چگونه بازار سرمایه را دقیق رصد کنیم؟

چگونه بازار سرمایه را دقیق رصد کنیم؟

توانایی مشاهده اطلاعات معاملات انجام شده در بازار بورس، مزیت‌های فراوانی از قبیل درک تفاوت عملکرد حقیقی‌ها و حقوقی‌ها، برای سرمایه‌گذار دارد. در گذشته این امکان وجود نداشت.

به گزارش 9 صبح؛ به طور کلی، توانایی مشاهده اطلاعات معاملات انجام شده در بازار بورس، مزیت‌های فراوانی از قبیل درک تفاوت عملکرد حقیقی‌ها و حقوقی‌ها، برای سرمایه‌گذار دارد. در گذشته این امکان وجود نداشت. در حال حاضر و بر اساس الزام سازمان بورس از ابتدای سال ۱۴۰۱، کارگزاران موظف هستند تا تمام سفارشات موجود در بازار سرمایه را نمایش دهند. حال سوال این است که چگونه همه قیمت‌های خرید و فروش در بورس را مشاهده کنیم؟

برای پاسخ به این سوال لازم است تا ابتدا به سوال عمق بازار چیست پاسخ بدهیم:

عمق بازار چیست؟

نمایش تمامی سفارشات موجود در بازار سرمایه و برای تمامی سهم‌ها، بیان‌گر مفهوم عمق بازار است. در واقع بر اساس قوانین جدید، امکان مشاهده تمامی معاملات و قیمت‌های سهام مختلف، باید برای عموم وجود داشته باشد. عمق بازار را با علامت اختصاری DOM نمایش می‌دهند که مخفف عبارت Depth of Market است. هرچه حجم معاملات در یک بازار بیشتر باشد، عمق آن بازار بیشتر است.

مشاهده عمق بازار، سبب حفظ نظم بازار شده و در شفافیت عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد.

در گذشته صرفا ۵ ردیف از معاملات آخر نمایش داده می‌شد که در حال حاضر، امکان مشاهده عمق کلی بازار سبب می‌شود تا در درجه اول نقدشوندگی بازار افزایش یابد و به تناسب افزایش عمق بازار، میزان معامله‌گران نیز بیشتر می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر عمق بازار

همانطور که اشاره شد، عمق بازار، حجم کلی سفارشات را نشان می‌دهد. در این میان عواملی وجود دارند که بر افزایش یا کاهش عمق بازار تاثیرگذارند. از آنجا که رونق و افزایش حجم معاملات در افزایش عمق بازار تاثیر دارد، پس عوامل رونق‌دهنده‌ای مانند افزایش تعداد شرکت‌های بورسی، تعداد سهام‌داران حقیقی و تعداد نهادهای مالی، در افزایش عمق بازار، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

از طرفی یک بازار برای اینکه پویا بماند و فعالیت مستمر داشته باشد، نیاز به شفافیت عملکرد و حضور بازارگردان فعال دارد.

مزایای استفاده از عمق بازار

شفافیت

کسب منفعت سهام‌داران خرد

عدم بروز تصمیمات هیجانی

امکان انجام تحلیل عمق بازار

جلوگیری از تغییرات قیمتی هدف‌دار

آگاهی کامل از میزان عرضه و تقاضا

راه‌کار موجود برای افزایش عمق بازار

در واقع هر چه میزان معامله‌گر بالاتر باشد و حجم معاملات یک بازار افزایش یابد، باعث افزایش بیشتر عمق بازار خواهد شد. بنابراین یکی از مولفه‌های مهم برای این امر، جذب افراد حقیقی بیشتر برای بازار است. در ادامه افزایش تنوع شرکت‌های بورسی و ایجاد ابزارهای نوین مالی جهت سهولت بیشتر معاملات، باعث افزایش عمق بازار خواهد شد.

چگونگی مشاهده عمق بازار در آساتریدر آگاه

در سامانه‌های معاملاتی، عمق بازار پنجره‌ای است که تعداد سفارشات خرید و فروش باز برای یک سهم را نشان می‌دهد و برای اندازه‌گیری عرضه و تقاضای نمادهای معاملاتی مختلف در بورس به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

اضافه شدن فهرست مظنه خرید و فروش نمادهای مختلف، مزیتی است که با استفاده از آن در سامانه معاملاتی آنلاین آگاه، می‌توان با شناخت بهتری به معاملات بازار سرمایه قدم گذاشت و موقعیت بهتری را در سفارشات خرید و فروش اخذ کرد.

دسترسی به این قابلیت تازه و استفاده از آن بسیار آسان است. کاربران آساتریدر، به راحتی و با مراجعه به بخش دیده‌بان این سامانه، می‌توانند برای هر نمادی که مد نظرشان است، عرضه و تقاضا و حجم سفارشات در قیمت‌های مختلف را مشاهده کنند. سپس با اطلاع از همه مظنه‌های خرید و فروش آن نماد، به معامله سهم‌های مختلف در این بازار بپردازند.

برای این کار، کافی است نماد مورد نظرتان را انتخاب و روی پنجره عرضه و تقاضا کلیک کنید.

با کلیک روی آیکون عمق بازار، تمامی مظنه‌های سهم مورد نظرتان را مشاهده خواهید کرد.

پس از کلیک روی آیکون عمق بازار، در بخش پایینی، سه آیکون به شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی آیکون اول از سمت راست (که به شکل یک جدول است)، عمق بازار در قالب یک جدول به شما نمایش داده می شود. آیکون وسط، عمق بازار را به شکل یک نمودار خطی و آیکون سمت چپ نیز این شاخص را به شکل نمودار میله‌ای نشان می‌دهد. کاربران محترم آساتریدر می‌توانند اطلاعات مربوط به عمق بازار هر سهم را به شکل دلخواه خود مشاهده کنند.

کلام آخر

برای رصد دقیق‌تر بازار بورس و سهام مختلف، لازم است تا عمق بازار را بررسی کنید. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید شناخت بهتری از بازار و سهام مورد نظر خود پیدا کنید.

عمق بازار رابطه‌ای متناسب با میزان مشارکت و نقدشوندگی دارد و هرچه عمق یک بازار بیشتر باشد، کارایی و ثبات بیشتری نیز خواهد داشت. با استفاده از پنل معاملاتی کارگزاری آگاه (آساتریدر) به سادگی و با چند کلیک می‌توانید عمق بازار را مشاهده کنید و با خیالی آسوده به انجام معامله در بازار سرمایه بپردازید.

وب گردی

    نظر شما