ایران از کره جنوبی شکایت کرد

ایران از کره جنوبی شکایت کرد

علاءالدین بروجردی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مدعی است که امتناع کره جنوبی از بازگرداندن دارایی های بلوکه شده ایران به ارزش هفت میلیارد دلار، ایران را مجبور به اقدام قانونی و پیگیری موضوع با شکایت رسمی کرده است.

به گزارش 9صبح؛ علاءالدین بروجردی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با ایسنا، در خصوص لایحه «ارجاع اختلاف بانک مرکزی ایران و جمهوری کره به دولت جمهوری کره» اظهار کرد: این لایحه به دولت جمهوری کره ارجاع می شود. رئیس جمهور به مجلس در رابطه با پول بلوکه شده ایران. به گفته بروجردی، در یکی دو سال اخیر تلاش های سیاسی و دوجانبه ای برای انتقال این ثروت ملی به ایران انجام شده است اما کره جنوبی از نظر سیاسی کشوری غیرمستقل است و به شدت تحت تاثیر آمریکا قرار دارد. این اختلاف بین تهران و سئول بر سر دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در سال 2018 زمانی آغاز شد که ایالات متحده به طور یکجانبه از توافق هسته ای 2015 خارج شد و تحریم های خود علیه ایران را بازگرداند. کره جنوبی مدعی شده است علیرغم درخواست ایران برای آزادسازی این پول، تحریم های آمریکا مانع از بازگشت این پول شده است. در نتیجه ایران باید اقدام جدی می کرد و موضوع را با شکایت رسمی پیگیری می کرد.

بروجردی خاطرنشان کرد: این اولین بار نیست که ایران با استفاده از ظرفیت نظام حقوق بین الملل موفق به بازگرداندن ثروت خود می شود. وی ابراز امیدواری کرد کره جنوبی که با زبان خوش عمل نکرده است، مجبور شود پول بلوکه شده ایران را با این روش بازپرداخت کند.

کره جنوبی یکی از کشورهایی بود که سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام را همراهی کرد. گزارش ها حاکی از آن است که بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور در مجموع هفت میلیارد دلار است. همچنین پیشتر خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه کره جنوبی می خواهد حدود یک میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران را در قالب خرید کالاهای اساسی به ایران منتقل کند. بروجردی یادآور شد: ایران به همین ترتیب از انگلیس شکایت کرد و انگلیس را در دادگاه محکوم کرد و آنها مجبور به پرداخت پول بلوکه شده ایران شدند. بنابراین استفاده از ظرفیت حقوق بین الملل روشی رایج است که می تواند تضمینی باشد. وی اظهار داشت: این گونه اقدامات بخشی از تحریم های تحمیلی، ظالمانه و غیرقانونی را خنثی می کند. ارزش پول ایران در دو بانک تجاری کره به دلیل تحریم های آمریکا، هفت میلیارد دلار تخمین زده می شود.

وب گردی

    نظر شما