سایپا با کدام مجوز قیمت‌ها را گران کرد؟

سایپا با کدام مجوز قیمت‌ها را گران کرد؟

از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی خریداران محصولات سایپا افزایش قیمت خودروها است.

به گزارش 9صبح؛ با وجود بدعهدی در تحویل خودروهای ثبت نامی، افزایش قیمت بدون مجوز پیش از فراخوان، لغو شدن فروش محصولات به دلیل مشکلات سیستمی در فراخوان‌های گذشته، اما مجددا سایپا اقدام به پیش فروش جدید محصولات خود کرده است که مشخص نیست توانسته مشکلات گذشته را حل و فصل کند یا قرار است مجددا متقاضیان را با چالش روبه رو کند.

طرح فروش فوری خودروی کوییک GXR-L با شرایط ویژه روز گذشته توسط گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. این درحالی است که در دوره‌های قبل برای تحویل خودرو مشکلاتی بر سر راه خریداران وجود داشت که احتمال می‌رود چالش‌های گذشته همچنان به قوت خود باقی باشد.

از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی خریداران محصولات سایپا بیش از همه افزایش قیمت خودنمایی می‌کند؛ به طوری که از روز گذشته قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات سایپا منتشر شد و افزایش قیمت روی اکثر محصولات نسبت به روزهای قبل به چشم می‌خورد. این در حالی است که هیچ مجوز قانونی نیز برای افزایش قیمت خودروها از سوی وزارت صمت یا شورای رقابت به این خودروساز داده نشده است، اما به رویه نادرستی تبدیل شده است که معمولا قبل از آغاز تحویل خودروها به خریدران توسط خودروسازان داخلی انجام می‌شود.

در فهرست محصولات این شرکت، بیشتر سهم متعلق به شاهین بوده و پس از آن کوییک و خودروهای وارداتی مانند چانگان خودنمایی می‌کند که خریداران را گله‌مند کرده است.

سایپا

از سوی دیگر تجربه تحویل خودرو در پوشش سامانه یکپارچه که معمولا موعد تحویل محصولات به شکل بلندمدت (تا ۹ ماه) در نظر گرفته می‌شود خریداران را مجبور به تحمل زمان انتظار بیشتری می‌کند به طوری که گلایه‌های متقاضیان بابت این امر پیش‌تر رسانه‌ای شد. البته سایپا توجیهات متعددی برای تاخیر در تحویل خودروها آورد برای مثال عدم هماهنگی با سازمان حمایت بر سر قیمت‌گذاری خودرو، اجبار سازمان محیط زیست به رعایت استانداردهای ۸۵ گانه، مشکل در تأمین برخی از قطعات و پلاک نشدن خودروها به دلیل عدم هماهنگی با نیروی انتظامی.

گذشته از بدعهدی در تحویل خودروها و افزایش قیمت محصولات، سایپا در فروردین ماه امسال نیز برگ زرین دیگری به بدعهدی‌های خود با متقاضیان به یادگار گذاشت و آن هم لغو شدن فروش محصولات به دلیل مشکلات سیستمی و عدم تعیین زمان مشخص برای فروش مجدد بود که موجب اعتراض بسیاری از متقاضیان شد.

گذشته از آن، لغو کردن پیش فروش محصولات این خودروساز در فروردین ماه امسال نیز بر بی اعتباری این شرکت و ایجاد نارضایتی متقاضیان صحه گذاشت و در نهایت این خودروساز در فراخوان گذشته خود در ابتدای سال جاری بدون ارائه هیچ توضیح قانع کننده ای، تحویل خودروهای شاهین را لغو کرد درحالیکه بسیاری از متقاضیان حدود دو سال منتظر تحویل خودروهای خود بوده و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

حال مشخص نیست این خودروساز داخلی در این فراخوان چالش‌های جدی که قبلا پیش روی خریداران قرار داده بود را حل و فصل کرده یا مجددا قرار است سناریوهای گذشته تکرار شود و خریداران همچنان در سردرگمی باقی بمانند.

منبع: تابناک

 

وب گردی

    نظر شما