دریافت وام فرزندآوری چه مدارکی نیاز دارد؟
متقاضیان وام فرزندآوری پس از ثبتنام در سامانه مربوطه باید با همراه داشتن مدارکی چون اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه پدر و فرزند، اصل و کپی کارت ملی پدر، کدپستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت و کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سامانه پس از انجام ثبتنام با گذشت ۱۲ روز کاری، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.
به گزارش منیبان؛ پدران فرزندان متولد تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تاریخ تولد فرزند میتوانند نسبت به ثبت نام در سامانه تسهیلات قرضالحسنه فرزند اقدام کنند که پرداخت تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار برای هر فرزند متولد شده امکانپذیر است.
مبلغ این تسهیلات به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان و به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان است.
دوره بازپرداخت هر یک از این تسهیلات نیز به ترتیب ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه است و با توجه به تنفس ۶ ماهه تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری، سررسید اولین قسط ۶ ماه بعد از تاریخ عقد قرارداد است.
اقساط وام فرزندآوری ۶ ماه تنفس دارد
همچنین، کارمزد تسهیلات فرزندآوری حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است و پرداخت آن مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر است. البته، متقاضیان این وام باید به این نکته توجه کنند که تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق میگیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد.
در این زمینه، نکاتی درباره ثبتنام در سامانه وام فرزند اعلام میشود که یکی از این نکات این است که متقاضی میتواند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه از طریق گزینه «ویرایش ثبت نام قبلی» و تا قبل از تعیین شعبه نیز میتواند نسبت به تغییر بانک عامل اقدام کند.
پس از تعیین شعبه نیز، متقاضیان بر اساس اولویت ثبت نام و میزان سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز (شامل اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه پدر و فرزند، اصل و کپی کارت ملی پدر، کدپستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت، کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سامانه پس از انجام ثبت نام) ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند.
فرصت ۴۵ روزره برای تکمیل مدارک
پس از تعیین شعبه و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی شعبه انجام میشود و متقاضی ۴۵ روز کاری مهلت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند.
طبق این گزارش، آخرین اعلام بانک مرکزی در این زمینه حاکی از آن است که از زمان ابلاغ دستورالعمل و شروع ثبتنام در سامانه یاد شده (۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱) تاکنون تعداد ۹۰ هزار فقره تسهیلات جمعاً به میزان ۳۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و در حال حاضر تعداد ۶۱۰ هزار نفر در صف دریافت این تسهیلات و طی مراحل ثبت نام، تعیین شعبه، تشکیل پرونده و تکمیل مدارک هستند.
نظر شما