نگرانی عقلای نظام/به اعتماد مردم آسیب جدی وارد شده است

نگرانی عقلای نظام/به اعتماد مردم آسیب جدی وارد شده است

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به اعتماد مردم آسیب جدی وارد شده و حوادث سال گذشته در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش 9 صبح،علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره میزان مشارکت در انتخابات مجلس به خبرنگار سیاسی «منیبان» گفت: نظرسنجی هایی که تاکنون نهادهای حاکمیتی انجام داده اند و اخبار آن پخش می‌شود و ارقامی که اعلام می‌کنند پایین تر سال 98 و 1400 است. در سطح کشور 20 درصد یا در شهر تهران 3 درصد، در استان تهران8 درصد دست به دست می‌شود. چیزی نسبت به گذشته تغییر نکرده است البته تغییراتی داشته‌ایم اما منفی بوده است. مثلا به اعتماد مردم آسیب جدی وارد شده و حوادث سال گذشته در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است. بخش زیادی از مردم نسبتی بین خودشان و دولت فعلی نمی‌بینند و از این ها دست کشیده‌اند. ظاهرا حاکمیت هم علاقه‌ای به تغییر و جلب نظر مردم ندارد. مشارکت حداکثری از زبان رهبری همواره مطرح شده است، عقلای نظام نیز همیشه نگران مشارکت بوده‌اند و اینگونه نبود که یک روال بسته ای ایجاد و تکرار شود.

او در ادامه افزود: سخنگوی شورا نگهبان اینقدر جسارت پیدا کرد که گفت خیلی از کشورها هستند که با مشارکت 40 درصدی هم مشروعیت دارند. با قدرتی که شورای نگهبان گرفته سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. بنده به عنوان یک شهروند از شورای نگهبان شاکی هستم که در قانون اساسی مجری انتخابات جای دیگری است. شورای نگهبان فقط باید نظارت کند و به هیات اجرایی و نهاد چهارگانه رسیدگی می کرد. اما شورای نگهبان هیات اجرایی را در اختیار گرفت و مجری و ناظر یکی هستند. این یک اصل بدیهی و پیش پا افتاده است که هر پروژه در عین مجری، یک ناظر می‌خواهد.

صوفی در رابطه با عدم مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: اصلاح طلبان باید مردم را داشته باشند تا تحریم‌شان در انتخابات تاثیر داشته باشد. یعنی مردم پشت در اصلاح طلبان ایستاده باشند و در آن صورت این جریان تاثیری بگذارد. این وضعیت باعث شده انتخابات مفهوم نداشته باشد. انتخاب شونده، انتخاب کننده، مجری و ناظر، چهار رکن انتخابات است که مردم در آن نقشی ندارند. مردم هم که می گویند شما مشارکت حداکثری نمی‌خواهید.

    نظر شما