بهمن تورمی در انتظار جامعه است؟

بهمن تورمی در انتظار جامعه است؟

تورم بخش خدمات به عنوان مهمترین بخش اقتصاد ایران و بخش موثر بر رفاه جامعه با جهشی بزرگ روبرو شد.

به گزارش 9 صبح؛ مرکز آمار از تورم تولید کننده به عنوان تورم پیشران در فصل بهار امسال، تورم نقطه به نقطه بخش خدمات نزدیک به ۵۰ درصد به ثبت رسیده، این نرخ بالاترین تورم نقطه ای تولید کننده این بخش از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون محسوب می‌شود. در دیگر شاخص‌های تورمی، سالانه ( ۱۲ ماهه) و فصلی نیز شاهد ثبت رکود تورم بخش خدمات در بهار امسال در بازه زمانی ده سال گذشته بوده‌ایم.

به طور کلی می‌توان گفت که در چند فصل گذشته در شاخص‌های تورمی بخش خدمات شاهد روندی صعودی بوده‌ایم، بررسی تورم نقطه‌ای در این بخش نشان می دهد با شروع سال ۹۷ و آغاز دور جدید تحریم ها، این شاخص شروع به رشد کرده و از حدود ۲۰ درصد به ۵۰ درصد در بهار سال جاری رسیده است.

تورم تولید کننده خدمات نیز مانند تورم کل کشور در سه اخیر وارد کانال های بالاتر تورم شده و از کانال ۲۰ درصد اکنون به مرز کانال ۵۰ درصد رسیده است. همچین آنچه از آمارها بر می آید این است که از سال ۹۷ تا کنون هرگاه وارد کانال بالاتر تورم شده ایم، هیچگاه تورم دوباره از این ارقام پایین تر نرفته است. به عبارتی اعداد خط کف حمایتی برای تورم ایجاد کرده اند. چنانچه تورم به اعداد فعلی خو کند یقینا در ادامه کاهش تورم در کشور امری مشکل خواهد شد.

بهمن تورمی در انتظار جامعه است؟

 

بهمن تورمی در انتظار جامعه است؟

 

    نظر شما