افزایش شیوع هپاتیت‌های B و C در یک استان

افزایش شیوع هپاتیت‌های B و C در یک استان

شیوع هپاتیت‌های B و C در یک استان کشورمان افزایش یافته است.

به گزارش 9 صبح، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر استان قزوین در نشست با کارشناسان هپاتیت شهرستان‌ها گفت: شیوع هپاتیت‌های B و C در استان قزوین افزایش یافته است

به گفته دکتر بهزاد نجف‌پور، میزان بروز سالیانه هپاتیت B در استان قزوین در سال1401،  10.3 در 100 هزار تَن و هپاتیت C 8.5 در 100 هزار تَن است که این روند نسبت به سال‌های شیوع همه‌گیری ویروس کرونا افزایش داشته است.

وی اذعان کرد که میزان بروز سالیانه هپاتیت B در استان قزوین در سال 1399،  7.4 و در سال 1400، 7.8 در 100 هزار تَن و هپاتیت C نیز در سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب 3.4 و 5.1 در 100 هزار تَن است. دکتر نجف‌پور اضافه کرد که گزارش‌های دریافتی نیز از آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها نسبت به سال‌های گذشته، تقویت شده است.  

قرار گرفتن در بین پنج استان برتر کشور

کارشناس ایدز و هپاتیت گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر استان قزوین تصریح کرد: در سال 1401 استان قزوین در شناسایی بیماران هپاتیت B و   Cجز پنج استان برتر کشور بود و این مرهون زحمات پزشکان و کارشناسان پُر تلاش استان در عرصه سلامت است.

سعید زارعی تاکید کرد: برای رسیدن به حذف هپاتیت تا سال 2023 علاوه‌بر افزایش واکسیناسیون معمول هپاتیت B کودکان و گروه‌های هدف، مانند: افراد مبتلا به دیابت، افراد در حال دیالیز، افراد دارای سوء مصرف مواد، افراد دارای رفتار پُرخطر جنسی و آرایشگران، باید شناسایی بیماران تقویت شود و 100 درصد بیماران، تحت درمان دارویی رایگان قرار گیرند که متآسفانه به علت عدم مراجعه، 50 درصد بیماران تحت درمان قرار نمی گیرند.

در پایان این نشست، پس از بحث و گفت و گو در راستای تقویت برنامه، زارعی از کارشناسان هپاتیت شهرستان‌ها خواست که درمان بیماران هپاتیت را در اولویت اهداف استراتژیک خود قرار دهند و همه تلاش خود را به منظور هدایت بیماران برای درمان انجام دهند.

وب گردی

    نظر شما