نقش پررنگ پروتئین‌های گیاهی در کاهش وزن

نقش پررنگ پروتئین‌های گیاهی در کاهش وزن

افزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی برای کاهش وزن اهمیت زیادی دارد.

به گزارش 9 صبح، کاهش مصرف منابع پروتئین‌های حیوانی و مصرف بیشتر منابع گیاهی یکی از راهکارهای کنترل وزن محسوب می‌شود. اما برای تاثیر بهتر این روش نیز به رعایت برخی نکات نیاز است تا علاوه بر حفظ سلامت بدن، وزن نیز کاهش یافته و رسیدن به تناسب اندام تسریع شود. استفاده از پروتئین‌های گیاهی و حیوانی برای کاهش وزن جزء توصیه‌های بسیاری از رژیم‌های لاغری است. اما مسئله مهم اینکه مصرف زیاد این منابع غذایی می‌تواند عوارضی نظیر یبوست، خشکی پوست، بوی نامطبوع دهان و... را در پی داشته ‌باشد.

اما به‌جای رژیم با پروتئین بالا، می‌توان از راهکار بهتری استفاده کرد که در عین حفظ سلامت بدن روند کاهش وزن نیز تسریع شود. بنابراین، افزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی در این زمینه موثر است؛ مشروط بر اینکه توصیه های زیر نیز در قالب رژیم غذایی متعادل و متنوع رعایت شوند. 

همه جوانب را در نظر بگیرید

گنجاندن مقدار بیشتر پروتئین‌های گیاهی در رژیم غذایی موجب می‌شود روند کنترل وزن از چند جهت تسریع شود. منابع پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات، غلات سبوس‌دار و خشکبار حاوی فیبرها و قندهای پیچیده هستند که احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌کنند. این خوراکی‌ها همچنین شاخص گلیسمی پایینی دارند و پس از مصرف، تحریک پانکراس کمتر اتفاق می‌افتد و در نتیجه مقدار کمتری انسولین ترشح می‌شود که با تجمع کمتر چربی‌ها همراه است. البته برای بهره‌مندی از تاثیر ضدگرسنگی پروتئین‌های گیاهی و کنترل بهتر وزن لازم است به دیگر خوراکی‌های مصرف‌شده در هر وعده غذایی نیز توجه شود. 

با گوشت و پنیر، پروتئین‌های گیاهی بخورید 

دیگر مزیت پروتئین‌های گیاهی در زمینه تناسب اندام، خاصیت ضدالتهابی آنهاست. گیاهانی که پروتئین بالا دارند منبع خوبی از آنتی‌آکسیدان‌ها محسوب می‌شوند. خشکبار و مغزها نیز حاوی اسیدهای چرب غیراشباع هستند. تاثیر آنتی‌اکسیدانی و چربی‌های مفید باعث می‌شوند که مصرف این خوراکی‌ها به مقابله با التهابات بدن کمک کنند که در کنترل وزن تاثیر جدی خواهند داشت. چاقی، دیابت، کلسترول بالا و تری‌گلیسرید بالای خون بیماری‌های التهابی هستند. به طور کلی، اسیدهای چرب اشباع که به‌خصوص در گوشت‌های چرب و پنیر وجود دارند، عامل پیش‌زمینه التهابات محسوب می‌شوند و مصرف مداوم آنها روند کاهش وزن را دچار مشکل می‌کند. البته برای کاهش وزن ضرورتی بر حذف پروتئین‌‌های حیوانی نیست و مصرف متعادل آنها در کنار پروتئین‌های گیاهی مفید خواهد بود.

پروتئین‌های گیاهی را وعده شام بخورید

افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند، بهتر است مصرف حبوبات را به‌عنوان منابع مفید پروتئین‌های گیاهی در وعده شام به‌تدریج افزایش دهند. البته اگر در کنار این خوراکی‌ها مقدار زیادی چربی یا نشاسته نیز مصرف شود حتما زمینه‌ساز اضافه وزن خواهد بود. منابع پروتئین گیاهی مانند برنج قهوه‌ای به‌دلیل بالا بودن فیبرها و قندهای پیچیده در کنار پروتئین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و احساس سیری را افزایش می‌دهد. 

مصرف حبوبات و غلات در یک وعده غذایی توصیه می‌شود

رژیم مدیترانه‌ای به‌عنوان یکی از بهترین سبک‌های غذایی شناخته می‌شود. در این رژیم غذایی از روغن زیتون، خشکبار، ماهی، میوه‌ها و سبزیجات تازه، دانه‌‌ها، غلات سبوس‌دار، حبوبات، مقدار کمی از گوشت‌‌های کم‌چرب و تخم‌مرغ و مقدار خیلی کم پنیر استفاده می‌شود. افرادی که قصد کاهش وزن دارند می‌توانند این رژیم سالم را رعایت کنند. اما اگر تمایل به مصرف بیشتر منابع پروتئین گیاهی است، توصیه می‌‌شود مقدار آن نسبت به منابع حیوانی افزایش پیدا کند زیرا مقدار پروتئین در این خوراکی‌ها 2 تا 3 برابر کمتر از گوشت است. همچنین، برای تاثیر بهتر پروتئین‌های گیاهی توصیه می‌‌شود در وعده‌های غذایی روزانه تان از غلات نیز همراه با این نوع از پروتئین‌ها استفاده شود که عدس‌پلو نمونه خوبی از این ترکیب هاست. 

منبع: سلامت

وب گردی

    نظر شما