قیمت دلار پرید/ دلار به خط قرمز رسید

قیمت دلار پرید/ دلار به خط قرمز رسید

عده‌ای از معامله‌گران افزایش قیمت در بازارها را به لیدری سکه ربط می‌دادند. قیمت سکه فردایی در بازار دوشنبه با افزایش وارد کانال 28 میلیون شده بود.

به گزارش 9 صبح؛ عده‌ای از معامله‌گران افزایش قیمت در بازارها را به لیدری سکه ربط می‌دادند. قیمت سکه فردایی در بازار دوشنبه با افزایش وارد کانال 28 میلیون شده بود.

قیمت دلار امروز هم روند افزایشی داشت و سعی کرد از کانال ۴۸ هزار تومان فاصله بگیرد. اما دلیل رشد قیمت دلار چیست و تا کجا ادامه دارد؟قیمت دلار که در این هفته کار خود را در کانال ۴۸ هزار تومان آغاز کرده بود، روند افزایشی به خود گرفت و در معاملات امروز بازار به ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید تا ظرف این هفته رشد حدود ۹۰۰ تومانی را ثبت کند. اما نکته مهم رسیدن قیمت دلار به مرز ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان است.

چون در چند هفته گذشته قیمت دلار همواره زیر این مرز مهم قرار داشته و دلار نتوانسته خود را به بالای این سطح برساند. به همین دلیل اگر دلار بتواند امروز و چند روز آینده قیمت خود را بالای این مرز نگه دارد، سیگنال مهمی را به بازار ارسال کرده است. سیگنالی که نشان می‌دهد دلار برای ورود به نیمه دوم کانال ۴۹ هزار تومان خیز برداشته و احتمال برگشت آن به کانال ۴۸ هزار تومان کمرنگ می‌شود.

عده‌ای از معامله‌گران افزایش قیمت در بازارها را به لیدری سکه ربط می‌دادند. قیمت سکه فردایی در بازار دوشنبه با افزایش وارد کانال ۲۸ میلیون شده بود.

 همچنین برخی دلیل آن را تقاضای حواله در قیمت دلار ۴۸ هزار تومانی می‌دانند. معامله‌گران در روز دوشنبه می‌گفتند بازار تهران هم در این روز خریدار بوده و تهران مانع ریزش دلار شد. 

معامله‌گران فنی معتقدند ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار ارز هرات سطح مقاومتی مهمی است. دلیل این دسته به این موضوع برمی‌گشت که دو هفته پیش قیمت دلار هرات در تثبیت بالای این مرز ناکام مانده بود. اگر قیمت دلار هرات این مرز مهم عبور کند سد مقاومت بعدی دلار ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. در غیر این صورت قیمت دلار می‌تواند دوباره به مسیر کاهش برگردد و وارد کانال ۴۸ هزار تومان شود.

تثبیت قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومان هم می‌تواند خریداران جدید را به بازار بیاورد. اکثر بازار معتقدند بازار در دست بازارساز است و بازارساز اجازه نوسان شدید را در بازار نخواهد داد چرا که همیشه حرف از تثبیت می‌زند. این دسته می‌گویند فقط در صورت خبر منفی بازار دوباره می‌تواند نوسانی شود.

 هم اکنون دیگران می خوانند

هشدارهای بی‌سابقه سید محمد خاتمی: به حاکمیت اعلام کنیم که به مردم بد می‌کند / مردم که برده نیستند! / نظام باید خود را اصلاح کند

به گفته کارشناسان مرز مقاومتی بعدی دلار رقم ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. اگر دلار به بالای این مرز برسد و بتواند در این محدوده بماند احتمال رشد قیمت آن قوت می‌گیرد و نشان می‌دهد دلار در آخرین ماه تابستان میل به صعود دارد.

البته برخی از معامله‌گران می‌گویند مراسم اربعین، تقاضا برای دلار را افزایش داده و این افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت دلار شده است. به عقیده این گروه جو افزایشی قیمت دلار پس از اتمام اربعین فروکش می‌کند و دلار به رقم‌های قبلی بر می‌گردد.

اما عده دیگری معتقدند تقاضا برای خرید دلار در بازار چندان زیاد نیست که بتواند قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد چون مهم‌ترین بازیگر بازار ارز خود دولت است و دولت بر روند افزایشی یا کاهشی قیمت دلار اثر می‌گذارد. پس نمی‌توان افزایش قیمت دلار را به اربعین ربط داد.

این گروه معتقدند که قیمت دلار تحت تاثیر فاکتورهای اقتصادی مانند رشد نقدینگی و کسری بودجه تغییر می‌کند و این فاکتورها در نیمه دوم سال شرایط چندان مثبتی ندارند. به گفته این گروه شاید مسائل سیاسی اثر کوتاه‌مدتی بر بازارهای مالی بگذارد اما اثر مولفه‌های اقتصادی بر قیمت دلار بلندمدت، مقاوم و قطعی است.

در یک ماه گذشته محاسبه قیمت دلار حکایت از بازدهی مثبت این اسکناس دارد. در مدت مشابه ماه گذشته قیمت دلار ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان بود و امروز با رقم ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. این اسکناس طی یک ماه اخیر بازدهی ۱.۲۳ درصدی و افزایش قیمت ۶۰۰ تومانی داشته است. البته باید در نظر داشت رشد آخرین روز مرداد (امروز) در افزایش بازدهی دلار بی‌اثر نیست.

وب گردی

    نظر شما