خبر خوش برای صداوسیمای بی مخاطب/ افزایش ۷۵ درصدی بودجه!

خبر خوش برای صداوسیمای بی مخاطب/ افزایش 75 درصدی بودجه!

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه صدا و سیما در طی اجرای برنامه هفتم باید عملکرد سالانه خود را به کمیسیون فرهنگی و شورای نظارت اعلام کند، گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق در سال اول برنامه سهم بودجه صدا و سیما ۷۵ درصد رشد خواهد داشت.

به گزارش 9 صبح؛ سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه صدا و سیما در طی اجرای برنامه هفتم باید عملکرد سالانه خود را به کمیسیون فرهنگی و شورای نظارت اعلام کند، گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق در سال اول برنامه سهم بودجه صدا و سیما ۷۵ درصد رشد خواهد داشت.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، صبح امروز چهارشنبه ( اول شهریور) در نشست خبری، اظهار داشت: کمیسیون تلفیق برنامه هفتم چهل و یکمین جلسه خود را برگزار کرد و در این مدت بخش های عمده برنامه هفتم توسعه به اتمام رسیده است که در جلسه آخر مصوبه هایی این کمیسیون در حوزه فرهنگ داشت.

وی افزود: شرکت های دولتی بخش دوم پروژه های عمرانی است و رابطه مالی دولت با نفت و بخش دیگر بخش ارز است که مرا گذاشته شده است و بخش دیگر بخش بارانه است که این مواردی است که سرفصل های آن بررسی‌ شده اما جزییات آن به صورت مرا گذاشته شده است و هفته آینده آخرین هفته کمیسیون خواهد بود

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، گفت: همچنین برخی بخش‌ها مربوط به شرکت‌های دولت‌های، پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای، رابطه مالی دولت و نفت، بحث ارز و یارانه و حقوق و دستمزد مراعا مانده که هفته آینده بررسی می‌شود.

زنگنه تصریح کرد: با مصوبه کمیسیون یک درصد از هزینه‌های بودجه‌ای شرکت‌های دولتی مندرج در پیوست 3 قانون بودجه به مسائل حوزه فرهنگ و هنر اختصاص پیدا می‌کند. یعنی تمام دستگاه‌هایی که به نحوی فرهنگی و هنری محسوب می‌شوند مقرر شد که در طول برنامه یک درصد به آنها اختصاص پیدا می‌کند که مثلا بر اساس بودجه 1402 حدود 20 تا 22 همت می‌شود.

وی با اشاره به مصوبات تلفیق درباره بودجه صدا و سیما گفت: تکالیف زیادی در قانون برنامه برای صدا و سیما پیش بینی شده است. در جدول ماده 76 در خصوص سریال‌های ملی در طول پنج سال برنامه مقرر شد که حداقل 1100 قسمت صدا و سیما ساخت سریال داشته باشد که رشد 61 درصدی سالانه نسبت به سال پایه است. 2920 قسمت پویانمایی یا انیمیشن، ساخت 365 قسمت مستند الف و 52 قسمت مستند الف ویژه برای صدا و سیما تکلیف شد که این سالانه رشد 260 درصدی به شمار می‌آید.

زنگنه ادامه داد: صدا و سیما مکلف است به ساخت 1460 قسمت برنامه شاخص، 1600 قسمت سریال استانی، 11 هزار و 200 قسمت پویانمایی استانی، 370 قسمت تله فیلم استانی، 1460 قسمت برنامه کودک، نوجوان و جوان و ساخت سالانه یک سریال الف ویژه.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: افزایش 150 درصدی برنامه تولیدی با مخاطب کودک و نوجوان و افزایش 150 درصدی برنامه با محوریت خانواده در ذیل قانون جوانی جمعیت هم از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق است.

زنگنه در ادامه گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق در سال اول برنامه سهم بودجه صدا و سیما از منابع بودجه عمومی نسبت به سال 1402، 75 درصد رشد خواهد داشت. اکنون سهم صدا و سیما از بودجه سال جاری نزدیک به 0.8 درصد است که این رقم در سال اول برنامه به 1.15 درصد از منابع بودجه عمومی می‌رسد. این نسبت باید تا انتهای سال برنامه حفظ شود؛ این مصوبه به این دلیل است که پیش از این در سرفصل برنامه‌های فرهنگی ساخت 20 فیلم سینمایی فاخر مصوب شده بود که بر اساس آن صدا و سیما باید قراردادهای چند ساله ببندد و آن را مدیریت کند. البته سهم صدا و سیما از بودجه نسبت به سایر کشورها با سطح استاندارد فرق دارد. صدا و سیما باید عملکرد سالانه خود را به تفکیک به کمیسیون فرهنگی و شورای نظارت اعلام کند.

زنگنه با بیان اینکه دولت مکلف شد در زمینه کودک و نوجوان اقدام به ساخت بیش از 7000 ساعت انیمیشن در طول سال‌های برنامه داشته باشد، تاکید کرد: همچنین ما مصوباتی درباره تقویت کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم داشتیم. درباره تکالیف وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما در خصوص رسانه‌های فراگیر صورتی و تصویری بعد از صحبت‌ها در کمیته تخصصی و کمیسیون نهایتا مقرر شد که طبق آئین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل شود. پیش از این بخاطر تداخلات بین سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ درباره رسانه‌های فراگیر صوت و تصویر تفاهم‌نامه‌ای بین دو مجموعه امضا شد که در آن وظایف مشخص شد و به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسید. 

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم بیان داشت: کمیسیون در این باره مبنا را همان مصوبه قرار داد که در برنامه هفتم لحاظ شود. البته تبصره‌هایی هم دارد که در جلسات بعدی کمیسیون بررسی می‌شود.

    نظر شما