عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تشریح کرد:

آخرین وضعیت بیمه رانندگان

آخرین وضعیت بیمه رانندگان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزییات و مزایای طرح بیمه رانندگان، گفت:‌ تامین اجتماعی در صورت تصویب این طرح، رانندگان را بیمه می‌کند.

 

احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یکی از نیازهای اصلی جامعه را داشتن بیمه‌های اجتماعی و استفاده از خدمات بازنشستگی، درمانی، ازکارافتادگی و دیگر خدمات این صندوق‌ها دانست و افزود: رانندگی از جمله مشاغل پر زحمت و دارای مخاطره است؛ به این واسطه شاغلان این حوزه با عنوان راننده باید دارای مرجعی حمایتی در قالب بیمه اجتماعی باشند.

او اضافه کرد: براساس برنامه هفتم پیشرفت، یکی از دلایل ناترازی صندوق‌های بیمه‌ای معافیت‌های بیمه‌ای است که قبلاً اجرایی و توسط دولت جبران می‌شد. در برنامه هفتم، کاهش تدریجی سهم دولت از پرداختی بیمه‌های اجتماعی دیده شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع بیمه رانندگان، کمیسیون مشترک بین کمیسیون‌های اجتماعی و عمران مجلس تشکیل جلسه داد تا بر اساس کلیات طرح بیمه رانندگان، پوشش بیمه اجتماعی تمامی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برقرار شود.

او اظهار کرد: کلیات طرح یادشده در صحن علنی مجلس تصویب شد و در جلسات متعدد کمیسیون مشترک همه زوایای طرح مورد بررسی قرار گرفت تا در آینده با چالش مواجه نشویم.

بیگدلی تصریح کرد: ۲ روز گذشته طرح اشاره شده را در کمیسیون مشترک آماده ارسال به صحن کرده‌ایم؛ در چارچوب این طرح تمام زوایای بیمه رانندگان حمل بار و مسافر درون و برون‌شهری درنظر گرفته شده و به این واسطه همه رانندگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

او گفت: همه رانندگان درون و برون‌شهری حمل بار و مسافر که صورت‌حساب پرداخت می‌کنند، مشمول طرح بیمه رانندگان می‌شوند همچنین در قالب این طرح به جای رفتن سمت بیمه اختیاری ۲۷ درصدی، ۱۳.۵ درصد حق‌بیمه توسط رانندگان پرداخت می‌شود و برای تأمین ۱۳.۵ درصد دیگر حق‌بیمه ۲.۵ درصد بار و ۴ درصد از طریق مسافر تأمین می‌شود؛ به این واسطه منابع بیمه رانندگان تأمین می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از رانندگان سکوهای مجازی دارای شغل اول هستند و در کارگاه‌های دیگر بیمه‌پردازی برای آنان صورت می‌گیرد و به دلیل تقویت معیشت، رانندگی را انتخاب کرده‌اند؛ بنابراین این محل به عنوان کارگاه دوم این افراد درنظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: طبق قانون تأمین اجتماعی این افراد، در دو کارگاه اشاره شده بیمه‌پردازی انجام داده و در زمان بازنشستگی مجموع پرداختی کارگاه‌ها مبنای حقوق بازنشستگی آنان محسوب می‌شود. این افراد در نهایت مستمری بیشتری دریافت می‌کنند.

به گفته بیگدلی، بخشی از بازنشستگان نیز در حوزه رانندگی فعالیت دارند؛ براساس طرح بیمه رانندگان، حقوق مستمری بازنشستگان فعال در شغل رانندگی قطع نمی‌شود و حق‌بیمه بابت کار جدید پرداخت نخواهند کرد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی در این چارچوب موظف به ایجاد یک حساب متمرکز برای منابع بیمه رانندگان است و این حق‌بیمه‌ها در هیچ جای دیگری صرف نخواهد شد؛ این سازمان باید در بازه سه ماهه به کمیسیون‌های اجتماعی و عمران گزارش حساب و اقدامات مربوطه را ارائه دهد. در صورت مازاد بودن ۲.۵ درصد اشاره شده در این طرح، این میزان کاهش پیدا خواهد کرد.

او تصریح کرد: نکته مهم این است که با پرداخت اولین ۱۳.۵ درصد حق‌بیمه توسط راننده، پوشش بیمه‌ای فرد توسط سازمان تأمین اجتماعی برقرار می‌شود و در بیمه شدن در انتظار تأمین و واریز ۱۳.۵ درصد از محل دیگر نخواهد بود. با تصویب طرح بیمه رانندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، این مورد تبدیل به قانون خواهد شد.

منبع: ایرنا

وب گردی

    نظر شما