خداحافظی آلمان با آنگلا مرکل

خداحافظی آلمان با آنگلا مرکل

«آنگلا مرکل» پس از ۱۶ سال با کناره‌گیری از قدرت، کرسی صدراعظمی را به «اولاف شولتز» سوسیال دموکرات سپرد تا ائتلاف سه گانه چراغ راهنما، سکاندار بعدی سیاست آلمان شود.

به گزارش 9 صبح؛ بدون شک جانشینی «شولتز» ۶۳ ساله در جایگاه صدراعظمی، چشم‌انداز دشواری را برای آلمان ترسیم نخواهد کرد چراکه او سوسیال دموکراتی آرام، آماده کار و آشنا به اقتصاد است.

اما در عین حال برای ادامه راه نیازمند تعامل با حزب طالب تجارت و سبزهای روشنفکر است چرا که آنها کرسی‌هایی بیش از حزب متبوع او را در اختیار دارند و این می‌تواند بستر را برای ابراز نظر رهبران کاریزماتیک آنها در دولت آینده آلمان بیش از پیش فراهم سازد. برخی از ژرمن‌ها، مشی ائتلاف جدید پیشران آلمان را خط بطلانی بر سیاست‌های محتاطانه و میانه روی‌های «مرکل» می‌دانند.

اما در مقابل، این تغییر برای طیفی دیگر، فقدان یکی از بهترین رهبران قرن ۲۱ را بیش از پیش نمایان می‌سازد.«آنگلا مرکل» در سال‌های طولانی حضور در قدرت، یورو را نجات داد، در برابر روسیه ایستاد، یک میلیون پناهجو را سامان داد و در شرایطی که دو قطبی در امریکا هر روز گسترده‌تر می‌شد، توانست قاره سبز را به یکپارچگی برساند، حتی آن زمان که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق امریکا سیاست «امریکا اول است» را فریاد می‌زد، این «مرکل» بود که با داعیه چندجانبه‌گرایی و هماهنگی میان دموکراسی‌ها، همگان از او به‌عنوان رهبر واقعی جهان آزاد یاد می‌کردند.

سال ۱۹۸۹ وقتی «مرکل» در پی سقوط دیوار برلین به عرصه سیاسی وارد شد، هیچ کس تصور آن را نداشت، او که همواره از سوی مردان سیاستمدار پیرامونش سرکوب می‌شد، روزی به نخستین بانوی صدراعظم آلمان و مهم‌ترین گرداننده مذاکرات جهانی بدل شود.پس از سامان بحران مالی سال ۲۰۰۸، حل بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴، بازکردن مرزها برای پناهجویان و مدیریت ماجرای برگزیت و جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، شیوع ویروس کرونا، آخرین چالشی بود که با‌وجود برخی اعتراضات نتوانست به کارنامه کاری او خدشه‌ای وارد کند.

اما در خارج از آلمان جدایی او بدون شک بحران اقتصادی کشورهای اروپایی را تحت لوای قوانین سرسختانه او در بحران بدهی‌ها بسیار عمیق‌تر خواهد کرد؛ شرایطی که برای اتحادیه اروپا چندان خوشایند نخواهد بود.با این حال انگار «مرکل» ۶۷ ساله نیز برای فصل بعدی زندگی‌اش، درست مانند بازنشسته‌های همسن و سالش فکر می‌کند: «در مرحله بعدی زندگی خیلی محتاط‌‌ تر عمل می‌کنم. اینکه بنویسم، سفر کنم و... هیچ چیز معلوم نیست. باید فکر کنم و تصمیم بگیرم. در واقع باید ببینم چه پیش خواهد آمد.» بنابراین از آنجا که به نظر نمی‌رسد این شرایط تا ابد برای او دوام داشته باشد، همگان در انتظار حرکت بعدی قهرمان شطرنج دیپلماسی هستند.

منبع: روزنامه ایران

 

وب گردی

    نظر شما