دروغ اردوغان لو رفت!

 دروغ اردوغان لو رفت!

تجارت بین ترکیه و رژیم صهیونیستی از طریق طرف‌های ثالث مانند یونان ادامه دارد؛ این در حالی است که آنکارا اعلام کرده بود در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تجارت خود با این رژیم را به طور کامل متوقف می‌کند.

به گزارش 9 صبح به نقل از خبرآنلاین؛ پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی می‌نویسد: آمارهای منتشر شده از سوی اداره مرکزی آمار اسرائیل فاش می‌کند که اسرائیل کالاهایی به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار از ترکیه و در مه ۲۰۲۴ وارد کرده که البته با کاهش ۶۹ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته میلادی که ۳۷۷ میلیون دلار بود، روبرو شده است.

به نقل از ایسنا دو تاجر که این اقدام را تسهیل می‌کنند به میدل ایست آی اعلام کردند از اوایل مه سال جاری میلادی، کالاهای ترکیه‌ای از طریق یونان و دیگر کشورهای نزدیک به سرزمین‌های اشغالی منتقل شده‌اند.

این در حالی است که آنکارا اعلام کرده بود تا زمان برقراری آتش‌بس دائمی در غزه، تجارت با «اسرائیل» را به طور کامل متوقف می‌کند.

یکی از تاجران ترکیه‌ای به میدل ایست آی گفت: «مقام‌های اسرائیلی حتی از شرکت‌های ترکیه‌ای ‌نمی‌خواهند که گواهی مبدا خود را برای صادرات مجدد کالا از طریق یونان اصلاح کنند زیرا این امر باعث افزایش بیشتر هزینه‌ها می‌شود، برای همین هم آنها محصولات ترکیه هستند. محصولات دارای برچسب سفید با برچسب‌های عبری در اولویت قرار گرفتند، اما هر نوع کالایی به اسرائیل ارسال می‌شود، به ویژه آنهایی که قبل از تحریم تجاری، ثبت سفارش شده بودند.»

افزایش صادرات به یونان

تاجران و دارندگان مشاغل به دلیل نزدیکی یونان به پایگاه صنعتی ترکیه و گزینه‌های حمل و نقل نسبتا ارزان‌تر آن به سرزمین‌های اشغالی، طرفدار یونان هستند.

داده‌های اداره صادرات ترکیه نشان می‌دهد که صادرات این کشور به یونان در مه ۲۰۲۴ به ۳۷۵ میلیون دلار رسیده که ۷۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی به ارزش ۲۱۹ میلیون دلار است.

تاجر دیگر ترکیه‌ای توضیح می‌دهد که «صادرات ترکیه، اگرچه از یونان می‌گذرد، اما همچنان به عنوان واردات از ترکیه در آمار اسرائیل ثبت می‌شود، زیرا آنها همچنان محصولات ترکیه هستند.»

«مورات یاپیچی»، مدیرکل گروه مشاوره‌ای «مشاور من» به میدل ایست آی گفت که سوابق اسرائیل با دقت بیشتری تجارت دوجانبه را منعکس می‌کند، زیرا آنها بر اساس مبدا کالا هستند، حتی اگر از طریق کشورهای ثالث مانند یونان آمده باشند.

تاجر دوم نیز گفت: «این تجارت موازی ممکن است برای چند ماه دیگر ادامه یابد، اما شرکت‌های اسرائیلی به سرعت خود را با تامین کنندگان جایگزین در دیگر مناطق مانند مصر، اسپانیا و ایتالیا هماهنگ می‌کنند. ترکیه صادر کننده اصلی به اسرائیل بوده و اکنون ما با از دست دادن آن بازار روبرو هستیم.»

همچنین بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، ارزش تجارت بین دو طرف در سال گذشته میلادی ۶.۳ میلیارد دلار بود که ۷۶ درصد آن صادرات ترکیه بوده است. همچنین ترکیه تامین کننده اصلی محصولات مقرون به صرفه برای اسرائیل بوده است.

در همین خصوص رویترز یک هفته پس از اعلام قطع روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت: یک منبع در وزارت بازرگانی ترکیه گفته که قطع ناگهانی صادرات ترکیه به اسرائیل ممکن نیست، به همین دلیل آنکارا به شرکت‌ها اجازه داده تا به انجام سفارش‌هایی که از قبل با اسرائیل از طریق یک کشور ثالث قرارداد بسته‌اند برای مدت سه ماه ادامه دهند.


 

    نظر شما