واریز ۲ میلیون تومانی به حساب یارانه بگیران

مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیکی با واریز اعتبار به حساب سرپرستان خانوار تحت پوشش سازمانهای حمایتی (بهزیستی و کمیته امداد) از تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ آغاز شد.
به گزارش 9 صبح، در ادامه گام دوم از مرحله دوم برای دهکهای درآمدی اول تا سوم فردا ۱۹ فروردین پرداخت می شود.
خانوارهای مشمول درآمدی چهارم تا هفتم از سومین گام مرحله دوم میتوانند از تاریخ چهارشنبه ۲۷ فروردین به بعد میتوانند از اعتبار تخصیصی برای خرید کالاهای اساسی به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان استفاده کنند.
طرح کالابرگ الکترونیکی طرح با هدف حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهکهای اول تا هفتم اجرا میشود.
بر این اساس، دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد.
این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص مییابد.
ویژگیهای طرح کالابرگ الکترونیک:
– مشمولان طرح کالابرگ الکترونیکی میتوانند متناسب با نیازشان کالاهای تعیینشده را خریداری کنند.
– محدودیتی در مقدار خرید هر کالا و نشان تجاری خاصی وجود ندارد، در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.
– مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست.
– اعتبار طرح کالابرگ الکترونیکی تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۴ قابل استفاده و برداشت است.
– خریداران میتوانند محصولات تولیدکنندگان مختلف را از گروههای کالایی مدنظر انتخاب کنند.
– مبنای دهک خانوار های مشمول، براساس یارانه پرداختی اسفند ماه ۱۴۰۳ است.
طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده، خرد و ۱۱ فروشگاه زنجیرهای (افق کوروش، اتکا، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، مینومارت، هایپرفامیلی، هفت، شیرین عسل و والمارکت) اجرا میشود.
به منظور تسهیل در فرایند آگاهی از موجودی اعتبار طرح کالابرگ میزان موجودی از طریق سرشماره V. Refah برای سرپرستان خانوار پیامک میشود.
این پیامک فقط شامل میزان «اعتبار کالابرگ» بوده و فاقد هر گونه «لینک» است.
مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از هموطنان خواست همچنان مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند.
دومین مرحله از طرح کالابرگ الکترونیک درحالی از ۱۳ فروردینماه با هدف حمایت از معیشت خانوارها و جامعه هدف (هفت دهک اول درآمدی) آغاز شده است که در مرحله اول این طرح، ۵۵ میلیون نفر از آن استقبال کردهاند و باتوجه به اینکه ۱۳ فروردینماه حساب سرپرستان خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی شارژ شد، فردا (۲۰ فروردینماه) نیز حساب سرپرستان خانوارِ دهکهای درآمدی اول تا سوم شارژ خواهد شد.
به گزارش ایسنا، ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینههای تغذیه، بهداشت و حمایت از اقشار و گروههای هدف از جمله مادران در دوران بارداری، سالمندان، تأمین نیازهای اساسی، خوراک، بهداشت و اهم آنچه که از اهداف رفاه عمومی و تأمین سلامت و تسهیل معیشت مردم است، در اصول ۳، ۲۱، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی به عنوان حق همگانی برشمرده شده است.
همچنین مطابق بند ۶ سیاستهای کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری در ۱۸ فروردینماه سال ۱۳۹۳، بر«تأمین امنیت غذایی و بهرهمندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی» و همچنین در بند ۱۲-۶ آن بر«اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه» تأکید شده است.
در ماده ۳۱ برنامه هفتم پیشرفت نیز بهمنظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد، مقرر شده اقدامات زیر تا پایان سال اول برنامه انجام شود:
براساس این ماده قانونی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجاز است در سقف منابع مربوط در قوانین بودجه سنواتی با طراحی و استقرار نظام تأمین اجتماعی چندلایه، مبتنی بر آزمون وسع با هدف کاهش فقر مطلق و بهبود توزیع درآمد و با شناسایی اقشار کمدرآمد تا دهک هفتم درآمدی با رویکرد اجتماعمحور نسبت به ارائه اقلام ضروری، در قالب بسته معیشتی پایه به خانوارهای کمدرآمد بهصورت کالابرگ الکترونیکی مازاد بر یارانههای قانونی اقدام کند.
علاوه بر این نیز، برابر جزء ۲ بند الف تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور نیز مقرر شده است که منابع جزء (۱) این بند برای پرداخت یارانه دارو، شیرخشک و ملزومات مصرفی پزشکی، یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ الکترونیک و … در چارچوب قانون هدفمندکردن یارانهها تخصیص مییابد. سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف در حدود منابع وصولی اقدام کند.
در همین راستا، هیئت وزیران در ۲۴ بهمنماه سال ۱۴۰۳ در راستای اجراییکردن طرح کالابرگ الکترونیکی، مصوبه را به تصویب رساند که هدف اصلی آن حمایت از معیشت خانوارها و جامعه هدف آن به صورت گسترده و شامل هفت دهک پایین است.
شبکه ملی اعتبار (شما) بستر و روش اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی
دولت جهت اعمال سیاستهای حمایتی، نیاز به بستر فنی مطمئن و فراگیر دارد. جهت رفع این نیاز، شبکه ملی اعتبار شکل گرفته است. سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) بستری مناسب جهت مدیریت و اختصاص کلیه اعتبارهای حمایتی بر اساس هر کدملی است و با تصمیم دولت چهاردهم در خصوص اعطای حمایتهای معیشتی در قالب طرح کالابرگ الکترونیک، در اسفندماه ۱۴۰۳ نیز از بستر شبکه ملی اعتبار بهره گرفته شد.
نظر شما