گاز‌دار باعث نفخ و دل‌پیچه می‌شوند که مشکل اسهال و استفراغ را دو چندان می‌کنند.

وب گردی

    نظر شما