کارگران با این پایه حقوق تیرماه واریزی بزرگ دارند/ جدول جدید را اینجا ببینید
افزایش حقوق کارگران در سال 1402. حداقل حقوق کارگران در سال 1402 معلوم شد. مجلس افزایش حقوق کارگران را تصویب کرد. افزایش حقوق کارگران همیشه کمتر از تورم جامعه بوده است. افزایش حقوق کارگران همیشه مورد بحث بوده است.
به گزارش 9 صبح، بیست و نهم خردادماه مهدی دربین، معاون قضایی در امور هیات عمومی و هیاتهای تخصصی در یک نشست خبری اعلام کرد که شکایت از مصوبه شورای عالی کار در خصوص نرخ حداقل دستمزد کارگران در هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری بررسی شد که رای به رد این شکایت داده شده است. در اندیشه معاصر به مباحث کامل تری پیرامون تغییر پایه حقوق کارگران پرداخته ایم.
علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به این رای دیوان عدالت اداری عنوان کرد: حدس میزدیم شکایت امسال درباره مزد کارگران در رابطه با سال ۱۴۰۲ به همان سرنوشت سال ۱۳۹۹ دچار شود.
فرامرز توفیقی، فعال کارگری هم متذکر شد: دولت قوانین مزدی و وظایف حاکمیتی خود را زیر پا میگذارد، نمایندگان مجلس سکوت میکنند و قوه قضاییه نیز شکایتِ قانونی کارگران را که دلایل آن اظهر منالشمس است، مردود میداند.
با این وجود، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاهاجتماعی در مقابل این اعتراضات تاکید کرد: قانونگذار برای تعیین حقوق کارگران چارچوبی مشخص کردهاند که ما براساس آن اقدام کردیم؛ ضمن اینکه این میزان حقوق در حضور نمایندگان کارگران در جلسه شورای عالی کار به تصویب رسیده است.
به گفته او، من تعجب میکنم فردی که صورت جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۲ کارگران را امضا کرده است، الان میگوید این مصوبه غیرقانونی است.
در همین رابطه، حمید حاجاسماعیلی، کارشناس بازار کار گفت: گفت: کارگران در خصوص دستمزد، درخواستی قدیمی است که از گذشته هم این مساله وجود داشته و هیچگاه دولت زیر بار آن نرفته است.
وی افزود: در سالهای گذشته هر بار با افزایش تورم، کارگران خواستار بازنگری دستمزد بودند که دولت این کار را قبول نمیکرد.
این کارشناس بازار کار عنوان کرد: به نظر من وقتی که تورم در طول سال افزایشی است و خود دولت مبادرت به افزایش قیمت کالاها و تعرفه خدمات میکند، این مساله در خصوص بازنگری دستمزد نیز از طرف کارگران کاملا مشروع و قانونی است، اما متاسفانه هیچگاه دولت زیر بار این کار نرفته و همیشه مقاومت کرده است.
حاجاسماعیلی تصریح کرد: در خصوص سالجاری، موضوع جنبههای متعددی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اولین نکته این است که دولت دنبال سرکوب دستمزد بوده و این را در قالب یک سناریو از پیش تعیین شده انجام داد و متاسفانه نمایندگان کارگری، فریب خوردند و کاملا تحت مدیریت دولت، به مساله فرآیند تعیین دستمزد تن دادند و آن را امضا کردند؛ برخلاف شرایط و شاخصههای اقتصادی که ماده ۴۱ قانون کار بر آنها تاکید میکند.
وی متذکر شد: متاسفانه دولت هدفی را که برای تعیین دستمزد در سالجاری طراحی کرده بود، محقق کرد. آنچه که باید در این مساله مورد تذکر قرار گیرد و به آن اشاره شود، دو سه جنبه متفاوت است. اول اینکه اعتراض کارگران نباید جدی گرفته شود؛ آن هم به دلیل اینکه آنها تحت یک شرایط خاص با مدیریت دولت مصوبه دستمزد را امضا کردند و با دولت همراه شدند و این برخلاف شرایط قانونی بود.
این کارشناس بازار کار بیان کرد: اعتراض آنها جدی نیست و این ناشی از آن است که نمایندگان کارگری در ایران مستقل نیستند و کاملا تحت مدیریت دولت و نهادهای خاص حاکمیتی فعالیت میکنند. سوم اینکه نهادهای کارگری در ایران به شدت ضعیف و زرد هستند و امکان پیگیری مطالبات کارگران را ندارند، بنابراین اعتراض آنها در روزهای اخیر بیشتر جنبه تبلیغی و سیاسی دارد.
