درس بی‌رحمانه بیت کوین به سرمایه‌گذاران

درس بی‌رحمانه بیت کوین به سرمایه‌گذاران

پادشاه ارزهای دیجیتال به واسطه اتفاقات اخیر رفتار نسبتا متفاوتی را از خود نشان می‌دهد. چراکه قبل‌تر مشاهده می‌شد که بیت کوین نسبت به سیاست‌های پولی آمریکا بی‌تفاوت است اما مدتی است که این موضوع کاملا دگرگون شده است و شاهد تأثیرپذیری بالای بیت کوین نسبت به تحولات و تصمیمات پولی فدرال رزرو هستیم. البته نمی‌توان از اتفاقات بدی که اخیرا در برخی آلت‌کوین‌ها همچون ترا و لونا رخ داده است، چشم‌پوشی کرد.

به گزارش 9 صبح؛ بیت کوین نسبت به هفته گذشته کاهش شدید ۲۸درصدی را تجربه کرده است و به حدود ۱۸۸۰۰ دلار رسیده است. نکته مهمی که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند آن است که بیت کوین در ادوار قبلی پس از اینکه سقفی ماژور در تایم فریم‌های بالا همچون هفتگی تشکیل داده، هیچگاه آن سقف را به پایین نشکسته است. در حال حاضر هم برخلاف جو یک طرفه‌ای که میان رسانه‌های بازار سرمایه حاکم است این اتفاق در تایم فریم هفتگی رخ نداده است. کارشناسان و اهالی رمزرارز سال‌های گذشته را به خاطر دارند که هرگاه بیت کوین با ریزش قیمتی همراه میشد اکثر قریب به اتفاق رسانه‌ها اخبار بد راجب این رمزارز و بازار ارزهای دیجیتال مخابره می‌کردند و اما زمان نشان داده است که تمام آن اخبار اثر خود را از دست داده‌اند و بیت کوین توانسته سقف‌های جدیدی را کشف کند. به همین دلیل بهتر است با دیدی جامع و بدون تعصب در رابطه با این موضوع اظهار نظر کرد چراکه داده‌های گذشته‌نگر و روندی که بیت کوین تا به حال طی کرده است، درس‌هایی به ما می‌دهد که قابل تامل است. علی ایحال شاخص ترس و طمع در بیت کوین عدد ۶واحدی را نشان می‌دهد که یکی از پایین‌‎ترین سطوح در تاریخ این ارز دیجیتال است. جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید زمانی که همه به فکر خرید هستند، بفروش و بلعکس. باید دید که آیا اینبار این دیدگاه پایان خوشی را در پی دارد یا خیر !

 

 

 

عقب‌گرد نرخ‌ها در بازار جهانی

بازارهای جهانی هفته سختی را پشت سر گذاشتند و نظاره‌گر آن بودیم که اکثریت قریب با اتفاق کامودیتی‌ها و بازارهای سهام سیر کاهشی را طی کردند. مهم‌ترین رویدادی که سبب شکل‌گیری گارد نزولی نرخ‌ها و شاخص‌ها در بازارهای جهانی شد، سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده توسط بانک‌های مرکزی کشورهای بزرگ بود که مهم‌ترین آن فدرال رزرو است.

فدرال رزرو در نشست اخیر خود که روز چهارشنبه روی داد، نرخ بهره خود را به میزان 0.75 درصد افزایش داد، این افزایش سه پله‌ای از سال 1994 تاکنون بی‌سابقه بوده است. به موجب این افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ایالات متحده در سطح 1.75 درصد قرار گرفت. این تصمیم به واسطه افزایش افسار گسیخته تورم انجام شده است. آمریکا در حال حاضر با به دلیل سیاست‌های انبساطی و چاپ پولی که در طی دوران پاندمی کرونا انجام داد، با تورمی شدید روبرو شده است. نرخ تورم در ایالات متحده در آخرین آمار اعلامی به قله 8.6 درصدی رسیده است. این سطح از تورم در 40 سال اخیر در این کشور بی‌سابقه بوده است.

ابتدا به ساکن پس از آنکه فدرال رزرو از افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره رونمایی کرد، بازارها واکنش خاصی از خود نشان ندادند و حتی در برخی اقلام شاهد افزایش قیمت هم بودیم و اما دیری نپایید که این آرامش از میان رفت و غالب نرخ‌ها گاردی نزولی به خود گرفتند و با کاهش سطح همراه شدند.

مهم‌ترین نرخی که برای ما در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، قیمت نفت است. قیمت هر بشکه نفت برنت در پی جریانات فوق‌الذکر کاهش 6.88 درصدی را تجربه کرد و در حال حاضر حوالی 113 دلار در حال نوسان است. اما براساس نرخ‌هایی که در سایت‌ها مشاهده می‌شود، بنظر می‌رسد قیمت نفت سنگین ایران توانسته است در مقابل این موج ریزشی فعلا مقاومت کند و حتی به گفته برخی منابع درسطوحی بالاتر از نفت برنت قرار گرفته است.

دیگر نرخ‌هایی که می‌توان به آن اشاره داشت، قیمت گاز طبیعی آمریکا است که سقوط 20 درصدی را تجربه کرده و در حوالی 7 سنت قرار گرفته است که متاثر از حوادثی است که در زنجیره تولید و صادرات این کشور در هفته گذشته رخ داده است. لازم به ذکر است که قیمت گاز همانند دیگر کامودیتی‌های جهانی نیست و منطقه‌ای کشف می‌شود. به طور مثال همین نره در هاب هنری در اروپا اعداد دیگری را نشان می‌دهد و کاهشی که این نرخ در آمریکا تجربه کرده است را نشان نمی‌دهد.قیمت مس که کارشناسان آن را نماگری برای حال عمومی اقتصاد می‌دانند هم کاهش 5.31 درصدی را در پی اتفاقات هفته اخیر تجربه کرده است و در حال حاضر حوالی 8950 دلار قرار گرفته است.

قیمت هر انس طلا هم از هفته گذشته تا امروز کاهش 1.79 درصدی را رقم زده است و بنظر سپر مقاومی در برابر کاهش نرخ‌ها در هفته گذشته بوده است و امروز در حوالی 1840 دلار در حال معامله است.دیگر نرخ‌های جهانی هم هفته گذشته سیری نزولی طی کردند. به طور مثال روی منفی 4.87 درصد، آلومینیوم کاهش 6.60 درصد و نقره کاهش 1.37 درصدی را پشت سر گذاشت.

    نظر شما