رئیس کمیسیون عمران مجلس:

حدود ۲۲ میلیون نفر در ایام عید از ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی استفاده کردند

حدود ۲۲ میلیون نفر در ایام عید از ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی استفاده کردند

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در ایام نوروز حدود ۲۲ میلیون نفر از هموطنانمان از امکانات و ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی در حوزه‌های زمینی، دریایی، هوایی و ریلی استفاده کردند.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در هنگام بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در شبکه حمل و نقل کشور در خدمات رسانی به مسافران در ایام نوروز، گفت: در راستای انجام وظایف نظارتی، اولین جلسه سال ۱۴۰۴ کمیسیون عمران مجلس با موضوع بررسی عملکرد دستگاه‌های مرتبط با سفرهای نوروزی برگزار شد.

او افزود: در ایام نوروز یعنی از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه نزدیک به ۲۲ میلیون نفر از هموطنان عزیز ما از امکانات و ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی یعنی در حوزه‌های زمینی، دریایی، هوایی و ریلی استفاده کردند. علیرغم اینکه بسیاری از هموطنان ما درخواست داشتند از ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنند، متاسفانه به خاطر محدودیت و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی نتوانستند از این ظرفیت استفاده کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: بررسی کمیسیون عمران نشان داده که امروز متاسفانه عمر متوسط اتوبوس‌های برون شهری ما بیش از ۱۵ و نیم سال است یعنی اتوبوس وقتی که عمرش به ۱۵ سال می‌رسد عملاً فرسوده است و باید از رده خارج شود اما ما اتوبوس ۲۰ سال ۲۵ سال و ۳۰ سال هم داریم و در جاده‌ها دارند مسافر جابجا می‌کند.

رضایی کوچی با بیان اینکه متاسفانه از ۱۴۰۰۰ اتوبوس برون شهری که در کشور وجود دارد حداکثر ۷۰۰۰ اتوبوس می‌تواند مسیر متوسط و طولانی را طی کند و این نشان می‌دهد که وضعیت اسف‌باری در بحث تأمین اتوبوس داریم و در این حوزه حتماً باید نوسازی ناوگان صورت بگیرد، اظهار کرد: آن اتفاق ناگواری که برای زوار کرمانی اتفاق افتاد ۶۰ نفر در یک اتوبوس نشستند، به خاطر آنکه اتوبوس نبود و مردم مجبور شدند که در آن اتوبوس بشینند و آن اتفاق ناگوار صورت گرفت.

وی به تشریح عواملی که باعث می‌شود نوسازی ناوگان در این محدوده صورت نگیرد اشاره کرد و گفت: بازگشت سرمایه در این حوزه اصلا امکان پذیر نیست بخش خصوصی احساس می‌کند که سرمایه‌گذاری در این حوزه پاسخگو نیست؛ در این خصوص یا باید قیمت بلیط اتوبوس افزایش پیدا کند که امکان ندارد یا اینکه باید در قالب پرداخت یارانه و تسهیلات از رانندگان و صاحبان اتوبوس‌ها حمایت شود. همچنین با وجود اینکه در قانون منابع ایران پیش بینی و قوانین را وضع کرده‌ایم اما عدم هماهنگی بین وزارت سمت و راه و شهرسازی باعث شده که نتوانیم از ظرفیت قانونی برای نوسازی ناوگان استفاده کنیم به ویژه در بحث تامین ارز و ثبت سفارش‌هایی که با مشکلات جدی روبرو هستیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه من بارها و بارها وزیر صمت و مجموعه وزارت صمت را دعوت کردم اما همچنان برای تأمین ارز و ثبت سفارش دچار مشکل هستیم، گفت: متاسفانه ۸۸۰ نفر از عزیزان و هم‌وطنان ما سر صحنه تصادفات جان خود را از دست دادند؛ متوسط فوتی‌ها نسبت به نوروز سال گذشته ۳ درصد افزایش پیدا کرد.

رضایی کوچی خاطر نشان کرد: وقتی که ما تعداد فوتی‌های سر صحنه را با فوتی‌های سال گذشته که تا ۱۵ اردیبهشت ماه محاسبه می‌کنیم، ارزیابی کاهش فوتی‌ها است اما وقتی که فوتی‌های سر صحنه با ایام سال گذشته مقایسه می‌کنیم، قطعا حداقل سه درصد افزایش فوتی‌ها را داشتیم که این قابل قبول نیست.

او گفت: کنترل رفتار رانندگان به عنوان مؤثرترین و کم هزینه‌ترین راه برای کاهش تصادفات است که متاسفانه قبلا سامانه پایش به نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برای کنترل سرعت، برای جلوگیری از خواب و سایر تخلفات رانندگان در اتوبوس‌ها بود. علی رغم اینکه ما در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مصوب و منابع آن را تامین کردیم که تمام اتوبوس‌های برون شهری به این سامانه باید مجهز شوند؛ حداقل ۵۰ درصد کامیون‌ها باید به این سامانه مجهز شوند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: امروز بنا به دلایل متعددی متاسفانه این سامانه در اتوبوس‌ها و در کامیون‌ها وجود ندارد و پلیس و مدیریت کنترل جاده‌ها هیچ نظارتی بر رفتار رانندگان و سرعت‌های غیرمجاز در جاده‌ها ندارند که این موضوع اساساً مورد بحث و نظارت جدی کمیسیون قرار گرفت و لازم است که با متخلفان حتماً برخورد شود.

رضایی کوچی به ارائه پیشنهاداتی برای کاهش تصادفات پرداخت و اظهار کرد: تحویل فوری تجهیزات و وسایل مربوط به راهداری و استفاده از ظرفیت‌های قانونی مربوط به کاهش مصرف سوخت برای تامین مالی نوسازی حمل و نقل جاده‌ای یا اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از پیشنهادات ما برای کاهش تصادفات است. همچنین بر اساس برنامه هفتم دولت مکلف است منابع لازم برای تامین امکانات برای کاهش تصادفات حداقل به اندازه ۱۰ درصد پیش بینی کند که در بودجه چنین چیزی مشاهده نشده است.

او در پایان گفت: به زودی گزارش کاملی از عوامل و موانعی که در مسیر ارتقای ایمنی جاده‌ها وجود دارد و تخلفاتی که منجر به فوت دانش‌آموزان ما در کرمان شده است را به مجلس ارائه خواهیم کرد.

وب گردی

    نظر شما