اقدام جنجالی بانک مرکزی/ جایگزین کانون صرافان معرفی شد

اقدام جنجالی بانک مرکزی/ جایگزین کانون صرافان معرفی شد

افزایش نرخ آزاد دلار در شرایطی رقم خورد که بانک مرکزی اعلام کرد که مجمع عمومی تشکلی به نام «جامعه صرافان» برگزار شده و با انتخاب هیات رئیسه مجمع توسط اعضا، اساسنامه جدید مورد تایید بانک مرکزی به تصویب اعضای این تشکل رسیده است.

به گزارش 9 صبح؛ افزایش نرخ آزاد دلار در شرایطی رقم خورد که بانک مرکزی اعلام کرد که مجمع عمومی تشکلی به نام «جامعه صرافان» برگزار شده و با انتخاب هیات رئیسه مجمع توسط اعضا، اساسنامه جدید مورد تایید بانک مرکزی به تصویب اعضای این تشکل رسیده است.

با تصویب اساسنامه جدید جامعه صرافان، سرانجام پس از گذشت یک سال از انحراف کانون صرافان ایرانیان از مأموریت‌های قانونی خود، با اقتدار بانک مرکزی، نهاد صنفی صرافان کشور و نماینده بیش از 600 صرافی کشور به ریل قانون بازگشت و دوباره آرامش به این بخش از فعالان اقتصادی کشور بازگشت.

در مدت یک‌سال اخیر حضور مسئولان متخلف در رأس این نهاد صنفی، موجب شده بود تا این نهاد از کارکردهای اصلی خود دور و به حاشیه‌ها بپردازد؛ موضوعی که انتقاد گسترده صرافان کشور را نیز به همراه داشت.

اما با وجود تمام فضاسازی‌ها و هجمه‌هایی که ازسوی مسئولان سابق این نهاد صنفی علیه بانک مرکزی صورت گرفت و عدم همراهی صرافان با این افراد درنهایت فراخوانی که در روز یکم شهریور ماه در روزنامه‌های کثیرالانتشار با موضوع «تصویب اساسنامه جدید» و سایر مواردی که در حیطه اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده است، منتشر شد، جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده جامعه صرافان با دستور جلسه «تصویب اساسنامه جدید» با حضور جمع کثیری از صرافان برگزار شد.

در این جلسه با انتخاب هیأت رئیسه مجمع توسط اعضا، اساسنامه جدید مورد تأیید بانک مرکزی با رأی قاطع به تصویب اعضای جامعه صرافان رسید. گفتنی است دراین جلسه که با حضور 268 نفر از صرافان کشور برگزار شد 238 نفر به اساسنامه جدید رأی موافق دادند. همچنین تعداد آرای مخالف 13 رأی، ممتنع 13 رأی و رأی باطله یک رأی بود.

در اساسنامه جدید ضمن تغییر اصلاحات لازم، عنوان کانون صرافان ایرانیان به «جامعه صرافان» تغییر یافت، همچنین دامنه فعالیت 10‌گانه صرافان در اساسنامه قبلی به منظور افزایش نقش و همکاری جامعه صرافان با بانک مرکزی به 15مورد در اساسنامه جدید تغییر یافت.

با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تصویب اساسنامه جدید که با رویکرد حمایت بانک مرکزی از صرافی‌های قانونمند برگزار شد ضمن افزایش تعاملات سازنده جامعه صرافان با بانک مرکزی؛ فرایند برگزاری سایر مجامع جامعه صرافان ایران تسهیل و نقش سازنده این صنف در بازار ارز کشور تقویت شد.

وب گردی

    نظر شما