جزییات تازه از زمان برداشت یارانه‌های مسدودی |شرط مهم برای سرپرستان خانواده

جزییات تازه از زمان برداشت یارانه‌های مسدودی |شرط مهم برای سرپرستان خانواده

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: برداشت یارانه مسدودی واریزی به متقاضیان منوط به پایش اطلاعات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بلافاصله پس از اعلام این وزارتخانه افراد می‌توانند آن را برداشت کنند.

به گزارش 9 صبح؛ اواخر اردیبهشت یارانه جدید به حساب جاماندگان واریز شد. یارانه‌ای که هنوز قابل برداشت نیست.سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: برداشت یارانه مسدودی واریزی به متقاضیان منوط به پایش اطلاعات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بلافاصله پس از اعلام این وزارتخانه افراد می‌توانند یارانه خود را برداشت کنند.

«طیبه حسینی»، اظهارداشت: هم اکنون دو دسته از افراد هستند که یارانه اردیبهشت و خرداد ماه آنها مسدود است، نخست افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند اما پس از طرح اصلاح ارز ترجیحی و بررسی‌های انجام شده از لیست دریافت کنندگان یارانه خارج شدند.

وی افزود: دسته دیگری از افراد در سال‌های گذشته یارانه دریافت نمی‌کردند و با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی خواستار دریافت یارانه نقدی شدند و در سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست خود را ثبت کردند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند و پس از آن از لیست خارج شدند بنا به دستور رییس جمهور یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد اما مبلغ واریزی مسدود است که باید این دسته از افراد همچنان منتظر بمانند تا وزارت تعاون سامانه‌ای را که برای بررسی وضعیت این افراد در نظر گرفته معرفی کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این خانوارها پیش از این اعتراض خود را ثبت کردند باید در سامانه جدید وزارت تعاون، باید جزئیات اعتراض خود را وارد کنند و پس از انجام بررسی‌های لازم مشخص می‌شود که آیا مشمول پرداخت یارانه هستند یا نه و چنانچه در پایش انجام شده جزو ۹ دهک ابتدایی تشخیص داده شدند یارانه واریزی اردیبهشت ماه برای این افراد قابل برداشت است.

حسینی توضیح داد: دسته‌ دیگری از افراد بودند که در سنوات گذشته یارانه آنها قطع شده بود این افراد در صورتی که خواهان دریافت یارانه نقدی باشند باید در سامانه وزارت تعاون ثبت نام کنند و دیگر نیازی نیست که منتظر سامانه وزارت تعاون باشند چرا که پایش اطلاعات آنها درحال انجام است و چنانچه تایید شود یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

برداشت یارانه خردادماه مشمولان طی روزهای آینده اعلام می‌شود 

وی درباره برداشت یارانه خردادماه افرادی که مشمول یارانه طرح مردمی سازی یارانه‌ها شدند نیز گفت: یارانه خردادماه این افراد پس از اعلام سازمان برنامه و بودجه طبق روال گذشته قابل برداشت است. 

زوج‌های جدید برای دریافت یارانه چه کار کنند؟

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درخصوص افرادی که به تازگی ازدواج کردند و می‌خواهند یارانه دریافت کنند، گفت: زوج‌های جوانی که در دوره جدید خانواده‌های آنها مشمول یارانه‌بگیران بودند می‌توانند با مراجعه به پلیس ۱۰+ از خانواده خود جدا شوند و از این پس یارانه به حساب آنها واریز می‌شود.

وی افزود: زوج‌هایی که خانواده آنها در دوره جدید از لیست مشمولان دریافت یارانه حذف شدند و اعتراض خود را ثبت کردند باید منتظر معرفی سامانه جدید وزارت تعاون برای ثبت موارد اعتراضی باشند و پس از ثبت جزئیات اعتراض می‌توانند برای جدا کردن یارانه خود اقدام کنند.

یارانه تیرماه ۱۴۰۱ چه زمان واریز می‌شود؟

اگرچه هنوز یارانه خرداد ماه قابل برداشت نشده اما برای بسیاری این سوال مطرح شده است که یارانه تیرماه چه زمان واریز می‌شود و آیا اصلا یارانه‌ای در کار است؟

دولت تاکنون دو مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. مرحله اول این کمک معیشتی قابل برداشت شده و مرحله دوم هنوز نه.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا مرحله سوم یارانه جدید هم برای مردم واریز می‌شود و یا واریز نقدی متوقف می‌شود و قرار است به مردم کالابرگ داده شود؟

روز چهارشنبه معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، عنوان کرد: ما به لحاظ قانونی موظف بودیم از اول فروردین در واقع این اصلاح را صورت دهیم، یک تعارضی در مصوبه مجلس بود اول اینکه باید از اول فروردین حذف می‌شد، چراکه ارز ترجیحی دیگر وجود نداشت و از سوی دیگر گفته بودند کالابرگ. البته در همان قانون گفته بودند «یا راه‌های دیگر». چون هنوز کالابرگ آماده نشده است ناچاریم یارانه نقدی پرداخت کنیم و این را ادامه بدهیم.

 

زمان پرداخت کالابرگ

از ابتدای کار قرار بود دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک درآمدی واریز کند تا زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شود. بعد از آن قرار بود این کمک نقدی، در قالب کوپن الکترونیک به خانوارها تعلق بگیرد.

کمی بعد گفته شد احتمالا زیرساخت‌های کالابرگ به زودی فراهم نمی‌شود و فعلا واریز یارانه نقدی ادامه دارد.

مخبر پیرامون زمان اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی، اظهار داشت: اجرای این طرح در دست دستگاه‌های دیگر است و دارند کار می‌کنند، اجازه دهید که زمان ندهم، اما واقعا فشار ما این است که در حداقل زمان ممکن این موضوع اجرایی شود.

سبد کالابرگ شامل چه کالاهایی است؟

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس  افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوارها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند.

منبع: ایرنا

    نظر شما