یارانه بنزین چگونه واریز میشود؟
طبق آمارها در ایران هر شخص دوبرابر متوسط دنیا سوخت مصرف میکند و کشور ما در رتبه ۱۱ مصرف سوخت قرار دارد.
به گزارش 9 صبح ؛ طبق آمارهای منتشر شده، مصرف بنزین در ایران، به ازای هر نفر از کشورهایی نظیر روسیه، آلمان، عراق بیشتر و حدود دو برابر متوسط دنیاست. اگر سرانه مصرف را در نظر بگیریم، میبینیم که کشورهایی همچون فرانسه وچین از ایران کمتر مصرف میکنند. هر چند در کشورهایی که به لحاظ صنعتی پیشرفتهتر هستند، سرانه مصرف ثابت و مطلق نیست.
در همین رابطه، همت قلی بیان کرد: ما رتبه ۱۸ مساحت جهان و ۲۵ اقتصاد جهانی را داریم و بسیاری از کشورها اصلا این جایگاه را ندارند. سال ۸۹ این صحبت میشد که ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی میدهیم و به نسبتی از جهانی شدن قیمت رفتیم. اکنون یارانه بنزین ۸۶ میلیارد دلار است و چیزی به اسم یارانه پنهان انرژی نداریم؛ همچنین مصرف زیاد نیست و قیمت پیشنهادی بنزین تثبیت ۳ هزار تومان و تک نرخی شدن است.
ملکی گفت: به یک عدهای محصولی میرسد و به عدهای خیر که این باید برابر باشد. باید در خصوص سازوکار قیمت صحبت شود و بهترین سازوکار تشکیل سازوکار قیمتی بر اساس عرضه و تقاضا است. اصلا دلیل ندارد، چون مردم خودرو ندارند یارانه انرژی دریافت نکنند؛ زیرا انرژی مزیت ما است. دولت باید از قیمت گذاری کنار رود و دولت امانت دار خوبی هم نیست. کشوری که رتبه نخست منبع انرژی را دارد چرا باید در زمستان و تابستان با مشکل روبه رو شود؟ فقط با تشکیل صف مصرف را کم میکنیم. پیشنهاد ما این است که سهمیه به کد ملی داده شود و بعد عرضه و تقاضا شکل گیرد.
در ادامه قلی زاده اظهار کرد: ما نباید دولت را حذف کنیم و این مدل پیشنهاد کارشناس را قبول نداریم. هر دو نرخی فساد دارد و باید تک نرخی باشیم. تا سال ۸۵ نفت ملی رایگان بود و از ۸۶ قیمت جهانی شد؛ وضعیت حال اقتصاد چگونه شد و کدام بهتر بود؟
ملکی گفت: هزینه استخراج در قیمت تمام شده دیده شده است. مردم را وادار به سوزاندن انرژی نکنیم. مشکل پیشنهاد کارشناس این است که باید تا کی این کار را انجام دهید؟ در سیستان و بلوچستان کارت جایگاه هم حذف شده است؛ وقتی عرضه نباشد مردم مجبورند نیاز خود را به روشی دیگر تامین کنند.
قلی زاده میگوید: بهای تمام شده بنزین هزار و ۳۰۰ تومان است. تورم سالانه را باید بررسی کنیم و بعد افزایش را داشته باشیم. جهانی سازی قیمت انرژی مناسب نیست و باید دلار زدایی شکل گیرد و مسئلهها را باید شناخت.
ملکی در نهایت گفت: مکانیز باید عرضه و تقاضا باشد و عدالت باید برای همه شکل گیرد.
پیش از این گفته شده بود: ناترازی سوخت محصول عرضه و تقاضا نابرابر است و اکنون عرضه و تقاضا نمیتواند پا به پای تولید حرکت کند و باید سهمیه بنزین به کد ملی داده شود.
نظر شما