سعید جلیلی در اولین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ چه گفت؟

سعید جلیلی در اولین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ چه گفت؟

نامزد ریاست جمهوری در مناظره‌ی انتخاباتی گفت: می‌توان جهش داشت و رشد ۸ درصدی را در برنامه پنج‌ساله محقق کند اما صرفاً با جذب سرمایه انجام نمی‌شود، بلکه نیازمند مدیریت و مشارکت دادن آحاد جامعه هم هست.

 

به گزارش 9صبح، اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، در تاریخ ۲۸ خرداد با موضوع اقتصادی آغاز شد. رئیس رسانه ملی در تشریح برنامه‌ مناظره‌ها تاکید کرد: در ۵ مناظره پیش رو ۳ مناظره مختص مسائل اقتصادی و سرفصل های برنامه هفتم است.

سعید جلیلی، نامزد انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری وارد صداوسیما شد.

پس از ورود هر شش‌ نامزد ریاست جمهوری به صداوسیما، مراسم قرعه‌کشی ترتیب نامزدها برگزار شد و طبق این قرعه‌کشی، آقای جلیلی نامزد پنجم در صندلی شماره ۴ در مناظره اول تعیین شد.

مناظره اول کاندیداهای ریاست جمهوری که قرار بود راس ساعت ۲۰ آغاز شود، با ۲۰ دقیقه تاخیر در ساعت ۲۰:۲۰ آغاز شد.

طبق برنامه مناظرات ۱۴۰۳، هر نامزد باید به سوال‌های زیر باید پاسخ دهد.

دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و ... تغییر کرده است.

اگر چیزی قانون می‌شود نباید در انجام آن تردید ایجاد شود

آقای سعید جلیلی در اظهارات ابتدایی خود در اولین مناظره گفت: سوالاتی که مطرح شد دو ایراد دارد. اگر چیزی می شود قانون و فصل الخطاب، در چنین مقطعی و سطحی نباید درش تردید ایجاد شود. وقتی صحبت میکنیم از رشد ۸ درصد، یعنی یک ضرورت است و در قانون آمده است. بنابراین مردم باید بتوانند انتخاب کنند که این ضرورت را کدام عزیز می تواند به بهترین شکل انجام بدهد.

دوم اینکه معمولا در برنامه ها برای تحقق رشد، عوامل مختلفی هست. اینکه فقط رشد را منوط کنیم به سرمایه، نگاه ناقصی است چرا که میدانید رشد عوامل مختلفی دارد، هم سرمایه است و هم مهمتر از آن مدیریت این سرمایه. استفاده از نیروی انسانی که امروز خوشبختانه جزو فرصتهای ماست. همینطور فناوریهای مهمی که میتواند رشد دهد و به اندازه سرمایه ها کمک کند.

اگر ما می گوییم قرار است رشد هشت درصد ان شاالله داشته باشیم و این در برنامه هفتم هم آمده است، اتفاقا در اینجا حدود ۴۷ برنامه را از دولت خواسته که تهیه کند تا از روزی که برنامه شروع می شود ارائه شود. اگر در اصلش تردید داشته باشیم رشد محقق نمیشود. اگر مطالعه نکرده باشیم و بگوییم میخواهیم بررسی کنیم کارمان عقب می افتد.

رشد ۸ درصد میتواند انجام شود به شرطی که از فردای انتخابات شروع کنید. به شرطی که بدانید باید فرصتهای کشور را بشناسید. اینکه گفتیم یک جهان فرصت، این واقعی است شما باید اینها را بشناسید. کشور فرصتهای زیادی دارد که لازمه اش یک ایران جهش است و میتواند جهش داشت.

لازمه اش این است که فکر نکنید با چند جذب سرمایه انجام می شود. این اشتباه را قبل از انقلاب هم داشتند. از هاروارد آمدند بررسی کردند گفتند اینها فکر کردند فقط سرمایه می خواهد.

یکی از الزامات اصلی مشارکت دادن آحاد جامعه است. دولت باید بتواند هر یک از آحاد جامعه که استعداد و امکانی دارد بستر نقش آفرینی او را فراهم کند.

این کار ممکن است و با برنامه ریزی می شود اجرایی کرد.

اگر فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نخواهد آمد

سعید جلیلی در اظهارات ۴ دقیقه‌ دوم خود گفت: مطالبی که گفته شد خوب است مصداقی صحبت شود. لازمه رشد هشت درصدی دیدن فرصتهاست.  ناظر به پرسشها چند نکته بگویم. شما باید اولویت داشته باشید؛ اگر می‌گوییم باید صادرات و ارزآوری داشته باشیم باید تبدیل شود به ماموریت همه دستگاه‌ها نه اینکه فقط چند پروژه شود. ظرفیت اساتید و دانشگاه‌ها را چطور استفاده و چه ماموریتی برایشان تعیین کردیم؟ امروز با فناوری که در کشور داریم می‌توانیم موفقیت‌های بزرگ داشته باشیم. همان کسی که میگفت فشار حداکثری، بعد گفت شکست فاحش خورد.

با برنامه‌ریزی و نگاهی که شهید رئیسی داشت، همان کسانی که زمانی گفته می‌شد با ما روابط نخواهند داشت مگر با فلان قرارداد، ولی آمدند و همکاری راهبردی با شما می‌کنند. نمی‌گویند اول باید فلان موضوع انجام شود. آمریکا می‌گوید یک بشکه نفت نباید فروخته شود ولی از شما نفت می‌خرند. اگر فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نمی‌آید. شما باید بسته مجوزها را آماده کرده باشید که اگر کسی خواست سرمایه‌گذاری کند در درون سازوکار اداری شما گیر نکند.

اگر سازوکار درستی نداشته باشید صادرکننده و واردکننده دچار مشکل می‌شود. برای این موضوع ده ها ساعت جلسه گذاشتیم. برخی ایرادات در تخصیص ارز هست که اگر درست کنیم، مسئله حل می‌شود. بدانیم که اولویت‌ها باید مشخص باشد.اگر هر روز سرمایه بیاید و درآمد زیاد شود ولی این دچار نشتی‌هایی باشد حتما شکل نمی‌گیرد. برخی می‌گفتند ۳-۴ درصد می‌تواند درآمد پرتی داشته باشد، چرا باید اینطور باشد؟ برای این موضوع کار کردیم در برنامه هفتم و به مجلس مشورت دادیم. رئیس‌جمهور باید فرصتها را بشناسد و نقصها را رفع کند.

در حال تکمیل...

    نظر شما