حاجاسماعیلی متذکر شد: در خصوص دولت نیز کاملا پافشاری وجود دارد و امکان اینکه در دستمزد تجدیدنظر کند، وجود ندارد.
وی یادآور شد: براساس سوابق قبلی دیوان عدالت اداری، وقتی یک طرف دعوا دولت و یک طرف مردم باشند، به طور معمول دیوان به نفع مردم و به ضرر نهادهای حاکمیتی و دولت موضعگیری نکرده است.
این کارشناس بازار کار در ادامه گفت: نکته مهمی که وجود دارد، این است که دولت نمیخواهد به موضوع افزایش دستمزد تن دهد، چون تعیین دستمزد را براساس یک اهداف خاص تعیین کرده و آن را محقق کرده بود. حالا چطور امکان بازنگری دستمزد را فراهم کند!؟
حاجاسماعیلی افزود: اما اینکه این حق در خصوص بازنگری دستمزد براساس شرایط قانونی و طبق شرایط واقعی اقتصادی و صنفی برای کارگران فراهم است یا خیر، باید گفت این حق کارگران است.
وی عنوان کرد: در شرایطی که تورم روند تصاعدی دارد و آمارهای رسمی هم آن را تایید میکند و مرکز پژوهشهای مجلس هم در روزهای اخیر روند تورم را بالاتر از ۷۰ درصد اعلام کرد، نشان میدهد که دستمزد باید مورد بازنگری قرار گیرد و شرایط برای کارگران نسبت به سال گذشته سختتر شده است و حداقل دستمزد کفاف زندگی مردم را نمیکند.
این کارشناس بازار کار تاکید کرد: من فکر میکنم اگر کارگران دنبال ترمیم دستمزد هستند، باید بتوانند از پشتوانهها و پتانسیل جمعی کارگران استفاده کنند.
حاجاسماعیلی همچنین با بیان اینکه در تشکیلات کارگری هم به لحاظ حرفهای مشکل داریم و هم به لحاظ دانش، گفت: من قبلا هم گفته بودم که شکایت به دیوان عدالت اداری راه به جایی نمیبرد. الان هم دیدیم که دیوان عدالت اداری در رد دادخواست گروههای کارگری، اشاره به ماده ۱۶۷ میکند که ترکیب شورای عالی کار چگونه است و مصوبهای که اتفاق میافتد، دیوان نمیتواند در آن مداخله کند.
وی افزود: به لحاظ شکلی زمانی ما میتوانیم از مصوبه دستمزد شکایت کنیم که یک مصوبه صرفا دولتی باشد. دستمزد یک مصوبه سهجانبه است و دیوان وجاهت لازم را برای ورود به این کار ندارد.
حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ تصویب شد
نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال آینده حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد.
به نقل از همشهری آنلاین، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ را تصویب کردند.
بر این اساس، در سال ۱۴۰۲ حقوق گروههای مختلف در دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأتعلمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و مشمولین قانون کار شاغل در این دستگاهها به شرح زیر افزایش می یابد:
ضریب حقوق گروههای مختلف به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش مییابد. حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل (۱/۲) برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء(۱) بند(الف) تبصره(۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جزء(۱) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خواهد بود. حکم این جزء شامل کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین(مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.
تفاوت تطبیقی موضوع ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیقی موضوع جز ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و تفاوت تطبیقی بند ی تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در حکم بدون تغییر باقی می ماند.
حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ یا همان حداقل اداره کار ۱۴۰۲ چقدر است؟
قبل از اینکه در مورد جدول حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ صحبت کنیم، باید عنوان کنیم که در سال گذشته (۱۴۰۱) دولت افزایش ۱۰ درصدی را برای کارمندان خود در نظر گرفت که حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.
همچنین اداره کار این افزایش را برای سال ۱۴۰۱ کارمندان و کارگران مشمول این قانون حدود ۵۷ درصد نظر گرفت. به این معنا، که بازنشستگان، کارمندان و کارگران مشمول قانون کار و همچنین کارمندان دولت نباید از این رقم کمتر دریافت میکردند. البته بر سر رقم حق مسکن ۱۴۰۱ مشمولین قانون کار اختلاف نظر های زیادی وجود داشت که در نهایت در مهرماه ۱۴۰۱ رقم حق مسکن ۶۵۰ هزارتومان اعلام شد. این موارد در حالی مطرح شد که میزان تورم بالا در کشور باعث شد که در نیمه سال نیز، دولت و مجلس طرحی برای افزایش حقوق کارمندان در نظر بگیرد و در آن زمان، حقوق کارمندان دولت افزایش پیدا کرد.
نظر شما