درآمد فرزندان بر دهک بندی یارانه تاثیر دارد؟

درآمد فرزندان بر دهک بندی یارانه تاثیر دارد؟

ئیس فراکسیون زنان مجلس درباره یکی از مشکلات سامانه رفاه ایرانیان گفت: در سامانه رفاه، درآمد مجموع همه افراد خانوار به عنوان درآمد خانوار در نظر گرفته است؛ این درحالی است که بسیاری از دختران و پسرانی که ازدواج نکرده‌اند، درآمدشان را برای مهیا کردن خانواده آتی در نظر دارند.

به گزارش 9 صبح؛ فاطمه قاسم پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: این روزها که شاهد تصمیم مهم هدفمندی یارانه‌ها و حذف بخشی از یارانه‌های پنهان هستیم درباره اجرای این طرح مهم و حیاتی برای کشور، برخی زیرساخت‌ها باید آماده‌سازی و ترمیم شود تا عدالتی که هدف اجرای این طرح است، محقق شود.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره آماده کردن زیرساخت‌ها گفت: از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان است. مجلس در بودجه ۱۴۰۱ به تامین ارتقای مالی این سامانه و کمک به اتصال آن به پایگاه مختلف اطلاعاتی برای دقت بخشی به آزمون وسع، مصوبات خوبی داشته است. آزمون وسع باید به صورت شفاف باشد، ولی تکمیل نبودن این سامانه در کنار عدم شفایت شاخص‌ها و یا غلط بودن برخی شاخص‌ها باعث ابهام جدی داشته است. چطور بفهمیم در کدام دهک درآمدی یارانه هستیم؟

مجموع همه افراد خانوار به عنوان درآمد خانوار محاسبه می‌شود؟

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم درباره مشکلات سامانه رفاه ایرانیان گفت: در این سامانه درآمد مجموع همه افراد خانوار به عنوان درآمد خانوار محسوب می‌شود، در صورتی که بسیاری از دختران و پسرانی که ازدواج نکرده‌اند، درآمدشان را برای مهیا کردن خانواده آتی در نظر دارند و اینکه ما درآمدها را به عنوان درآمد سرپرست خانواده حساب کردیم، شاخص غلطی است و باید اصلاح شود. قرار بود طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت در صورت حذف ارز ترجیحی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار دهد و وزارت کار اقدامات لازم برای ارتقای سامانه رفاه ایرانیان انجام دهد.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود: معیار دهک‌بندی مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی و مالی همچون؛ خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی است و ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست. برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم و درآمد فرزندان خانواده که شاغل هستند و درآمد دارند، ملاک است.

در ارتباط با ارز ۴۲۰۰ تومانی با بی‌عدالتی شدید روبه رو بودیم در جریان ارز ۴۲۰۰ تومانی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشت می‌شد چون بخشی از آن در جیب دلال‌ها، قاچاقچیان، خارجی‌ها، تولید کننده خارجی می‌رفت.

وزیر کار افزود: هر ماه که اصلاح نظام یارانه‌ای دیرتر اتفاق میفتاد، ۳۸ میلیارد به بیت‌المال ضرر وارد می‌شد.

منبع: ایسنا

    نظر شما