ترکیه آب ارس را می‌بلعد/ منتظر بحران آبی جدید در ایران باشیم

ترکیه آب ارس را می‌بلعد/ منتظر بحران آبی جدید در ایران باشیم

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: ترکیه در مورد احداث سد روی رودخانه مرزی ارس تنها منافع خود را در نظر می گیرد و در صورت بی توجهی به منابع آبی رودخانه ارس منابع زیرزمینی هم تخریب می شود و سلسله مشکلاتی ناشی از کاهش منابع آبی ارس ایجاد خواهد شد.

به گزارش 9صبح،علی آذری گفت: کشوری موفق تر است که در حوزه امنیت انرژی برنامه‌های جدی داشته باشد و به نظر می رسد ما در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم و باید بدانیم همه کشورها در این خصوص تنها به دنبال حفظ منافع خود هستند. 

وی افزود: ترکیه در مورد احداث سد روی رودخانه مرزی ارس تنها منافع خود را در نظر می گیرد ما باید این را بدانیم، این رودخانه که مرز مشترک ایران، ارمنستان و تاجیکستان را طی می کند و شمال غربی کشور را مورد پوشش قرار می دهد برای ما و منطقه مهم است و اقتصاد کشاورزی شمال غرب کشور تحت تاثیر این رودخانه است. 

وی با بیان اینکه در صورت بی توجهی به منابع آبی رودخانه ارس منابع زیرزمینی هم تخریب می شود گفت: سلسله مشکلاتی ناشی از کاهش منابع آبی ارس ایجاد خواهد شد و لازم است توافقات بین المللی در این زمینه مورد بازنگری قرار گیرد. 

نماینده مردم قوچان تصریح کرد: در توافقات آبی و در مورد رودخانه های مرزی بر استفاده مساوی از منابع تاکید شده و در مورد ارس نیز همین موضوع وجود دارد و بین ایران و ترکیه در پیمان سعدآباد بین ایران، ترکیه، افغانستان و عراق منافع مشترکی برای این رودخانه تعریف شد و وزارت خارجه لازم است به صورت جدی این موضوعات را دنبال کند. 

آذری تاکید کرد:روش مواجهه ما با بحران ها به گونه ایی است که ما همواره غافلگیر می شویم و برای حل بحران برنامه ای دقیق نداریم و در حوزه پیشگیری نیز شرایط مشابهی را تجربه می کنیم و در حالی که در موضوع بهره برداری از آب های زیر زمینی نیز وضعیت خطرناکی داریم و این شرایط آینده نگران کننده ای را برای ما ترسیم کرده لازم است به سرعت برای مسئله دیپلماسی آب برنامه ریزی کنیم.

وب گردی

    نظر شما