حداد عادل :اولین ویژگی انتخابات این است که آزاد باشد

حداد عادل :اولین ویژگی انتخابات این است که آزاد باشد

حداد عادل اظهار کرد : براساس نظرسنجی ها سطح مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بیشتر از دوره قبل خواهد بود.

به گزارش 9 صبح ؛ غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: اولین ویژگی انتخابات این است که آزاد باشد، یعنی مردم بتوانند به آنکه می‌خواهند رای بدهند و این دستاورد ملت ایران در انقلاب است.

به نقل از فارس، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اضافه کرد: قبل از انقلاب کسی در انتخابات شرکت نمی‌کرد و یک نمایشی از انتخابات وجود داشت، پس انتخابات در تراز انقلاب اسلامی انتخاباتی است که می‌بینید عده‌ای در چارچوب قانون اساسی داوطلب می‌شوند و در چارچوب قانون صلاحیت آنها بررسی می‌شود و آزادانه گفتگو و مناظره می‌کنند و مردم هم می‌بینند و رای می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به بحث سلامت انتخابات گفت: ما هیچ وقت در انتخابات تقلب سازمان یافته نداشتیم ممکن است تقلب در یک صندوق باشد اما اینگونه نبوده که در نتیجه انتخابات کوچکترین تاثیری داشته باشد.

وی اضافه کرد: حتی کسانی که یک زمانی مدعی بودند در انتخابات تقلب شده، در خفا می‌گفتند که تقلب نشده است.

حداد عادل در بخش دیگری با اشاره به چهار شرطی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با انتخابات مجلس ذکر کردند، گفت به اعتقاد من این ۴ شرط شامل انتخابات ریاست جمهوری هم می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه درباره تاثیرگذاری انتخابات هم گفت: اصولاً انتخابات در هر کشوری یک فرصت و موقعیتی است که ملت بودن خودش را احساس و مهم‌تر از آن ثابت می‌کند، یعنی به رخ دیگران می‌کشد.

وی افزود: انتخابات یک اقدام سیاسی است در مقیاس ملی یعنی همه ملت با آن درگیر هستند.

حداد عادل در ادامه اظهار داشت: این انقلاب از آغاز یک انقلاب مردمی بوده و با حضور مردم به پیروزی رسیده و با حضور مردم هم حفظ شده،‌ جنگ را هم با حضور مردم سپری کردیم و هیچ چیزی به اندازه حضور مردم دشمنان را مایوس و ناکام نمی‌کند.

وی گفت: خیلی از دشمنان وحشت دارند از اینکه مردم در صحنه حاضر شوند برای همین با روش‌های مختلف سعی می‌کنند مردم را دلسرد کنند.

وی تصریح کرد: حضور مردم با مشارکت بالا یک پیام دلگرم کننده برای دوستان انقلاب چه در داخل و چه در دنیا دارد و یک پیام هم برای دشمنان دارد که این است که ملت ایران همچنان در صحنه است. این‌ها در مقیاس کلان از فواید انتخابات است که البته فواید بسیار دیگری هم دارد.

حداد عادل در ادامه درباره تعداد ثبت نام کنندگان گفت: دفعات قبل تعداد ثبت نام کنندگان بیشتر بودند و خدا را شاکریم که با تمهیدات و تدابیر اتخاذ شده دیگر آن وضعیت از بین رفته است.

وی اضافه کرد: در این انتخابات ما فرصت پیدا کردیم برخی دوستان که مدت‌ها آنها را ندیده بودیم را زیارت کنیم. به هر حال آزادی است و آنها هم محاسبه کردند و دیدند که شرایط ثبت نام را دارند و برای ثبت نام حضور پیدا کردند و این نگران کننده نیست و شورای نگهبان هم با ضوابطی صلاحیت‌ها را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند و افرادی را به مردم معرفی می‌کند که به عنوان رجل سیاسی شرایط رئیس جمهور شدن را داشته باشند.

وی اضافه کرد: به‌نظرم از این ۸۰ نفر که ثبت نام کردند چند نفر به مرحله نهایی رقابت می‌رسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این انتخابات یک انتخابات غیر عادی و پیش‌بینی نشده بود بنابراین در اینکه با انتخابات سال ۱۴۰۰ متفاوت است شکی نیست.

وی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خودشان چند خصوصیت را برای نامزدهایی که شایستگی دارند این عرصه را دارند را ذکر کردند، مثل فعال بودن، پرکار بودن و معتقد به مبانی انقلاب بودن. این تا حدی معیار را به دست مردم می‌دهد.

وی افزود: کشور بیش از ۱۰ سال است که درگیر تحریم‌هاست و این تحریم‌ها هم مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است و یک رئیس جمهور نیاز است که مانند شهید رئیسی با پرکاری و فعال بودن و آشنایی با مبانی انقلاب بتواند وارد میدان شود مردم هم باید ببینند چه کسانی مصداق این مفاهیم و عناوین هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: درست است که در ایران انتخاب حزبی نداریم اما جریانات سیاسی داریم و مشخص است که کسانی که انتخاب می‌شوند متعلق به کدام جریانات هستند. مردم هم حافظه دارند و به جریانات سیاسی نگاه می‌کنند و به راه حل‌هایی که جریانات سیاسی می‌دهند توجه می‌کنند و می‌بینند که کدام جواب میدهد. مثلا راه حل شهید رییسی این بود که در کنار مذاکرات باید به توان داخلی هم توجه داشت. مردم باید بر اساس تجربه‌های سیاسی ببینند چه کسی با چه تفکری می‌تواند به عنوان رئیس جمهور مناسب باشد.

وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل فرهنگی گفت: مسئله فره‌های فرهنگی چیزی نیست که کسی نداند مشکل کجاست و دولت آینده باید برای این موضوع چاره اندیشی کند.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من به مشارکت بیشتر مردم در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به یکی، دو انتخابات اخیر امیدوارم. یکی از دلایل این امیدواری حضور مردم در بدرقه شهدا است که رهبر معظم انقلاب از این حضور تعبیر به حماسه کردند. ایشان تاکید کردند مردم در انتخابات این حماسه بدرقه را تکمیل کنند، بنابراین ما امیدواریم.

وی اضافه کرد: برخی از نظرسنجی‌ها هم حکایت می کند که سطح مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بالاتر از انتخابات دور قبل است.

حداد عادل در بخش دیگری گفت: تبلیغات انتخاباتی، یک میدانی است که گوهر و عیار نامزدها را مشخص می‌کند.

وی با اشاره به مناظرات و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گذشته اضافه کرد: یادمان است در انتخابات ۱۴۰۰، شهید رئیسی اخلاق را نشان داد. یعنی وقتی تهمت می‌زدند، تهمت را با تهمت جواب نمی‌داد. حتی عصبانی هم نمی‌شد و خیلی وقت ها حتی از خودش دفاع هم نمی‌کرد.

حدادعادل یادآور شد: مردم صداقت را در شهید رئیسی دیدند و به صداقت ایشان هم رای دادند. نامزدهای انتخابات باید این را مراعات کنند و بدانند هر کسی به تعبیر رهبر انقلاب لجن پراکنی کند منفور می‌شود.

 

    نظر شما