قفل دلار شکست/ شوک جدید به بازار بعد از تعطیلات سه روزه

قفل دلار شکست/ شوک جدید به بازار بعد از تعطیلات سه روزه

فنی‌ها معتقدند بازار به مرز مقاومتی رسیده و می‌تواند اندکی از افزایش هفته گذشته خود را اصلاح کند.

به گزارش 9 صبح؛ بازار دلار به مرز مقاومتی رسیده و می‌تواند اندکی از افزایش هفته گذشته خود را اصلاح کند. مقاومت مهم برای دلار تهران 50 هزار و 300 تومان خواهد بود که قیمت دلار می‌تواند بین 49 هزار 600 تومان تا 50 هزار و 300 تومان نوسان داشته باشد

فنی‌ها معتقدند بازار به مرز مقاومتی رسیده و می‌تواند اندکی از افزایش هفته گذشته خود را اصلاح کند. مقاومت مهم برای دلار تهران ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود که قیمت دلار می‌تواند بین ۴۹ هزار ۶۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان داشته باشد

طی معاملات هفته گذشته قیمت دلار تهران پس از ۲۳ روز به کانال ۵۰ هزار تومان برگشت. شکایت ایران از کره جنوبی بابت پول های بلوکه شده ایران، سخت‌تر شدن تبادل زندانیان و تنش بین بانک مرکزی و کانون صرافان، سه دلیلی است که موجب شد تمامی بازارها به مرز مقاومتی برسند. 

هفته گذشته قیمت دلار یک کانال صعود کرد و با افزایش هزار تومانی به کریدور جدید راه یافت. با وجودی که این اسکناس سیگنال‌های مساعد سیاسی را نیز دریافت کرد اما با خبر مربوط به انحلال کانون صرافان در روند صعودی قرار گرفت.

در دومین هفته مرداد، بازار ارز بازدهی مثبت داشت. با وجودی که بیشتر روزهای هفته گذشته بازار تهران تعطیل بود اما افزایش هزار تومانی قیمت دلار در معاملات پشت خطی قدرت معامله‌گران بازار آزاد را به رخ سیاستگذار کشید.

هفته پیش بازارهای مالی میزبان اخبار مهمی بود که روند صعودی قیمت دلار را رقم زد. انحلال کانون صرافان و اعزام جنگنده‌های  F۳۵ به خلیج فارس بخشی از این اخبار بود.

در هفته‌های گذشته موضوع افزایش قدرت‌نمایی آمریکا در منطقه سیگنال‌هایی را به معامله‌گران مبنی بر بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا ‌داد. اما کارشناسان سیاسی اقدام آمریکا برای اعزام جنگنده‌های جدید را به افزایش قدرت‌نمایی این کشور در خلیج فارس تعبیر می‌کنند. آنها می‌گویند هیچ کنش تهاجمی در اعزام تسهیلات نظامی وجود ندارد.

دینار جای دلار را گرفت

گفتنی است موضوع افزایش تقاضا خریداران دلار برای اربعین این نگرانی‌ را در میان معامله‌گران به وجود آورده بود که این رشد تقاضا در روزهای آینده همانند سا‌ل‌های گذشته به افزایش قیمت دلار بیانجامد. اما در پایان هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که امسال ارز اربعین به صورت دینار تخصیص خواهد یافت و برای هر متقاضی ۲۰۰ هزار دینار در نظر گرفته شده است.

با تخصیص دینار به جای یورو و دلار به زائران مراسم اربعین، به نظر می‌رسد موضوع ورود تقاضای جدید در هفته جاری فشاری بر بازار ارز وارد نکند.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، تلاش می‌شود بیشتر به صورت غیرحضوری عرضه ارز اربعین انجام شود، در سال گذشته حدود 40 درصد ارز اربعین توسط بانک ملی عرضه شد که امسال در کنار بانک ملی، سه بانک دیگر هم ارز عرضه خواهند کرد.

وب گردی

    نظر شما