روسیه: مذاکرات وین تا یک هفته دیگر قطعی می شود

روسیه: مذاکرات وین تا یک هفته دیگر قطعی می شود

میخائیل اولیانوف در حاشیه مذاکرات در وین متذکر شده توافق بر سر احیای برجام «تقریباً به طور قطع» در «هفته آینده و تا پیش از پایان هفته آینده» انجام خواهد شد. با این حال او هشدار داده «تحولات غافلگیرکننده یا منفی» در آخرین لحظه هنوز می تواند مذاکرات را خنثی کند.

به گزارش 9 صبح به نقل از اکوایران، در شرایطی که علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات احیای برجام راهی وین شده، به نظر می رسد انتظارات برای به پایان رسیدن گفتگوها در این دور در حال به پایان رسیدن باشد. گلنار متولی و ارسلان شهلا گزارشگران خبرگزاری بلومبرگ با انتشار گزارشی با عنوان «روسیه توافق با ایران را ظرف یک هفته آینده امکان پذیر می بیند، زیرا مذاکرات در حال رسیدن به ماه مارس است» ضمن اشاره صحبت های نماینده روسیه در مذاکرات وین، اذعان داشته اند که توافق طی روزهای نهایی در حال نهایی شدن است.

توافق «تقریبا قطعی» در پایان هفته

دیپلمات ارشد روسیه در مذاکرات هسته ای ایران گفته «احتمال بسیار زیادی» وجود دارد که تهران و واشنگتن به بن بست خود در مورد چگونگی احیای توافق هسته ای 2015 تا قبل از پایان هفته آینده خاتمه دهند.

Mikhail-Ulyanov-800x450

 میخائیل اولیانوف روز یکشنبه در حاشیه مذاکرات در وین متذکر شده توافق بر سر احیای برجام که ایالات متحده در سال 2018 از آن خارج شد، «تقریباً به طور قطع» در «هفته آینده  و تا پیش از پایان هفته آینده» انجام خواهد شد.  با این حال او هشدار داده «تحولات غافلگیرکننده یا منفی» در آخرین لحظه هنوز می تواند مذاکرات را خنثی کند.

حتی سیارک ها هم بر مذاکرات وین موثرند!

 این دیپلمات روس که کشورش به دلیل جنگ با اوکراین با تحریم های بین المللی مواجه شده، به سؤالات مربوط به اینکه آیا این درگیری می تواند مذاکرات را از مسیر خارج کند یا خیر، پاسخ داد و گفت: «از نظر تئوری حتی سیارک ها ممکن است بر مذاکرات وین تأثیر بگذارند».

عزم باقری برای حل و فصل موضوعات محل اختلاف

 اوایل روز یکشنبه، نور نیوز (رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی) اعلام کرد که علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در این مذاکرات، پس از سفر چهار روزه خود به تهران و رایزنی با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی درباره مرحله نهایی مذاکرات، در راه بازگشت به پایتخت اتریش است.

000

اولیانوف گفته که قصد دارد بعدازظهر دوشنبه با باقری ملاقات کند، اما از اظهار نظر در مورد آنچه همتای ایرانی خود از تهران خواهد آورد خودداری کرد. به گزارش نور نیوز، باقری قصدِ حل و فصلِ موضوعات باقیمانده -که توافق را با چالش‌های جدی مواجه کرده- را دارد.

در انتظار پایان فوریه

 طی چند هفته گذشته، دیپلمات‌های غربی بارها هشدار داده‌اند که ایران و آمریکا زمان محدودی برای حل و فصل اختلافات خود دارند و از آنها خواسته‌اند تا پایان ماه فوریه بحث بر سر مسائل را به پایان برسانند.  قدرت‌های جهانی تقریباً یک سال را پشت میز مذاکره صرف کرده‌اند تا توافقی را نجات دهند که تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران لغو و به ایران اجازه می‌دهد تا صادرات نفت خود را -در شرایطی که قیمت سوخت به شدت بالا رفته- افزایش دهد. در عوض انتظار می‌رود تهران پیشرفت‌های عمده در برنامه هسته‌ای خود را که در مغایرت با مفاد توافق است، متوقف و معکوس کند.

FLen_YxXIAINEE7

به گفته اولیانوف: «من بسیار امیدوارم که مذاکرات تا پایان فوریه به پایان برسد. مسائل و سوالات باقی مانده ظریف و پیچیده هستند و باید به طور کامل و سریع به آنها پرداخته شود».

 از جمله این مسائل مهم، درخواست تضمین ایران مبنی بر عدم خروج ایالات متحده از توافق در آینده است. اولیانوف گفته که معتقدست این مشکل «حل شده است و احتمالا برخی تنظیمات دقیق اضافی امکانپذیر است». او از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

انتخاب به نقل از یک نماینده بلندپایه ایرانی گزارش داده که سایر موضوعات باقی مانده شامل مخالفت تهران با قانون تحریم های ایالات متحده است که پس از اجرایی شدن توافق هسته ای اولیه ارائه شد و درخواست ایران مبنی بر خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تحریم های ایالات متحده.

    نظر شما