بستنی گران شد؟ | مشتریان بستنی کمیاب شدند

بستنی گران شد؟ | مشتریان بستنی کمیاب شدند

تردید پرطرفدارترین خوراکی فصل گرماست و این روزها با افزایش گرمای هوا باید بازاری داغ داشته باشد

به گزارش 9 صبح؛ تردید پرطرفدارترین خوراکی فصل گرماست و این روزها با افزایش گرمای هوا باید بازاری داغ داشته باشد، اما مشاهدات میدانی خبرنگاران حاکی از آن است که رشد قیمت این خوراکی پرطرفدار باعث شده خریداران این روزها کمتر از قبل سراغ یخچال‌های سوپرمارکت‌ها بروند. بستنی البته هیچ‌وقت جزو اقلام دارای قیمت ثابت و مصوب و حمایتی نبوده و قیمت آن را شرکت‌های تولیدی با توجه به هزینه تولید تعیین می‌کنند. به‌همین دلیل در یکی، ‌دو سال اخیر به‌طور پیوسته هر چندماه یک‌بار درصدی از رشد قیمت را به‌خود دیده، اما تغییر قیمت شیر و تعیین قیمت دیگر اقلام لبنی در یک‌ماه پیش، باعث شد این خوراکی محبوب موجی از افزایش قیمت را در اردیبهشت از سر بگذراند.

بستنی‌ها چقدر گران شدند

نگاهی به نرخ جدید بستنی‌های شرکتی نشان می‌دهد قیمت بستنی مگنوم تا 20هزار تومان بالا رفته است. این بستنی پرطرفدار پیش‌ از این 15هزار تومان فروخته می‌شد. یک ماه پیش قیمت بستنی‌های قیفی، کیم و عروسکی هم بالا رفت. کیم و عروسکی 4هزارتومانی 5هزار تومان شدند، قیمت قیفی هم از 5به 7هزار تومان رسید، دیگر نانی‌ها هم مثل قیفی‌ها 7هزار تومانی شدند و سالار 10هزار تومانی هم 12هزار تومان شد.

قیمت بستنی‌های لیتری هم به همین نسبت بالا رفته، ولی بسته به پاکتی بودن یا ظرفی بودنشان قیمت متفاوت است؛ ظرفی‌ها با وزن 500 تا 650گرمی از 35هزار تومان به 40هزار تومان رسیده‌اند، پاکتی‌های یک لیتری که قبلا 25هزار تومان فروخته می‌شدند، حالا 30هزار تومانی شده‌اند و قیمت جدید پاکتی‌های 2لیتری هم 40هزار تومان شده که 10هزار تومان بیشتر از قبل است. در میان بستنی‌ها، یخی‌ها کمترین رشد قیمت را در ماه‌های اخیر داشته‌اند. قیمت این بستنی‌ها که در تابستان‌ها به تعداد طرفدارانشان افزوده می‌شود، 2هزار تومان است و به‌گفته فروشندگان به‌تازگی‌تغییر قیمتی نداشته‌اند.

بازار کم‌رونق بستنی‌فروشی‌ها

مغازه‌های آبمیوه و بستنی، دیگر واحدهای صنفی‌ای هستند که تغییرات نرخ شیر خام به‌طور مستقیم قیمت محصولاتشان را افزایش داده است؛ البته محصولاتی با پایه شیر. مالک یکی از این مغازه‌ها در غرب تهران با اشاره به اینکه افزایش قیمت شیر از یک‌ماه پیش به‌شدت ورودی مغازه‌اش را کاهش داده گفت: بستنی‌هایی که ما عرضه می‌کنیم شرکتی است و با تغییراتی که در قیمت شیر خام ایجاد شد، قیمت خرید هر ظرف 10کیلوگرمی بستنی، 60هزار تومان بالا رفت و از 190هزار تومان به 250هزار تومان رسیده است. او با اشاره به افزایش 2هزار تومانی قیمت هر اسکوپ بستنی برای جبران هزینه‌ها افزود: با توجه به تغییر قیمت خرید به ناچار قیمت هر اسکوپ بستنی را از 8هزار تومان به 10هزار تومان تغییر دادیم، اما دیروز ویزیتور شرکت اعلام کرد قرار است دوباره قیمت‌ها افزایش داشته باشد و تا 300 یا حتی 350هزار تومان هم بالا برود.

این فروشنده که بیش از 10سال است در منطقه غرب تهران مغازه آبمیوه و بستنی‌فروشی دارد معتقد است بعد از دوران کرونا، این تابستان کم‌مشتری‌ترین دوران فروشش را می‌گذراند و اگر دوباره رشد قیمت بستنی اتفاق بیفتد مشتری دیگری نمی‌ماند. با یک حساب سرانگشتی قیمت کوچک‌ترین بستنی اسکوپی که از نوع قیفی است با احتساب 3اسکوپ بستنی به 30هزار تومان رسیده که برای بسیاری از خانواده‌ها به‌عنوان یک خوراکی غیرضروری، گران است. افزایش قیمت بستنی، از سوی دیگر بهای محصولات وابسته به آن مثل آیس‌پک یا شیک‌ها را هم بالا برده است.

هر لیوان میلک شیک در این مغازه آبمیوه و بستنی از 45هزار تومان یک‌ماه پیش، حالا به 50هزار تومان رسیده است و به‌گفته این فروشنده، تقاضا برای این نوشیدنی با وجود گرمای این روزها، به نصف رسیده است. با این حال نکته مثبت ماجرا این است که قیمت آبمیوه‌ها و سایر محصولاتی که پایه شیر و بستنی ندارند در ماه‌های گذشته بدون تغییر بوده و برخلاف تابستان سال قبل که قیمت آب هویج نجومی شد، حالا به‌نظر نمی‌رسد دلیلی برای رشد قیمت آبمیوه‌ها وجود داشته باشد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

وب گردی

    نظر شما